تبیان، دستیار زندگی
روابط‌عمومی‌ها می‌توانند حضوری پررنگ در حل مشکلات حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وابط‌عمومی‌ها می‌توانند حضوری پررنگ در حل مشکلات کشور داشته باشند

علی جهانی

روابط‌عمومی‌ها می‌توانند حضوری پررنگ در حل مشکلات حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.

علی جهانی مدرس رشته روابط‌عمومی که به مناسبت در پیش بودن هفته روابط‌عمومی سخن می‌گفت در خصوص پیش‌نیازهای نهاد روابط عمومی برای حضور و ایفای نقش مۆثرتر در حل مسائل و مشکلات کلان کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گفت: روابط عمومی به عنوان نهادی که بیشترین ارتباط، تعامل و صمیمیت را در میان کارکنان یک سازمان و آحاد جامعه دارد و بنا بر وظیفه خود موجد و تقویت کننده آن می باشد لازم است همواره خود را مجهز به اطلاعات روز و ابزار کافی وکارآمد کند که از این منظر بتواند با بهره‌گیری از کارشناسان خبره و پژوهشگران و تحلیل‌گران آگاه به مسایل اجتماعی، ابتدا به دقت موضوعات ریز و درشت سازمان مطبوع خود و از آن برتر  مسائل کلان کشور را شناسایی، درک و تجزیه و تحلیل کند و سپس با اطلاعات دریافتی مدیران را برای تصمیم گیری صحیح یاری رساند، از پی این مقدمهِ مهم است که نتیجه‌ای مفید برای نهاد روابط عمومی به منظور ایفای نقش مۆثر حاصل می‌شود و می‌تواند حضوری پررنگ در حل مشکلات حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر نهاد روابط عمومی را assistant، کمک کار و مشاور برای مدیر ارشد سازمان بدانیم گفت: همچون پزشک اجتماعی، این عنصر همجوار و دوشادوش مدیر به عملیات درمان اجتماعی و سازمانی خواهد پرداخت و با انگیزه رفع مشکلات و دور کردن موانع و با به استخدام گرفتن ابزار رشد و توسعه می‌تواند بسیار راهگشا و از پیش برنده مسیر رشد سازمان باشد.

مدیر روابط‌عمومی بانک پارسیان تأکید کرد: به باور اینجانب پیش‌نیاز واقعی حضور روابط عمومی و ایفای نقش مۆثر آن برای حل مشکلات در اندازه‌های کوچک و بزرگ، داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم پیرامون سازمان خود از یک سو و بهره جستن از کارشناسان قابل از سوی دیگر است. البته یک نکته اساسی را نیز باید اضافه کنم و آن اینکه اینگونه روابط عمومی که توصیف شد، لازم است مورد اقبال، توجه و حمایت مدیران ارشد سازمان و جامعه قرار گیرند تا بتوانند به خوبی به نقش خود با شکلی شایسته و در خور عمل کنند.

جهانی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح شاخصه‌های روابط‌عمومی هوشمند پرداخت و گفت: صداقت در گفتار و پاکی در رفتار که دو ویژگی اساسی و اصلی کارگزاران روابط‌عمومی است از مهم‌ترین شاخصه‌هاست و از پی این دو الزام مهم؛ دارا بودن آگاهی‌های تکنیکی و تخصصی و گستردگی معلومات در حوزه‌های علوم انسانی و روابط اجتماعی و دانش ارتباطات جمعی به عنوان ابزار نرم و داشتن نیروهای قابل و نیز توانمندی استفاده از سخت افزارهای مدرن ارتباطی می‌تواند جزو شاخصه‌های مهم روابط عمومی هوشمند در ایران باشد.

مدیر اسبق امور فرهنگی و روابط عمومی بانک مرکزی در تبیین ارتباط سه شاخه "روابط عمومی، صنعت و توسعه بازار" نیز افزود: اساساً علوم ارتباطات اجتماعی و روابط‌عمومی که از زیر شاخه‌های علوم انسانی تلقی می‌شود، علاوه بر برونداد فرهنگی، می‌تواند در رونق بازار و تقویت کسب و کار و توسعه صنعت و در نهایت سودآوری سازمان مۆثر باشد. اگر چه به باور عده‌ای، کار روابط‌عمومی فعالیتی فرهنگی، تلقی می‌شود و بیشتر هزینه‌ساز است تا درآمدآفرین! ولی با نگاهی عمیق و ارزیابی دقیق پی خواهیم برد که روابط‌‌عمومی به منزله هوای پاک برای تنفس راحت در فضای بازار است و به مثابه روغن برای روان کردن حرکت چرخ‌دنده‌های صنعت و تولید، که اگرچه ممکن است کار روابط عمومی کمتر به چشم بیاید اما وجودش انکار ناپذیر است.

مدرس دانشگاه در پایان سخنان خود در مورد برگزاری هفته روابط‌عمومی به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخت و افزود: اگر چه تاکنون حتی به روز روابط‌عمومی هم آنچنان که باید بهایی داده نشده است اما به نظر اینجانب؛ هر تلاشی در جهت تقویت نام روابط‌عمومی در کشورکه از قضا نیاز بسیار اساسی به تقویت روابط‌عمومی برای رشد و توسعه همه جانبه‌ی آن می‌باشد انجام گیرد، باز هم جای کار دارد و کم است.

در خصوص روز روابط عمومی و یا هفته روابط عمومی نیز یک نکته‌ی قابل تأمل، جای طرح دارد و آن اینکه؛ متولیان برگزاری روز و هفته روابط‌عمومی لازم است برای ماندگاری و اثرگذاری این رویداد از تکرار برنامه‌های کم محتوا و افتادن در دام نمایش و کارهای فرمایشی و نیز رفتارهای کلیشه‌ای و قالب‌های سنتی بیرون آمده و به نوآوری و جاذبه‌های بیشتر توجه کنند و سعی شود برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که برای نسل جوان پانهاده در وادی روابط‌عمومی جذاب و درس آموز باشد .

گفتنی است برای نخستین بار در کشور «هفته روابط‌عمومی» از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه سال جاری با مشارکت اساتید، تشکل‌ها و فعالان حوزه‌های ارتباطات و روابط‌عمومی طرح‌ریزی شده است.

برگزاری هشتیمن همایش روابط‌عمومی الکترونیک با عنوان «روابط‌عمومی هوشمند؛ سازمان هوشمند» و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با موضوع «روابط‌عمومی، صنعت و توسعه بازار» از جمله برنامه‌های هفته روابط‌عمومی 1392 است.

تنظیم: هومن بهلولی