تبیان، دستیار زندگی
آیا صدا و سیما رای خود را لو خواهد داد، اصلا می تواند برای خود رایی داشته باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صداوسیما به چه کسی رای می‌دهد؟


جریان مرخصی های اجباری صدا و سیما چیست؟ و رفتارهای اخیر این رسانه در سبد رای شخص خاصی می ریزد؟


ضرغامی

آیا صدا و سیما رای خود را لو خواهد داد، اصلا می تواند برای خود رایی داشته باشد؟

رسانه ها به ویژه تلویزیون تاثیر مخصوص به خود در جهت دهی افکار عمومی، تعیین و تغییر در سبد رای کاندیداها دارند. کاندیداهای ریاست جمهوری نیز اهمیت زیادی به رسانه و نقش آن، در ستاد خود و سایر نهادها می دهند و بر روی آنان سرمایه گذاری مادی و معنوی! می کنند. رسانه ملی نیز که تاثیر گذارترین و همینطور پر مخاطب ترین رسانه کشور است می تواند بهترین تریبون برای کاندیداها برای تبلیغ شان باشد اما عملا همه می دانیم که این کار یک عمل غیر اخلاقی و تخلف است.

رئیس سازمان صدا و سیما از اینکه برنامه های انتخاباتی از ماه قبل طراحی در حال تکمیل و اجرا هستند خبر داده و بر بی طرفی رسانه ملی در این برنامه ها تاکید دارد. البته کاندیداها به صورت مساوی ( بیشتر از نظر کمیت) خود را در مناظره ها و فیلم های تبلیغاتی در منظر عمومی از چهارچوب این رسانه تبلیغ خواهند کرد اما با شدت گرفتن فعالیت های رسانه ملی عده ای اعتقاد دارند صدا و سیما نتوانسته بی طرفی خود را آنطور که باید به عنوان یک رسانه حاکمیتی حفظ کند، موردی که اگر ثابت شود صداقت صدا و سیما را زیر سوال خواهد برد و در نتیجه اعتماد مخاطب سلب شده، هم تاثیرگزاری این رسانه پایین خواهد آمد و هم با ریزش مخاطب مواجه خواهد شد.

رسانه ملی در واقع باید به مردم رای دهد و در فضای انتخاباتی آنچه به نفع آنها می باشد انجام دهد. باید خط مشی های کلی حماسه سیاسی را دنبال کند، فضای مشارکت، شور و نشاط سیاسی را دنبال کند

صدا و سیما کجاها رای آوری کرده؟

هر چه در صدا و سیما نمایش داده شود حتی بدون نیت تبلیغاتی به نوعی ترویج، تبلیغ و حداقل به نوعی تحریک اذهان محسوب می شود. این قاعده ای است نانوشته؛ از همین جهت رسانه ملی در همه اعمال خود به خصوص رفتار انتخاباتی اش باید مراقب آن باشد تا از جریان یا شخص خاصی حمایت نکند و در مقابل تخریبی هم صورت ندهد. باید با برنامه،  کاندیداها را پوشش رسانه ای داد چه در اخبار و برنامه های گوناگون و چه در مناظرات و برنامه های تبلیغاتی آنها.

اخیر رئیس سازمان  صدا و سیما دیداری با 14 نفر از کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری داشت. دیداری که گویا چندی از نامزدهایی که به نوعی اعلام آمادگی در این عرصه را کردند نیز در آن حضور نداشتند و آقای ضرغامی به دلیل برگزاری این نشست، قبل از تایید صلاحیت نامزدها که خود آغاز فضای انتخاباتی در رسانه ملی را دلیل آن عنوان کرده بود، از طرف شورای نظارت بر صدا و سیما تذکر شفاهی دریافت کرد.عده ای دیگر نیز بر سر چگونگی پوشش رسانه ای این برنامه از طریق تلویزیون، ایراداتی را وارد می دانستند.

رسانه

همچنین در واحد مرکز خبر سیما برنامه ای به نام جمهور پخش می شود که از جمله برنامه هایی است که آخرین اخبار انتخاباتی  را منتشر می کند که در آن دیده شد که نظرات کاندیداهای احتمالی دولت نیز پرسیده می شود این نیز از نقاطی است که باید پیرامون آن با دقت بیشتری گام برداشت تا قبل از تایید صلاحیت ها و در جهت پوشش عادلانه میان همه کاندیدا حرکت اشتباهی در آن صورت نپذیرد.

همه ی این موارد نشانگر آن است که صدا و سیما باید به خصوص با داغ تر شدن فضای انتخاباتی و شروع فصل تبلیغاتی نامزدها با تامل و دقت بیشتری گام بردارد.

در ادامه مسئولین این سازمان هم باید در تمامی شئون گفتار و کردار خود دقت داشته تا بی طرفی محل خدمت آنان زیر سوال قرار نگرفته و شائبه عملکردهای جهت گیرانه در درون این سازمان به اذهان متبادر نشود

.

رسانه و انتخابات

رسانه ملی به که رای می دهد؟

رسانه ملی باید واقعا ملی عمل کند و هیچ سو گیری در انتخابات نداشته باشد. مورد مهمی که حتما در گفتار مسئولین این سازمان هم دیده خواهد شد اما باید دید در عمل چقدر عینیت می پذیرد.

رسانه ملی در واقع باید به مردم رای دهد و در فضای انتخاباتی آنچه به نفع آنها می باشد انجام دهد. باید خط مشی های کلی حماسه سیاسی را دنبال کند، فضای مشارکت، شور و نشاط سیاسی را دنبال کند. شرایط انتخاب یک فرد اصلح را بشناساند، مواد حقوقی ،سیاسی و اجتماعی حق انتخاب را مطرح کند و در نهایت یک تریبون بی طرف وعادلانه برای تبلیغ و معرفی کاندیدا در قالب خود باشد. در واقع در انتخابات هم در چهارچوب چگونه فکر کردن با مخاطبان رفتار کند نه به چه فکر کردن.

در ادامه مسئولین این سازمان هم باید در تمامی شئون گفتار و کردار خود دقت داشته باشند تا بی طرفی محل خدمت آنان زیر سوال قرار نگرفته و شائبه عملکردهای جهت گیرانه در درون این سازمان به اذهان متبادر نشود. در واقع رسانه ملی باید در کل کاری کند که مصداق "اتقوا من مواضع التهم‏" (1) باشد.

پی نوشت:

١- از مواضع تهمت بپرهیزید. (روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه ج‏6   ص  401)

عطالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان