تبیان، دستیار زندگی
روزنامه‌ مارکا اسپانیا در گزارشی از دلایل افت بارسلونا و زوال سلطه این تیم بر فوتبال اروپا پرده برداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل افت بارسلونا از نگاه مارکا


روزنامه‌ "مارکا" اسپانیا در گزارشی از دلایل افت بارسلونا و زوال سلطه این تیم بر فوتبال اروپا پرده برداشت.


ژاوی کاپیتان بارسلونا

بارسلونا در دیدار برابر بایرن‌ مونیخ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شب کابوس واری را پشت سر گذاشت و با چهار گل برابر شاگردان سراپا انگیزه هاینکس تن به شکست داد شکستی که منجر شد تا هم از پایان دوران طلایی آبی اناری‌ها و سلطه این تیم بر مستطیل سبز خبر دهند.

هر چند شاگردان تیتو ویلانووا فصل درخشانی را در رقابت‌های لیگا پشت سر می‌گذارند و تا کسب عنوان قهرمانی فصل اندکی دارند، اما دو شکست دو بر صفر برابر میلان و چهار بر صفر برابر بایرن‌ مونیخ باعث شده تا زنگ خطر برای آبی اناری‌ها به صدا در آید و سران این باشگاه را به فکر فرو ببرد.

روزنامه‌ " مارکا" اسپانیا در گزارشی از دلایل افت آبی اناری‌ها پرده برداشت و 10 مورد را در نتایج ضعیف اخیر این تیم دخیل دانست.

1- پیاده نکردن سیستم‌ چرخشی:

بارسلونا در فصل‌های گذشته همواره سیستم‌ چرخشی را در دستور کار خود قرار می‌داد. کادر فنی آبی اناری‌ها برای طراوت دادن به بازی‌ها و رو نشدن سبک بازی این تیم از ترکیب خاصی استفاده نمی‌کرد و سبک چرخشی را در دستور کار خود قرار می‌داد همین مساله باعث می‌شد تا بازیکنان خسته نشوند و قوای آنها تحلیل نرود. اما در فصل جاری ویلانووا از این سبک به نحو مناسبی بهره نبرد و این را به وضوح در بازی‌ها و نتایج این تیم می‌توان دید.

2- از بین رفتن اعتماد به بازیکنان:

بارسلونام در دیدار برابر بایرن‌ مونیخ شب تلخی را پشت سر گذاشت و با چهار گل تن به شکست داد. در حالی که بازیکنان بارسلونا نمایش ضعیفی در آلیانس آره نا داشتند . تیتو ویلانووا تنها دست به یک تعویض زد و آن هم در دقیقه 83 بود. به نظر می‌رسد که سرمربی بارسلونا از نیمکت تیمش راضی نیست و بر این باور است که بازیکنان جانشین نمی‌توانند تغییری در روند بازی ایجاد کنند.

3- فقر تاکتیکی:

ویلانووا توان بازی خوانی مناسبی ندارد و نمی‌تواند تاکتیک های مختلف را مطابق با جریان بازی به کار گیرد. او در چیدمان ترکیب و تغییر و جابجایی بازیکنان ضعیف عمل کرده و این در نتایج تیم تاثیر داشته است.

شاخصه اصلی سبک بازی آبی اناری‌ها در چند فصل اخیر فشار آوردن زیاد به حریفان از تمام قسمت‌های زمین بوده است چیزی که در فصل جاری کمتر شاهد آن بوده ایم . بارسلونا مثل گذشته بر حریفان فشار نمی‌آورد و این یکی دیگر از دلایل افت این تیم است.

4- عملکرد ضعیف در فصل جابجایی:

بارسلونا در فصل نقل و انتقالات تابستانی ضعیف عمل کرد. آنها آلکس سانگ را از آرسنال جذب کردند، اما این بازیکن کامرونی نتوانست عملکرد خوبی در ترکیب تیم جدیدش داشته باشد. هر چند بارسلونا در خط دفاعی نیازمند جذب بازیکن بود، اما سران باشگاه هیچ بازیکنی را در این پست جذب نکردند.

مسی در دیدار بایرن مونیخ

5- مسی:

بارسلونا نشان داد که به مسی متکی است. در دیدارهای بزرگی که لیونل مسی به علت آسیب دیدگی‌ بازی نکرده و یا در اوج نبوده بارسلونا نتوانسته است، جای خالی او را پر کند و از نظر تاکتیکی و فردی عملکرد ضعیفی داشته است.

بارسلونا در کارهای هجومی به توانایی‌های فنی ستاره‌ آرژانتینی خود متکی است و هر گاه این بازیکن در اوج نبوده و یا در زمین حضور نداشته به مشکل برخورده است.

6- مشکلات حل نشده:

گوآردیولا قبل از این که بارسلونا را ترک کند، هشدار داد که باید مشکل بعضی از بازیکنان حل شود. با این حال هنوز این مشکلات باقی مانده است به عنوان مثال فصل گذشته دنی آلوس با سران بارسلونا دچار مشکل شد و تا آستانه جدایی از این تیم پیش رفت با این حال هنوز مشکل این بازیکن برزیلی حل نشده است.

7- آسیب دیدگی‌های پیاپی:

از دلایل اصلی افت بازی بارسلونا آسیب دیدگی‌های پیاپی بازیکنان این تیم بوده است، بارسلونا در فصل جاری بارها بازیکنان اصلی خود را به علت آسیب دیدگی‌ در اختیار نداشت. بارسلونا در همین بازی اخیر برابر بایرن‌ مونیخ دو مهره کلیدی خود یعنی کارلوس پویول و ماسکرانو را در ترکیب نداشت.

8- دفاع متزلزل:

خط دفاعی بارسلونا از نظر فنی و بدنی توانایی رویارویی با تیم‌های بزرگ اروپایی را ندارد. مدافعان بارسلونا در برابر حریفان خود بارها دچار اشتباه شده اند . آنها به راحتی به مهاجمان حریف اجازه می‌دهند تا به دروازه‌ والدس نزدیک شود و در فضاهای خالی حرکت کند.

9- فشار نیاوردن بر حریفان:

شاخصه اصلی سبک بازی آبی اناری‌ها در چند فصل اخیر فشار آوردن زیاد به حریفان از تمام قسمت‌های زمین بوده است چیزی که در فصل جاری کمتر شاهد آن بوده ایم . بارسلونا مثل گذشته بر حریفان فشار نمی‌آورد و این یکی دیگر از دلایل افت این تیم است.

10- جدایی والدس:

سنگربان با تجربه بارسلونا چندی پیش اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در نوکمپ بازی کند و با پایان فصل از این تیم جدا خواهد شد. به نظر می‌رسد که اعلام جدایی این دروازه‌بان بر روی بازیکنان بارسلونا تاثیر منفی گذاشته است و این را ژاوی، کاپیتان دوم آبی اناری‌ها هم تایید کرده است. او گفت: جدایی والدس همه را ناراحت کرد.

بخش ورزشی تبیان