تبیان، دستیار زندگی
دهم اردیبهشت ماه چند سالی است در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی خایج فارس نامگذاری شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایندگان درباره خلیج فارس چه می گویند؟

هویت منطقه در گرو نام تاریخی "خلیج فارس"


دهم اردیبهشت ماه چند سالی است در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی خایج فارس نامگذاری شده است. این نامگذاری در پی آن صورت گرفت  که اطلس معتبر نشنال جئوگرافیک که از سال  1888 میلادی و زمان تاسیس آن همواره نام خلیج فارس را بکار برده بود برای اولین بار در سال 1383 نام جدیدی را در کنار نام بین المللی خلیج فارس قرار داد.

خایج فارس

واکنش دولت اصلاحات به این اقدام غیرحرفه ای که البته با پشتیبانی های خاص از سوی غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته بود، ثبت روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور بود تا در این راستا از این میراث معنوی و فرهنگی پاسداری شود. شاید این زمان فرصت خوبی برای ما ایرانی ها باشد تا به خاطر بسپاریم که "خلیج فارس" جزیی تفکیک ناپذیر از سرزمین ایران است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نقاط مختلف کشور نیز در گفت و گوهای جداگانه ای با سایت اطلاع رسانی تبیان  اهمیت استراتژیک خلیج فارس برای ایران و حق حاکمیت کشورمان بر این آبراه مهم بین المللی که منابع سرشار گاز و نفت را در دل خود جای داده، را مورد تاکید قرار داده اند.

اظهارات نمایندگان مجلس را در این باره در زیر می خوانید:

علاءالدین بروجردی رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

خلیج‌فارس با سابقه‌ای چند هزار ساله‌ای كه در تاریخ مدون ایران و جهان دارد با نام رسمی خلیج‌فارس در سازمان ملل به ثبت رسید و از موقعیتی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان برخوردار است.

امروز اقتصاد جهان با امنیت خلیج‌فارس گره خورده و به همین دلیل جمهوری اسلامی به عنوان كشوری كه بیشترین ساحل را در این آبراه مهم بین‌المللی و جهانی دارد نسبت به امنیت آن كاملا حساس است و معتقد است امنیت آن باید توسط كشورهای منطقه تامین شود.

حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور، عضو هیات رییسه مجلس

خلیج‌فارس جزء لاینفكی از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و این یك ادعا نیست بلكه سابقه تاریخی منطقه و نقشه‌های باقیمانده از گذشته‌های دور نشان می‌دهد كه این بخش از نقشه به نام خلیج‌فارس ثبت شده است. ادعاهای سیاسی كه امروز با تحریك بیگانگان و كسانی كه در منطقه دخالت‌های نابجا دارند در این رابطه مطرح می‌شود هم پایه و اساس ندارد، بلكه صرفا ادعاهای سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اصل تاكید داشته و دارد كه خلیج‌فارس باید منطقه‌ای به دور از هرگونه كشمكش و سلاح‌های كشتار جمعی باشد و برای رفت و آمدها و عبور كشتی‌ها امنیت داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران در قبال ادعاهای بی‌اساس خلیج‌نشین‌های منطقه بر این نكته تاكید دارد كه كشورهای منطقه باید با تعامل و همكاری بین خودشان امنیت در خلیج‌فارس را برقرار كنند و پای كشورهای دیگر را به منطقه باز نكنند چرا كه این به مصلحت آنهاست كه با سازوكار امنیت جمعی، امنیت خلیج‌فارس را تامین كنند. جمهوری اسلامی ایران هم همواره اعلام آمادگی كرده كه امنیت در خلیج‌فارس را به صورت همه‌جانبه تامین كند.

سردار اسماعیل كوثری نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

خلیج‌فارس به خاطر وضعیت ژئوپلتیكی آن از جایگاه خاصی برخوردار است به ویژه اینكه بیش از دو سوم انرژی دنیا در اطراف خلیج‌فارس قرار دارد لذا جایگاه بسیار بالایی برای آن متصور است به ویژه اینكه امروزه آمریكا، اروپا و كشورهای صنعتی دیگر مثل چین همه نیاز به سوخت دارند. جمهوری اسلامی ایران نه تنها سرتاسر شمال خلیج‌فارس را پوشش داده و دو سوم آب‌های خلیج و همچنین جزایر مختلف در آن در مالكیت ایران است بلكه امنیت آن را هم برقرار كرده است.

ایران برای برقراری امنیت در خلیج‌فارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردارا ست و امنیت خلیج را به طور كامل برقرار كرده است. زمانی كه ببینیم كشورهای فرامنطقه‌ای می‌خواهند كوچك‌ترین تخطی را نسبت به حاكمیت ایران در خلیج‌فارس مرتكب شوند ایران همان‌گونه كه امنیت خلیج‌فارس را برقرار كرده از هرگونه اقدام متعرضانه هم جلوگیری می‌كند و می‌تواند جلوی صادرات نفت را از خلیج‌فارس بگیرد. امروز جایگاه جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است كه نه تنها با تمام كشورهای جنوب خلیج‌فارس برابری می‌كند بلكه نسبت به همه آنها ارجحیت دارد.

حسین نجابت، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی

تاریخ گوه است که ورای خلیج فارس و ورای دریای خزر متعلق به ایران بوده است. اینطور نیست که ما حالا بخواهیم بر سر تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی چانه بزنیم بلکه بحرین از جنوب و آذربایجان و تاجیکستان از شمال زمانی متعلق به ایران بوده اند.

سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل و دبیر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

خلیج‌فارس برای همیشه‌ی تاریخ مانند گذشته خلیج‌فارس خواهد ماند. جمعی از اعضای كمیسیون امنیت ملی در روزهای گذشته به جزایر سه‌گانه سفر كردند و ان شاءالله به دنبال این هستیم كه در كمیسیون امنیت كاری كنیم كه حرف و حدیث‌ها در ارتباط با جزایر سه‌گانه برای همیشه خاتمه یابد و از تكرار ادعاهایی كه معمولا از سوی آمریكا و دشمنان جمهوری اسلامی مطرح می‌شود و امارات‌نشین‌های خلیج‌فارس آن را تكرار می‌كنند، جلوگیری شود.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون فرهنگی مجلس

خلیج فارس از گذشته تاریخ خلیج‌فارس بوده و اسنادی كه از سده‌های قبل به دست آمده تعلق آن را به ایران نشان می‌دهد اگرچه گاهی از طرف زیاده‌خواهان ادعای مالكیت آنها مطرح می‌شود،‌ همان‌طور كه آنها می‌خواهند دانشمندان و علمای ایرانی را مصادره كنند. در واقع مستكبران با همراهی مزدورانشان می‌خواهند با زیاده‌خواهی‌ها جو ایجاد كنند و تصور می‌كنند با تكرار این مسائل می‌توانند حقیقت را نادیده بگیرند. ما انتظار داریم مسئولان ما در مجامع بین‌المللی از این امر دفاع كنند و اجازه ندهند سر سوزنی به تعلق خلیج‌فارس به ایران خدشه وارد شود. مدعیان هم بدانند كه ما نمی‌گذاریم خلیج‌فارس از دست ما خارج شود و هر جا لازم باشد به ادعای آنها پاسخ می‌دهیم.

خلیج‌فارس متعلق به ایران است و لازم نیست نام آن را به خلیج همیشه فارس تغییر دهیم. ما دست برتر را در مورد خلیج‌فارس داریم كه هر حادثه‌ای پیش بیاید كه به گونه‌ای تعرض به خلیج‌فارس در آن مطرح باشد نه از موضع مذاكره و گفت‌وگو، بلكه از موضع قدرت، اعمال قدرت خواهیم كرد

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون اجتماعی مجلس

خلیج‌فارس نقطه‌ای بسیار استراتژیك در دنیاست كه با موقعیت سوق‌الجیشی كه دارد مشابه آن در دنیا نیست و به همین دلیل است كه مورد حسادت تمام شیاطین قرار دارد. این بخش از سرزمین ایران چیز كوچكی نیست كه آن را بی‌اهمیت تلقی كنیم. درست است ما گاهی نمایشگاه‌هایی ترتیب می‌دهیم و اسناد مربوط به تعلق خلیج‌فارس به ایران را به نمایش می‌گذاریم اما وقتی حرف ما اینقدر مستدل و مستحكم است لازم نیست به گونه‌ای رفتار كنیم كه گویی خودمان شك داریم. به هر حال خلیج‌فارس متعلق به ایران است و لازم نیست نام آن را به خلیج همیشه فارس تغییر دهیم. ما دست برتر را در مورد خلیج‌فارس داریم كه هر حادثه‌ای پیش بیاید كه به گونه‌ای تعرض به خلیج‌فارس در آن مطرح باشد نه از موضع مذاكره و گفت‌وگو، بلكه از موضع قدرت، اعمال قدرت خواهیم كرد. من نسبت به آینده خلیج‌فارس و اینكه از موضع آن اتفاقی برای ما بیفتد نگرانی ندارم و عقلا تلقی من این است كه دشمن در آنجا امكان هیچ تعرضی را نسبت به كشورمان ندارد و ما از موضع قدرت از خلیج‌فارس دفاع خواهیم كرد.

جواد سعدون زاده، نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

قطعا خلیج فارس در سوابق تاریخی و در عمق تاریخ منطقه و بر اساس مستندات متقن که در نهادهای بین المللی ثبت و ضبط شده بخشی مهم، اساسی و غیر قابل انکار از عرصه حاکمیت ایران اسلامی بوده و هست. القائاتی که متاسفانه برخاسته از نظام سلطه است به عنوان اهرم فشار همواره این توهم را برای همسایگان و برخی کشورهایی که با نظام سلطه همسو هستند ایجاد کرده که ادعای واهی حاکمیت بر بخشی از خلیج همیشه فارس و جزایر آن را مطرح کنند. این در حالی است که هم از نظر تاریخی و هم از نظر حقوقی و تقسیمات منطقه ای خلیج فارس در زبان های عربی، انگلیسی و فارسی همواره به این نام شناخته شده و من معتقدم هرگونه ادعایی برای تغییر این نام اصلی و تاریخی از بین بردن هویت و ماهیت این منطقه استراتژیک در دنیای کنونی است. خلیج فارس همیشه به این نام شناخته شده و مورخین، نویسندگان و پژوهشگران آن را با همین هویت تاریخی می شناسند و لذا هرگونه ایجاد چالش در خصوص تغییر این نام برابر با تحریف تاریخ منطقه است.

شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و عضو كمیسیون برنامه و بودجه

خلیج فارس از بخش‌های اصلی كشور جمهوری اسلامی ایران و عضوی از پیكره ایران بزرگ است كه قطعه‌ای جدا نشدنی و ماندگار از كشور به شمار می‌رود و ان‌شاءالله همیشه جزء ایران خواهد ماند. تاریخ گذشته بر نقش حساس و سرنوشت‌ساز خلیج فارس در منطقه و تاثیرات مثبت آن بر رونق اقتصاد، پیشرفت و توسعه كشور دلالت دارد. آنچه راجع به جدایی خلیج‌فارس از ایران گفته می‌شود هم بیشتر به مضحكه شبیه است چرا كه تاریخ گویای سوابق درخشان حضور ایرانیان در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس بوده، هست و خواهد بود.

حسین امیری خامكانی نماینده مردم زرند و سخنگوی كمیسیون انرژی

خلیج فارس زادگاه همه ما ایرانیان است و بخشی از زندگی ماست كه به اسم ایران شكل گرفته است. خلیج‌فارس بخش تفكیك‌ناپذیر سرزمین ایران است و كشورهای حاشیه خلیج هم كه گاهی ادعاهایی می‌كنند به اسم ایران زنده‌اند و موجودیت دارند چرا كه محل خلیج‌فارس و كشورهای منطقه در نقشه همواره به اسم ایران شناخته شده است.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان