تبیان، دستیار زندگی
وی تنها سخنرانی بود كه سخنان وی جنبه ارزشی و معنوی داشت و با نام خدا و امام عصر (عج) آغاز و با اشعار فارسی سعدی درباره انسان‌ها پایان یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین حضور احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل

احمدی نژاد در سازمان ملل

به مناسبت چهارمین حضور دکتر احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل به بازخوانی سخنرانی های پیشین وی در این مجمع می پردازیم. بخش اول به اولین حضور اختصاص دارد:

اولین سفر محمود احمدی نژاد به نیویورك برای شركت در شصتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در حالی صورت گرفت كه كمتر از دو ماه از تكیه زدن رسمی وی به ریاست نهمین دولت جمهوری اسلامی زمان می‌گذشت. علاوه بر این ایران از چندی قبل یعنی از آخرین روزهای دولت هشتم اقدام به بر داشتن مرحله‌ای پلمب تاسیسات هسته‌ای خود نموده بود و لذا زیر بمباران شدید تبلیغات و تهدیدات غرب قرار داشت.

سفر محمود احمدی نژاد به نیویورك و وعده وی مبنی بر اینكه پیشنهادهای جدیدی برای رفع موانع پیش آمده در پرونده هسته‌ای دارد باعث گمانه‌زنی‌هایی از سوی مسئولان و رسانه‌های غربی با جهت گیری‌های خاص در این ارتباط شده بود.

الشرق الاوسط اینگونه از آن استنباط كرد؛ «اظهارات احمدی‌نژاد در سازمان ملل "سیلی" و "تودهنی" به سه كشور اروپایی بود».

در همین ارتباط آسوشیتدپرس در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورك از وین گزارش كرد كه گمانه‌زنی‌ها به نقل از مقامات و دیپلمات‌های اروپایی حاكی است، "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهوری ایران احتمالا در سخنرانی فردای خود در مجمع عمومی سازمان ملل از تعلیق مجدد تبدیل اورانیوم خبر می‌دهد.

این دیپلمات‌ها كه در انتظار اعلام ابتكار عمل جدید هسته‌ای ایران از سوی رئیس جمهوری هستند، پیش‌بینی‌ كرده‌اند تهران ممكن است فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت نظارت گسترده‌تر بین‌المللی قرار دهد. این گزارش حاكی است، احمدی‌نژاد در سخنرانی فردا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ممكن است از تعلیق تبدیل اورانیوم در این كشور كه از چند هفته پیش آغاز شده، خبر دهد.

اما فردای انتشار این گزارش و گزارش‌های مشابه آن محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تاكید بر حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری تولید سوخت اتمی به نحوی موضع‌گیری كرد كه الشرق الاوسط اینگونه از آن استنباط كرد؛ «اظهارات احمدی‌نژاد در سازمان ملل "سیلی" و "تودهنی" به سه كشور اروپایی بود».

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در صفحه نخست خود نوشت: محمود احمدی نژاد در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام كرد، كشورش اصرار دارد حق خود را برای ادامه چرخه سوخت هسته ای محفوظ نگه دارد. الشرق الاوسط نوشت: این اظهارات به مثابه سیلی به سه كشور اتحادیه اروپا بود كه طی دو سال گذشته تلاش‌های مستمری داشتند تا ایران را در ازای دریافت برخی مشوق‌های اقتصادی و فنی، از فعالیت‌های هسته‌ای خود منصرف كنند.

به نوشته این روزنامه، احمدی نژاد در سخنرانی روز گذشته خود تاكید كرد، كشورش در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید احتمالی غرب حتی استفاده از اهرم بهای نفت خواهد بود.

یک مقام  وزارت امور خارجه آمریكا  گفت: سخنان احمدی نژاد خیلی تهاجمی بود و از طرفی، از برخی خطوط قرمزی كه اروپایی‌ها تعیین كرده بودند به ویژه آن بخش كه درباره غنی سازی اورانیوم بود، عبور كرد.

این موضع رئیس جمهور كشورمان موجب آن شد تا فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه از پیشنهاد ایران ابراز ناخرسندی كرده و بگوید كه «آنچه كه امروز من شنیدم مرا وادار به گفتن این سخن می‌كند كه ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان در دستور كار قرار دارد.» یك مقام وزارت امور خارجه آمریكا نیز گفت: پیشنهاد جدید ایران برای اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی درباره صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای این كشور، از خطوط قرمز اروپایی‌ها درباره غنی‌سازی اورانیوم عبور كرد.

این مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمریكا كه خواست نامش فاش نشود در همین باره گفت: سخنان احمدی نژاد خیلی تهاجمی بود و از طرفی، از برخی خطوط قرمزی كه اروپایی‌ها تعیین كرده بودند به ویژه آن بخش كه درباره غنی سازی اورانیوم بود، عبور كرد. جك استرا وزیر امور خارجه انگلیس نیز موضع هسته‌ای ایران را "غیرمفید" خواند.

احمدی نژاد

روزنامه «لیبرته» سوئیس مواضع رئیس جمهور ایران را اینگونه توصیف كرد: «"محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل به طور آشكار اروپایی‌ها و آمریكایی‌ها را به چالش طلبید.» صرف حضور احمدی نژاد در نیویورك بی‌اغراق درصدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و مواضع وی در مدت این حضور نیز این توجه رسانه‌ای را تشدید كرده بود.

حضور و سخنرانی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل حاشیه‌هایی داشت.

سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی به دلیل تاكید بر مسائل معنوی با استقبال بسیاری از هیات‌های نمایندگی و خبرنگاران حاضر در اجلاس سازمان ملل قرار گرفت. وی تنها سخنرانی بود كه سخنان وی جنبه ارزشی و معنوی داشت و با نام خدا و امام عصر (عج) آغاز و با اشعار فارسی سعدی درباره انسان‌ها پایان یافت.

وی تنها سخنرانی بود كه سخنان وی جنبه ارزشی و معنوی داشت و با نام خدا و امام عصر (عج) آغاز و با اشعار فارسی سعدی درباره انسان‌ها پایان یافت.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا گزارش كرد كه سالن بزرگ استقرار خبرنگاران در اجلاس سران سازمان ملل هنگام پخش سخنان احمدی نژاد مملو از خبرنگارانی بود كه بسیاری از آنان متن انگلیسی سخنرانی را تقاضا می‌كردند.

بازتاب گسترده سخنرانی احمدی نژاد در میان رسانه‌های بین‌المللی و شخصیتهای جهانی

آنتونیو گوترز كمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل پس از سخنرانی رئیس جمهور با مراجعه به وی و دیدار با احمدی نژاد، انتخاب وی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریك گفت و تصریح كرد كه از شعارهای انتخاباتی ایشان در حمایت از محرومان و مستضعفان، بسیار خرسند شده است. همچنین اكثر روسای جمهوری جهان كه پس از سخنان رئیس جمهور با وی دیدار می‌كردند از سخنرانی وی تقدیر می‌كردند.

سران كشورهای لبنان، شیلی، بوسنی و هرزگوین، نیجریه و كویت در ملاقات‌های خود از جهت‌گیری شجاعانه و هوشمندانه دكتر احمدی نژاد تمجید كردند. ریكاردو لاگوس رئیس جمهوری شیلی، سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را روشنگرانه خواند و به نقل از پادشاه اردن تاكید كرد كه او نیز تحت تاثیر سخنان دكتر احمدی نژاد قرار گرفته‌است.

حضور رئیس جمهور كشورمان در مراسم نماز جمعه مسلمانان در شهر نیویورك از برنامه های ویژه بود كه با استقبال نمازگزاران مقیم این شهر مواجه شد.

امیل لحود رئیس جمهور لبنان نیز در ملاقات خود با احمدی نژاد، سخنان وی را در نشست سران بجا توصیف كرد و گفت كه مردم‌سالاری باید خود را در برگزاری چنین نشستی نشان دهد و همه بتوانند حرف خودشان را بزنند.

وزرای امور خارجه سه كشور اروپایی كه پس از سخنرانی رئیس جمهور ایران مواضع مخالفت جویانه علیه وی اتخاذ كرده بودند در جریان حضور احمدی نژاد در نیویورك پس از 10 بار درخواست به همراه كمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا خاویر سولانا اجازه دیدار با وی را یافتند.

حضور رئیس جمهور كشورمان در مراسم نماز جمعه مسلمانان در شهر نیویورك كه با استقبال نمازگزاران مقیم این شهر مواجه شد، دیدار با ایرانیان مقیم ایالات متحده و دیدارهایی دیگر و تعدادی مصاحبه دیگر برنامه‌های اولین حضور رئیس جمهور كشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود.

منبع: خبرگزاری فارس