تبیان، دستیار زندگی
سالهاست می شنویم که تهران روی گسل است و بالاخره زلزله بزرگی در تهران اتفاق می افتد ،حتی کار به هشدار رییس جمهور رسید و چند سال پیش با مطرح شدن این اتفاق از سوی رییس جمهور شایعه زلزله بزرگ تهران برای مردم جدی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در میزگرد تخصصی مطرح شد

زلزله تهران را زیرو رو نمی‌کند


سالهاست می شنویم که تهران روی گسل است و بالاخره زلزله بزرگی در تهران اتفاق می افتد ،حتی کار به هشدار رییس جمهور رسید و چند سال پیش با مطرح شدن این اتفاق از سوی رییس جمهور شایعه زلزله بزرگ تهران برای مردم جدی شد.

میزگرد

این روزها زلزله هایی که در شهرهای مختلف کشور رخ می دهد ترس پایتخت نشینان را بیشتر کرده است. منطقه تهران و پیرامون آن بر رو یا در نزدیکی 5 گسل لرزه‌خیز مهم قرار دارد. گسل‌های لرزه‌خیز تهران شامل گسل شمال تهران؛ ایوانکی، ری ، کهریزک و گسل مشا است. که در بین آنها گسل «شمال‌تهران» خطرناک‌ترین گسل است.درباره زلزله تهران و آمادگی نهادها در زمان وقوع زلزله خبرآنلاین میزگردی را با حضور محمدرضا محمودی معاون عمرانی استانداری،عزیزالله رجب زاده رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ،حیدر حیدری معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر، دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و دکتر حمید زعفرانی کارشناس این موسسه برگزار کرده است که می خوانید:

این روزها وقوع زلزله های پشت سرهم در کشور مردم تهران را هم تا حدودی ترسانده است. سوال اینجاست که زلزله به پایتخت نزدیک می شود؟ 

زارع:این زلزله ها که در مناطق مختلف اتفاق می افتد،ربطی به هم ندارند ،اما مردم سراسر ایران باید همیشه آماده باشند.چون کشورمان بیش از 100 گسل لرزه خیز شناخته شده دارد که هر کدام ممکن است دچار جنبش جدیدی شوند و بسیاری از شهر های بزرگ و کوچک ما در کنار این شهر ها واقعند و بنابراین احتمال وقوع زلزله در هر نقطه از کشور که روی گسلی لرزه خیز واقع شده، وجود دارد.در تهران امکان وقوع زلزله 7 ریشتری هم پیش بینی شده است.

باید به مردم بگوییم که محدوده تهران حدود 720 کیلومتر مربع است و اگر زلزله اتفاق بیفتد تمام این محدوده ویران نمی شود و یک قسمتی ازشهر آسیب می بیند.چون یک گسل فعال می شود و نباید مردم را نگران کرد که تمام تهران آسیب می بیند

آقای محمودی استانداری چه بررسی در مورد زلزله تهران انجام داده است؟

محمودی: در جلساتی که ما اخیرا در مورد زلزله ها داشتیم مشخص شد که این زلزله ها تاثیری بر گسل‌های تهران داشته باشد.برای تهران از سال‌ها پیش، احتمال وقوع زلزله‌ای با شدت حداکثر 7 ریشتر در نظر گرفته شده است و این ارتباطی به پیش‌بینی اخیر مبنی بر زلزله‌ 10 ریشتری در منطقه، ندارد .اگر بخواهم به سوال شما پاسخ بدهم،بله ما هم در استانداری در مورد زلزله احتمالی تهران برنامه هایی داریم.اقدامات به صورت پویا در حال انجام است و به روز می شود. اما موضوع این است که مسئولان نمی توانند معجزه کنند . باید به مردم بگوییم که محدوده تهران حدود 720 کیلومتر مربع است و اگر زلزله اتفاق بیفتد تمام این محدوده ویران نمی شود و یک قسمتی ازشهر آسیب می بیند.چون یک گسل فعال می شود و نباید مردم را نگران کرد که تمام تهران آسیب می بیند.اما در تهران آنچه ما را نگران می کند خروج از تهران و ترافیک در زمان وقوع زلزله است.چون در این شرایط امداد رسانی سخت می شود ،همه از خانه بیرون می آیند و تهران قفل می شود. به نظر من باید بر روی این موضوع کار کرد.یعنی به گروههای دوام آموزش داده شود که در زمان وقوع زلزله چطور عمل کنند و همه باید در همان نزدیک محل مسکونی خود اسکان پیدا کنند و به محل دیگر نروند چون ترافیک به وجود می آید.

زلزله

آقای دکترزارع،تمام گسلهای تهران با هم فعال نمی شوند ؟

زارع:همه گسلها در هیچ کجای دنیا با هم فعال نمی شوند . اگر قراراست که جا به جایی باشد یکی از گسلها حرکت می کند و دیگری شلیک می کند و آن هم با فاصله زمانی است،مانند بازی دومینو.البته پیش بینی ها نشان می دهد که در تهران احتمال زلزله حتی تا 7 ریشتری هم وجود دارد.

در مورد گسلهای تهران توضیح می دهید،که این گسلها کجا هستند یعنی بیشتر در چه مناطقی امکان خرابی وجود دارد؟

زعفرانی: تهران روی 63 فقره گسل اصلی و فرعی قرار دارد که 10تای آنها جزو گسل‌های اصلی و لرزه‌زا با درازای بیش‌از 10 کیلومتر هستند. گسل ری و گسل مشاع که در جنوب و شمال تهران قرار دارند از گسل های خطرناک شهر تهران هستند که در طرح جامع تهران برای فضاهای مدیریت بحران این مناطق برنامه ریزی هایی انجام شده است.

 با توجه به اینکه آقای دکتر زارع گفتند احتمال زلزله حتی 7 ریشتری در تهران هم وجود دارد شما در ستاد مدیریت بحران چه پیش بینی هایی برای این زلزله دارید؟

رجب زاده:

همانطور که گفته شد تهران بر روی گسل زلزله وجود دارد اما امکان پیش بینی زمان زلزله وجود ندارد و هر لحظه ما باید این امکان آمادگی را داشته باشیم. به نظر من در تهران باید برنامه ای داشته باشیم که تا 50 سال آینده شهر تهران مقاوم باشد اما این موضوع زمانبر است و نیاز به بودجه دارد.الان نوسازی بافت فرسوده انجام می شود اما با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم.همچنین سازمانهای مربوطه را باید آماده و هماهنگ کرد.

در تهران آنچه ما را نگران می کند خروج از تهران و ترافیک در زمان وقوع زلزله است.چون در این شرایط امداد رسانی سخت می شود ،همه از خانه بیرون می آیند و تهران قفل می شود. به نظر من باید بر روی این موضوع کار کرد.یعنی به گروههای دوام آموزش داده شود که در زمان وقوع زلزله چطور عمل کنند و همه باید در همان نزدیک محل مسکونی خود اسکان پیدا کنند و به محل دیگر نروند چون ترافیک به وجود می آید

یکی از مسائل حیاتی در زمان وقوع زلزله تهران،سرعت عمل است زمان امداد رسانی هلال احمر امداد در تهران چه مدت است؟

حیدری:امداد رسانی بستگی به مکان و زمان وقوع زلزله دارد.مثلا وقتی در محدوده بازار تهران گودبرداری شد، دو نفر زیر آوار بودند که از محمد شهر تا بازار حدود دو ساعت طول کشید تا سگهای زنده یاب برسند،در حالیکه شرایط عادی بود اما این زمان به خاطرترافیک شدید بود. بنابراین اگر زلزله نیمه شب باشد امداد رسانی آسانتر است.اما باید به مردم آموزش داد که همکاری کنند مثلا در زمان وقوع زلزله اتوبوسهای شرکت واحد باید کنار بروند و همکاری کنند.

آقای حیدری به موضوع همکاری اشاره کردند،آقای رجب زاده همانطور که می دانید در مدیریت بحران آموزش بسیار مهم است اما به نظر می رسد که مردم در این زمینه مشکل دارند؟

رجب زاده:ما اکنون در 22 منطقه پایگاه مدیریت بحران داریم و در هر ناحیه هم امکانات و تجهیزات لازم را داریم.همچنین از دو سال قبل در374 محله تهران ،مدیریت بحران را به مردم آموزش دادیم. اکنون نقشه مدیریت بحران مناطق تهیه شده و در اختیار مدیران قرار دادیم که بی نظیر است و در ژاپن هم این سیستم وجود ندارد.ما هماهنگی خوبی با سازمانها داریم.هر سال هم مانورهایی برای نهادینه کردن آموزش بحران داریم. اما آموزش مدیران هم مهم است،باید مدیریت بحران را مدیران بگذرانند. تا مهر امسال هم دانشکده مدیریت راهبرد بحران تهران راه اندازی می شود و آموزشکده مدیریت بحران هم امسال در منطقه 22 راه اندازی می شود.موزه زلزله هم توسط یک تیم ژاپنی مستقر راه اندازی می شود که کاربرد آموزشی دارد.

زلزله

در تهران اگر از هر 5 نفر یک نفر آموزش دیده باشند خوب است؟یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر آموزش دیدند؟

رجب زاده: همانطور که می دانید 60 درصد کسانی که زیر آوار می مانند در دو ساعت اول می میرند ،بنابراین خود مردم می توانند در زمان بحران به یکدیگر کمک کنند.اگر امکاناتی که در شهر تهران داریم را بتوانیم استفاده کنیم خیلی خوب است چون امکانات و تجهیزات و توان ما در خاورمیانه بی نظیراست.اما نوسازی و مقاوم سازی باید جدی گرفته شود تا امکانات پاسخگو باشد.

 با صحبتهای شما می توان نتیجه گرفت که چندان وضع تهران برای زلزله نگران کننده نیست؟

محمودی: زلزله تهدیدی جدی برای تهران است،اما باید به نحوی برای مردم اطلاع رسانی کرد که اولا زمان آن مشخص نیست و هیچ کس امکان پیش بینی آن را ندارد،پس نباید نگران بود و بعد هم اینکه نباید مردم از مسئولان انتظار معجزه داشته باشند ،اما این را می توانیم اطمینان دهیم که از نظر تجهیزات و آمادگی نیروی انسانی در شرایط خوبی هستیم و تصور این که بعد از زلزله تمام تهران با خاک یکسان می شود و یا لوله کشی های گاز منفجر شده و کل تهران آتش می گیرد کاملا بی اساس است و  تاسیسات ما مطمئنا تا این انداره از استاندارد های لازم ایمنی برخوردار هستند.و تنها نکته ای که باید به آن توجه شود آموزش مردم در این شرایط است.

زارع:ترس حکم عقل است اما نباید مردم را نگران کرد از طرفی هم نباید واقعیتها را پنهان کرد. اما همانطور که اشاره شد تمام تهران یکسان آسیب نمی بیند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:خبرانلاین