تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی روانشناسی و موفقیت، «17قانون موفقیت»، «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس»، «خودباوری» و «من می توانم شما را شاد کنم».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من می توانم شما را شاد کنم!


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی روانشناسی و موفقیت، «17قانون موفقیت»، «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس»، «خودباوری» و «من می توانم شما را شاد کنم».

17 قانون موفقیت

«17 قانون موفقیت»

17قانون موفقیت/ نویسنده: ناپلئون هیل/ مترجم: مجید شهرابی/ ناشر: نسل نواندیش/ تعداد صفحه: 232/ سال انتشار: 1392 - دوره

ناپلئون هیل 25 سال از عمرش را صرف تحقیق درباره افراد موفق کرد. کتاب پرفروش او بیاندیشید و ثروتمند شوید کتابی بی‌نظیر است که دهه‌های متمادی به افراد مختلف کمک کرده است.

...به هر‌چه اعتقاد داشته باشیم اتفاق می‌افتد. به این اصطلاحاً تحقق باور می‌گویند. اغلب ما هرگز متوجه نمی‌شویم که از چه نیروی عظیمی برخورداریم زیرا نمی‌خواهیم تن به انجام دادن کارهایی بدهیم که در‌نظر دیگران امکان انجام دادنش وجود ندارد.

کارهای غیر‌ممکن به تلاش و تمرکز بیشتری نیاز دارد، اما وقتی اینها تحقق پیدا می‌کنند، پاداشی گران حاصل می‌شود. ممکن است نتوانید به هرچه دوست دارید دسترسی پیدا کنید، اما تا معتقد نباشید که توان انجام کاری را دارید، هرگز به انجام دادن آن موفق نمی‌شوید.

قاعده اصولی وجود دارد و آن قاعده این‌است: قبل از اینکه به دیگران بفروشید، باید به خودتان بفروشید. اگر به کالا و خدمات خود اعتقاد نداشته باشید، بدانید که دیگران هم به خدمات و کالاهای شما اعتقاد نخواهند داشت. اگر دیگران را فریب بدهید و آن‌ها را به معامله‌ای غیر‌منصفانه وادار کنید، باید قبل از همه بر مقاومت درونی خود در برابر انجام دادن کار اشتباه غلبه کنید.

خیلی‌ها متوجه نیستند که موفقیت‌های بزرگ از موفقیت‌های کوچکی که اغلب در مدتی طولانی به‌دست آمده‌اند نشات می‌گیرند. واقعیتی است که آدم‌های موفق اندیشمندان بلند‌مدت هستند، آن‌ها می‌دانند که باید از هر موفقیت خود درسی بگیرند و هر موفقیت را زیربنای موفقیت بعدی قرار دهند. مرور منظم پیشرفت و ترقی، بخش مهمی از هدف‌گذاری است. هدف چیزی آنقدر‌ها بیش از یک میل و اشتیاق نیست، مگر اینکه برای دستیابی به آن زمان‌بندی کنید.

مهم است که در برنامه‌ریزی هدف‌ها به هدف‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت توجه داشته باشید. با توجه به شرایط در هدف‌های خود تجدید نظر کنید، به زمان انجام شدن آن‌ها توجه داشته باشید و به تدریج هدف‌های بزرگتری برای خود انتخاب کنید. دقت کنید که در مسیر درستی در حرکت باشید.

اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس
«اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس»

دلایل کمبود اعتماد به نفس و راه‌های مقابله با آن‌ها توسط «کریستین ویلدینگ» و «استیون پالمر» در کتاب «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس» شناسایی شد. این اثر به فارسی نیز منتشر شده است.

روانشناسان معتقدند کمبود اعتماد به نفس در دوران کودکی افراد ریشه دارد. کودکان به اقتضای سن‌شان اشتباهاتی می‌کنند و والدین بدون این‌که متوجه اثر کار خود باشند گاهی بیش از اندازه از کودکان‌ خود ایراد می‌گیرند و به مقایسه آن‌ها با سایر همسالان‌شان می‌پردازند. این در حالی است که این ایراد گرفتن‌ها در ذهن کودک باقی می‌ماند و در نهایت به تضعیف اعتماد به نفس او دامن می‌زند.

نویسندگان این کتاب معتقدند همه افراد تا اندازه‌ای در نوع خود دچار کمبود اعتماد به نفس هستند که تمامی این سطوح نیز درمان‌پذیرند. افکار منفی و باورهای منفی نادرست و تثبیت‌شده از جمله مهم‌ترین عوامل تضعیف اعتماد به نفس است که نویسندگان در بخش‌هایی از کتاب به آن پرداخته‌اند.

بهترین تعریف اعتماد به نفس، اعتماد داشتن به توانایی‌ها و ارزش‌های خودمان است. اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنیم از هر نظر بهترین هستیم بلکه به معنای راحت بودن با خودمان است حتی وقتی بهترین نیستیم. توانایی نهایت لذت بردن از زندگی، توانایی کنار آمدن با فراز و نشیب‌های زندگی، نگاه مثبت داشتن، درباره خود احساس خوبی داشتن و توانایی گرفتن تصمیم‌های دشوار از ویژگی‌های کسی است که از اعتماد به نفس برخوردار است.

نویسندگان کتاب تاکید می‌کنند که هر فردی یک عیب‌جوی شخصی دارد که در برخی از افراد بسیار پرکار است! در عده‌ای از ما این شخصیت عیب‌جو حتی اگر به موفقیت‌های بسیاری نیز برسیم دست از عیب‌جویی برنمی‌دارد و مدام سبب تضعیف اعتماد به نفس‌مان می‌شود. نویسندگان توصیه می‌کنند از شخصیت عیب‌جوی درون‌مان کاریکاتوری مضحک بسازیم و با استفاده از قوه تخیل آن را در ذهن‌مان کوچک کنیم تا شاید از آسیب آن در امان بمانیم.

دور ماندن از افکار منفی، اجتناب از کمال‌گرایی افراطی، افزایش اعتماد به نفس از طریق جسارت، نقش بازی کردن، رشد فردی، خوشبین شدن و افزایش قدرت عاطفی از راهکارهایی هستند که در این کتاب برای زیاد شدن اعتماد به نفس توصیه و تمرین‌هایی برای برخی از آن‌ها ارایه می‌شود.

این کتاب به مخاطبانش توصیه می‌کند که شروع به خودآگاهی بیشتر نسبت به عادت «به خود گرفتن نظرهای دیگران» کنند و برای بررسی این وضعیت از مهارت‌های فکری‌شان استفاده کنند.

مهم‌ترین ویژگی این کتاب آشنا کردن مخاطب با دلایل و ریشه‌های اعتماد به نفس است. بدیهی است شناخت هر امری ما را در مواجهه بهتر با آن تواناتر می‌سازد و راه را برای رفع مسایل آن کوتا‌ه‌تر.

کتاب «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس» در دوازده فصل با ترجمه پژمان طهرانیان با شمارگان یک هزار و 100 نسخه، 316 صفحه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات معین منتشر شد.

خودباوری

«خودباوری»

کتاب «خودباوری» دومین اثر از مجموعه سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی نوشته دکتر محمدتقی فعالی از سوی نشر دارالصادقین روانه بازار کتاب شد.

این نوشتار در دو فصل با عنوان‌های «معناشناسی، چیستی و دیدگاه‌ها» و «نشانه‌های، راهکارها و پیامدها» نوشته شده است.

محتوای کتاب «خودباوری» در فصل نخست به تشریح مضامینی مانند معناشناسی، تعریف‌ها و مولفه‌ها، حقیقت توکل، ارزش و شرافت نفس، سطوح اعتماد به خدا، ارزش و شرافت نفس، اصل تسبب، تسلیم، دیدگاه‌ها و رهیافت‌ها و اعتماد به نفس و توکل می‌پردازد.

مخاطبان اثر حاضر در فصل دوم با مباحثی درباره اصول، نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس، عوامل کمبود خودباوری، راهکارها و مولفه‌های اعتماد به نفس، فقر و محرومیت، تمسخر و عیب‌جویی، حمایت بیش از حد، خود ارزشمندی، شکست‌های پی‌در پی، ملاک کرامت، خودآگاهی، عزت نفس، مسوولیت‌پذیری، خویشتن‌داری، خودآشکارسازی، شیوه‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان، استقلال روحی،‌ هدف‌داری، ‌امیدواری و خوش‌بینی و کمک به دیگران آشنا می‌شوند.‌

در بخشی از این نوشتار آورده شده است: «مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی به کار می‌رود. بی‌شک مهمترین کارکرد پدیده سبک زندگی، تغییر نگرش و مدیریت احساسات و رفتار می‌باشد. بیماری‌های سبک زندگی جدید، بشریت را با آلام بی‌شماری ‌نظیر خود کم‌بینی‌های کشنده درگیر کرده است. آخرین کتاب آسمانی این حقیقت والا را برای بشر بر ملا کرده است که تنها راه نیل به خودباوری راستین، پیوند با خالق هستی و آفریننده خودباوری است.»

نخستین چاپ کتاب «خودباوری» از مجموعه سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی با شمارگان سه هزار نسخه، در 296 صفحه و به بهای 130 هزار ریال به تازگی از سوی نشر دارالصادقین به روانه بازار کتاب شده است.

من می توانم شما را شاد کنم!
« من می توانم شما را شاد کنم»

من می توانم شما را شاد کنم/ نویسنده: پل مكنا/ مترجم: كیوان سپانلو - لادن گنجی/ ناشر: نسل نواندیش/ تعداد صفحه: 192/ سال انتشار: 1392

انسان در برابر عوامل بیرونی و درونی، واکنش های مختلفی مانند شادی، خشم، ترس و اندوه از خود نشان می دهد که به آنها هیجان گفته می شود. این هیجان ها به عوامل پدید آورنده، دیدگاه ها و اندیشه های انسان بستگی کامل دارد که گاه مثبت و گاه منفی است.

از عهد باستان به احساسات مثبت انسان از جمله شادمانی توجه شده است. به عقیده ارسطو، دست کم سه نوع شادمانی وجود دارد؛ در پایینترین سطح، عقیده مردم عادی است که شادمانی را معادل موفقیت و کامیابی میداند و در سطح بالاتر از آن، شادمانی مورد نظر ارسطو یا شادمانی ناشی از معنویت قرار میگیرد

شادی، حالتی است که بر اثر آن، درد و رنج های روحی در انسان به کمترین حد خود می رسد و سرور باطنی انسان، آشکار و برای مدتی از قید غم ها آزاد می شود. شادی، احساس مثبتی است که در پی خرسندی و پیروزی پدیدار می شود.

کتاب ؛ درباره روش های دستیابی به شادی و شادمانی در زندگی و چگونگی رسیدن به آن و تاثیرات شادی در زندگی بحث می كند.

اثر حاضر، با توجه به اصول روان شناسی مثبت گرا و با هدف راهنمایی مخاطب در تقویب و راهنمایی ذهن برای کسب شادی بیشتر در زندگی تدوین شده است.

در این نوشتار، تلاش شده تا براساس آخرین پیشرفت های علمی و روان شناسی و با تکیه بر تجربه های نگارنده، روش های مخصوص تفکّر و عمل که منجر به احساس خوشبختی و شادی در فرد می شود را با زبانی ساده تشریح و دستورالعمل ها و تمرین هایی در جهت دستیابی به «هدف» همراه با CD برنامه ریزی ذهن ارائه شود.

نگارنده در این راستا به مواردی همچون تسریع در سامان بخشیدن به وضعیت خود، درک عادات شاد بودن، جستجوی روش های جدید برای رسیدن به شادی، توجّه به ارزش شادی و احساسات و دقت در انتخاب دوستان و ایجاد روابط جدید اشاره کرده و درباره هر یک توضیحاتی مشروح بیان داشته است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، آی کتاب