تبیان، دستیار زندگی
. تحصیل در خارج از کشور، فی نفسه اشکالی ندارد. 2. در صورتی که «برچسب حلال» از سوی مرجع مورد اعتمادی صادر شده است و روی خوراکیها چسبانده شده مطمئن باشید، واقعیت دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید. 3. در مورد استفاده از توالت های فرنگی اگر یقین نداشته باشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم سفر به خارج برای ادامه تحصیل

استرس سفر


در مورد سفر به کشورهای خارجی برای تحصیل اگر ضرورتی ایجاب کند و متأثر به آداب حرام آن ها نشوید، همچنین اگر از کفر و فساد در امان هستید اشکال ندارد به خصوص اینکه بتوانید کم کم با قول و فعل خود در آنجا مبلّغ اسلام باشید.  حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)


بعضی از عزیزانمان برای ادامه تحصیل مجبور به سفر به کشورهای خارجی می شوند و با توجه به شرایط خاصی که در آن بلاد حاکم است ممکن است دچار مشکلاتی شوند و سوالاتی برایشان مطرح شود، ما در این مقاله به بررسی دو سوال در این مورد می پردازیم:

سوال: حکم سفر به خارج برای ادامه تحصیل چیست؟ با توجه به این که در منطقه خودمان امکان ادامه تحصیل و قبول شدن نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

فی نفسه اشکال ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر ضرورتی ایجاب کند و متأثر به آداب حرام آن ها نشود همچنین اگر از کفر و فساد در امان است اشکال ندارد به خصوص اینکه بتواند کم کم با قول و فعل خود در آنجا مبلّغ اسلام باشد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

سفر برای اهداف مشروع، از جمله تحصیل، با رعایت ضوابط شرعی، مانند حجاب برای زنان، بلامانع است.

سه سوال: 1. هجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل چه حکمی دارد؟ 2. آیا می‌توان از گوشت هایی که در آن‌جا با عنوان حلال مارکت به فروش می‌رسد استفاده کرد؟ 3. آیا پس از استفاده از توالت‌های فرنگی در آن‌جا (با توجه به این‌که محفظه متصل به آب کُر نیست) بدن انسان نجس می‌شود؟

بطورکلی:

1. تحصیل در خارج از کشور، فی نفسه اشکالی ندارد.

2. در صورتی که «برچسب حلال» از سوی مرجع مورد اعتمادی صادر شده است و روی خوراکیها چسبانده شده مطمئن باشید، واقعیت دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

3. در مورد استفاده از توالت های فرنگی اگر یقین نداشته باشید که نجاست به بدن سرایت کرده، بدن پاک است و در صورت شک در سرایت نجاست، به شک خود اعتنا نکنید و جستجو لازم نیست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

1. فی نفسه اشکال ندارد.

2. در صورتی که یقین به تذکیه شرعی آن نداشته باشید، جایز نیست.

3. اگر نجاست به بدن سرایت کند، موجب نجاست می‌شود.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1. در موارد ضرورى اگر باعث تقویت کفار و ضعف مسلمانان نشوند و متأثر از آداب حرام آنها نگردند اشکالى ندارد و اگر بتوانند با قول و فعل خود مبلغ اسلام در آن مناطق باشند کار خوبى خواهد بود.

2. در صورتی که مطمئن باشید آن برچسب، واقعیت دارد و حلال است می‌توانید از آن استفاده کنید.

3. در مورد ترشحات، اگر همراه با ذرات نجاست نباشد پاک است و درصورت شک در سرایت نجاست به شک خود اعتنا نکنید و جستجو لازم نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

1. مسافرت یا مهاجرت به بلاد کفّار احتمال دارد موجب فساد عقیده و اخلاق و لاابالی گری در اعمال شود و اطمینان به اینکه عقیده و اخلاق محفوظ بماند نوعاً حاصل نمی‌شود و حفظ عقیده و ایمان در آن بلاد غالباً مشکل است. بلی، اگر به صورتی که تحت تأثیر فرهنگ و عادات آنها قرار نگیرد و بتواند در آنجا اخلاق و تربیت خودش را محکم نگه‌دارد و استقلال اسلامیت خود را حفظ کند با حفظ وظایف شرعی رفتن به آنجا جهت تحصیل مانعی ندارد.

2. چنانچه از مسلمانی که احتمال صحت در عمل او می‌دهد بخرد مانعی ندارد و در غیر این صورت خوردن گوشت در کشور غیر مسلمان جایز نیست.

3. چنانچه یقین به نجاست محل نداشته باشد، پاک است.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

1. تحصیل در خارج از کشور اشکالی ندارد.

2. اگر مارک حلال از سوی مرجع مورد اعتمادی صادر شده است، می‌توان بر طبق آن عمل کرد .

3. تا زمانی که یقین به نجس شدن بر اثر اصابت نجس یا متنجس یا تماس با رطوبت سرایت کننده با آنها ندارید، پاک محسوب می‌شوید.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.