تبیان، دستیار زندگی
آموزش رایانه محور و یا شبکه محور، بر پایه فناوری اطلاعات است و نوعی از یادگیری است که در فرایند یاددهی- یادگیری تحولی ایجاد کرده است در مطلب قبل در مورد نسل ها و ویژگی های این نوع آموزش گفتگوی مختصری داشتیم و اکنون مزایای آن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک

یادگیری الکترونیکی نوعی از یادگیری است که در فرایند یاددهی- یادگیری تحولی ایجاد کرده است که در آن از ابزارهای الکترونیکی مانند فناوری های چند رسانه ای و ... به کار می رود و دارای مزایای متعددی است...

در مطلب قبل مزایای این نوع آموزش را بر شمردیم که شامل انگیزه و علاقه، اولویت شناسی در انتخاب، رشته علمی، انتخاب برترین اساتید،فهم محوری، نوشتن و نگهداری مطالب آموزشی و پیوسته بودن آموزش بود

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک

تعدادی از مزایای این نوع آموزش در زیر آمده است:

1.انگیزه و علاقه

ایجاد انگیزه در یادگیرندگان، به یادگیری سریع آن ها کمک می کند و برای آن ها عواملی مانند استفاده مناسب از رایانه، استفاده از تصویر، صدا، امکانات چندرسانه ای و ... می تواند زمینه ای برای ایجاد انگیزه باشد.

2. اولویت شناسی در انتخاب رشته علمی

در این روش یادگیرنده می بایست آزادی عمل کافی را برای انتخاب آموزش مورد نیاز خود داشته باشد و بتواند بر اساس آن چه که به آن ها نیاز دارد انتخاب های مختلفی را در مقابل خود ببیند. برنامه ها باید به گونه ای تنظیم شوند که انعطاف پذیری کافی را داشته باشند تا بتوانند شرایط یادگیرندگان را نیز در نظر بگیرند.

قرار دادن منابع و کتابخانه های مورد نیاز یادگیرندگان این امکان را به آن ها می دهند تا بتوانند علاوه بر این که به هدف خود برسند زمان تلف شده خود را به کم ترین میزان کاهش دهند. در اختیار گذاشتن لینک های متعدد ارتباطی برای این که افراد مختلف در مراکز مختلف بتوانند با یکدیگر در تعامل بوده و منابع و مشکلات را در بین خود به اشتراک بگذارند.

3. انتخاب برترین اساتید

از آن جایی كه در این نوع از آموزش نیاز به اساتید مجرب بسیار زیاد است می بایست در این كار دقت كافی را داشت.

4. فهم محوری

در هر زمینه ای آموزش و یادگیری به طور عمیق حرف اول را می زند و كسانی كه از شیوه یادگیری الكترونیكی برای آموزش استفاده می كنند راه های بیشتری برای آموختن مطالب بیشتر پیش رو دارند.

5. نوشتن و نگهداری مطالب آموزشی

بهترین راه برای آن كه مطلبی را بتوانیم به خاطر بسپاریم یادداشت برداری از مطالب است. با استفاده از یادگیری الكترونیكی همواره مطالب در اختیار یادگیرندگان قرار دارد.

6. پیوسته بودن آموزش

در یادگیری الكترونیكی به دلیل آن كه محدودیت زمانی و مكانی وجود ندارد و دانشجویان می توانند در هر زمانی به مطالب مختلف دسترسی داشته باشند، می توانند به طور مداوم آموزش را در زمانی که برای خود مناسب می دانند قرار دهند و با دوستان و یا اساتید نیز در ارتباط باشند.

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک

استفاده از دیدگاه های مختلف

استفاده از یادگیری الكترونیكی این امكان را به برنامه نویسان و محققان این آموزش می دهد تا از نظرات بقیه افراد نیز مطلع شده و بتوانند این شیوه آموزشی را هر روزه بهبود بخشند.

استفاده از یادگیری الكترونیكی این امكان را به برنامه نویسان و محققان این آموزش می دهد تا از نظرات بقیه افراد نیز مطلع شده و بتوانند این شیوه آموزشی را هر روزه بهبود بخشند.

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک افزایش سرعت در رفع مشكلات

از آن جایی كه در یادگیری الكترونیكی افراد با یكدیگر در ارتباط هستند می توانند در صورتی كه برای آن ها سوال یا مشكلی پیش بیاید آن را با دیگران به اشتراك گذاشته تا بتوانند به پاسخ مورد نظر خود برسند.

با وجود تمامی این مزیت ها، یادگیری الكترونیكی معایبی نیز دارند كه عبارت است از:

1. عدم تمركز یادگیرندگان
2. عدم مشاهده سایرین یا به عبارتی چهره به چهره
3. مشكلات روانی فراگیران
4. عدم وجد كار عملی

می باشد.

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک  عدم تمركز یادگیرندگان

یادگیری الكترونیكی بر پایه دنیای اینترنت و شبكه بنا شده است. اینترنت فضای محدودی نیست و مختص به این نوع آموزش نمی شود و موارد جذاب تری نیز در آن وجود دارد كه بتواند ذهن یادگیرنده را منحرف كرده و به سمت خود بكشاند. این موضوع باعث می شود تا یادگیرندگان به اندازه كافی بر روی محتوا تمركز نداشته باشند.

استفاده از دیدگاه ها در آموزش الکترونیک عدم مشاهده سایرین یا به عبارتی چهره به چهره

یكی از جمله معایبی كه یادگیری الكترونیكی در خود دارد نبودن مشاهده افراد و تعامل حضوری با یكدیگر است.

ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان