تبیان، دستیار زندگی
طلاب و روحانیونی که در مساجد به اقامه نماز و به کار مقدس تبلیغ می پردازند باید کاری کنند که مساجد مملو از جوانان شود این تنها را مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان به چه مسجدی نمی روند!

جوانان به چه مسجدی نمی روند!

طلاب و روحانیونی که در مساجد به اقامه نماز و به کار مقدس تبلیغ می پردازند باید کاری کنند که مساجد مملو از جوانان شود این تنها را مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

دشمنان مذهب بر حق تشیع و کشور ایران اسلامی ، کمر همت بسته اند تا جوانان این مرز و بوم را به انحراف بکشند.

آنان هر چه در این سال ها از ملت ما ضربه خورده اند از طرف جوانان غیور با ایمان بوده است.

اگر در جریان انقلاب اسلامی جوانان مومن انقلابی به ندای حق خواهی امام خمینی لبیک نگفته بودند ، هرگز این انقلاب به پیروزی نمی رسید.

در جریان هشت سال دفاع مقدس این جوانان پر شور و نشاط بودند که دشمن بعثی را زمین گیر کردند.

اکنون هم تنها مدافعان انقلاب و اسلام جوانان پر شور مومن هستند از این رو دشمنان مکار ما بیشترین تلاش را برای به انحراف کشاندن جوانان به کار می بندند.

متاسفانه در سال های اخیر آمار اعتیاد ، فساد و فحشا در بین جوانان کشور ما روز به روز در حال بالا رفتن است و این یک زنگ خطر است.

زنگ خطری که اگر طلاب و روحانیون به عنوان طلایه داران فرهنگ به آن توجه نکنند ، خسارات جبران ناپذیری بر مذهب و کشور و انقلاب ما وارد خواهد شد.

بهترین راه برای نجات جوانان از دام دشمنان ، جذب آنان به مساجد است.

اگر شما نگاهی به جوانانی که اهل آمد و شد به مساجد هستند و مسجد را خانه خود می دانند ، بیندازید خواهید دید که از بسیاری از مفاسد و انحرافات در امان هستند و دشمن نمی تواند بر آنان به این راحتی ها تاثیر مخرب بگذارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند:

هرگاه دیدید که مردی پیوسته به مسجد می رود ، به ایمان او گواهی دهید.خداوند متعال فرمود:انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر؛تنها کسی که به خدا و روز رستاخیز ، ایمان آورده است ، مساجد خدا را آباد می کند.(1)

اما جوانانی که با مسجد میانه خوبی ندارند و اهل کافی شاپ ها و کافی نت ها و پاساژها و سینماها و سالن های بیلیارد و ... هستند ، بیشترین تاثیر را از دشمنان می گیرد و بیشتر آنان در منجلاب فساد غوطه ور می شوند.

طلاب و روحانیون باید کاری کنند که جذابیت مساجد برای جوانان روز به روز بیشتر و بیشتر شود و شوق کافی برای رفتن به مسجد در دل جوان ایجاد شود.

در مقاله "مهم ترین پایگاه فرهنگی طلاب" برای شما از ایجاد جذابیت ظاهری مساجد و ایجاد محیطی زیبا و دلنشین گفتیم.

در این مقاله از بر آورده نمودن نیازهای بر حق جوانان در مساجد برای شما می گوییم.

مساجد نباید تنها مکانی برای نماز خواندن باشند و در روز تنها در حدود دو یا سه ساعت به روی جوانان گشوده بشوند و در بقیه ساعات هیچ بهره ای از آنان برده نشود.

اگر خواهان این هستیم که مساجد ما مملو از جوانان پر شور و با نشاط شوند باید آن گونه برنامه ریزی و طراحی شوند که نیازهای جوانان درآن ها تامین شود، نیازهایی چون علمی، اقتصادی، فرهنگی و تفریحی.

آن گاه که جوان بنگرد و ببیند بسیاری از نیازهای بر حقش در مسجد تامین می شود و متولیان مسجد به ویژه امام جماعت مسجد با روی باز از وی استقبال می کنند و تمام تلاش خود را برای رفع نیازهای وی به کار بسته اند از حضور در چنین مسجدی احساس شور و شعف می کند و دل از نخواهد کند و مسجد را به خانه دوم خود بدل می سازد.

مهم ترین نیاز جوانان نیاز به کار مناسب و داشتن شغل و برخوردار بودن از درآمد کافی است .

مساجد می بایست که به یک کانون اقتصادی تبدیل  شوند و دست اندرکاران مساجد با مدیریت ائمه جماعات  با تشکیل تعاونی و یا شرکت و یا هر تشکل اقتصادی دیگر برای جوانان منطقه و محل و مسجد خود امکان برخوردار شدن از شغل و کسب و کار را برای جوانان تا آن جایی که برایشان مقدور است فراهم سازند.

از این روست است که هر مسجدی می بایست دارای قرض الحسنه ای باشد که در راستای ایجاد اشتغال و فراهم نمودن ادامه تحصیل و ازدواج جوانان بتواند نیازهای مالی آنان را تا آنجا که امکان دارد فراهم سازد.

قرض الحسنه ای که هدف از تشکیلش تنها رفع نیاز مردم به ویژه جوانان باشد نه ثروت اندوزی و تامین منافع اقتصادی متولیان آن.

دست اندرکاران مساجد می بایست در زمینه ازدواج جوانان مسجد خویش خود را مسئول بدانند و از هر کاری که به این امر الهی کمک می کند فروگذار نباشند.

بیشترین فساد در بین جوانان به خاطر سخت شدن ازدواج در روزگار ماست .دشمنان ما از راه تحریک میل جنسی جوانان بیشترین ضربه را به آنان و کشور ما می زنند .

کم نبودند جوانان پاکی که به خاطر فراهم نبودن شرایط ازدواجشان آلوده گناه شدند و مبتلا به فساد جنسی شدند و این فساد جنسی زمینه بروز سایر فسادها چون اعتیاد را در آنان فراهم آورد.

مساجد می بایست به کانون بزرگ علمی تبدیل شوند و با دایر نمودن کتابخانه، کلاسهای علمی و کارگاههای آموزشی زمینه رشد و تعالی جوانان را فراهم سازند و آتیه آنان را با این خدمت بزرگ تامین سازند .

پیامبر صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:

هر کس به این مسجد من در آید ، تنها به این خاطر که خیری را بیاموزد یا آموزش دهد ، هم چون مجاهد در راه خداست.(2)

یکی از جاهایی که توانسته اند بسیاری از جوانان را به خود جذب نمایند ، موسسه های آموزشی هستند.

تمام جوانان دغدغه آزمون کنکور دارند و هم خودشان و هم خانواده شان حاضر هستند تمام هزینه های سنگین این موسسه های آموزشی را که بسیاری از آنان تنها به فکر ثروت اندوزی هستند ،برای قبول شدن در کنکور بپردازند.

اگر مسجدی بتواند در دل خود موسسه ای  آموزشی دایر کند و نیازهای علمی جوانان را با کمترین هزینه و بهترین شرایط تامین کند خواهد توانست تمام جوان محل خود را به سوی خود جذب نماید.

یکی دیگر از نیاز های جوانان ورزش و تفریح است مساجد می بایست با برگزاری تورهای سیاحتی، زیارتی و فراهم نمودن امکان ورزش مناسب برای آنان به این نیاز بر حق پاسخ مناسب دهند .

اگر هر کدام از این نیازهای بر حق جوانان که برای شما بر شمردیم توسط طلاب و روحانیونی که در مساجد هستند و مدیریت مساجد به دست آنان است به خوبی و زیبایی پاسخ داده نشوند از جذابیت مساجد کاسته می شود .

نباید اجازه داد شوق حضور جوانان برای شرکت فعال و مستمر در مساجد رو به کاستی نهد و زمینه حضور آنان در مکان های دیگری  که متاسفانه بسیاری از آن مکان ها سبب سیاه بختی و فلاکت جوانان را فراهم می آورند، فراهم شود.


پی نوشت :

1-فرهنگ نامه مسجد/ص47/ح65

2- فرهنگ نامه مسجد/ص74/ح163

منابع:

فرهنگ نامه مسج/محمدی ری شهری /دارالحدیث/1386

تهیه وتولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان