تبیان، دستیار زندگی
حضور ورزشی ها در پست های سیاسی از چندی پیش آغاز شد. در این بین نفراتی مثل امیررضا خادم و یکی دو مجری ورزشی تلویزیون حتی سر از مجلس هم در آوردند. با حضور رسول خادم، علیرضا دبیر و هادی ساعی در شورای شهر تب این رفت و آمد بالا گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای ورزشی‌ها در شورا چیست؟


حضور ورزشی ها در پست های سیاسی از چندی پیش آغاز شد. در این بین نفراتی مثل امیررضا خادم و یکی دو مجری ورزشی تلویزیون حتی سر از مجلس هم در آوردند. با حضور رسول خادم، علیرضا دبیر و هادی ساعی در شورای شهر تب این رفت و آمد بالا گرفت.

شورای شهر

آنهایی که در این باره به ورزشی ها رای داده بودند غالبا ناراضی از عملکرد نمایندگان خود به نوعی به این ماجرا در حال واکنش منفی هستند. اما حتی این امر کافی نیست تا صف ورزشی ها برای رفتن به شورای شهر طولانی تر هم نشود.

در این بین دو نکته اساسی وجود دارد. اول این که این گروه چقدر اطلاع از ماهیت کاری شورا دارند و دیگر این که در ورزش به کجا رسیده ایم که جمعی از نخبه های ما سودای رفتن به ارگان های دیگر را دارند. در حقیقت برخلاف شایعات موجود در ورزش به دلیل بودجه کم فضای کار وجود ندارد اما در جاهایی مثل شورای شهر آن قدر پول و امکانات هست که می توان برای آن برنامه ها داشت.

اگر شکل دوم ماجرا درست است به راستی چرا برخی چهره های شورا در سالهای اخیر هوای ورزش به سرشان زده بود؟ بدون تردید پاسخ روشن است. شهرتی که در ورزش نهفته هر کسی را یکشبه به چهره ای معروف مبدل می کند. با یافتن دو نکته اساسی در رفت و آمد ورزشی ها و سیاسیون به فضای یکدیگر در می یابیم که هیچکدام از این دو کار برای عمل به تکلیف و ... نیست. سیاسی ها آمدند تا در ورزش مشهور شوند و ورزشی ها هم به شورا می روند تا دستشان در امور مالی باز شود. در این میان آنچه دل آزار است این که نه ورزش و نه شورا و از همه مهم تر مردم از این رهگذر ثمره لازم را نمی بینند.

با چنین سابقه ای باید امیدوار بود که روال حاکم بر فضای انتخابات شورای شهر با تغییر اساسی شکل بهتری به خود بگیرد و نمایندگان منتخب مردم با انجام درست وظایف خود مردم را دلزده نکنند. فراموش نکنیم که مدعیان حضور در خیابان بهشت هر کدام برای خود دارای دلایلی هستند که باید با شنیدن آن قضاوت را در این باره بر عهده مردم گذاشت.

بالغ بر 3000 هزار نفر برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کردند که در بین این اسامی نام چهره های مشهور در عرصه ورزش در کنار سیاسیونی که حضورشان در این انتخابات چندان عجیب و قابل تامل نیست دیده می شود.

اینکه در شورای شهر و جلسات آن چه می گذرد که هر دوره برای ورود به شورا این چنین جماعت ورزشی مشتاقانه حاضر می شوند در صف ثبت نام حضور در انتخابات بایستند نمی دانیم اما یک مسئله ای را خوب می دانیم که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

شورای شهر برای این تشکیل شده که مشکلات شهری برطرف شود. یعنی کسی باید در این شورا باشد که هم از مشکلات شهری به شکل حرفه ای و اصولی آن آگاه باشد و هم راه حل برطرف کردن آن را بداند. به طور ساده تر باید سواد این کار را داشته باشد. به راستی از این تعداد قشر ورزشی که در این مدت در انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده اند کدام یک سواد شهری دارند؟

حمید سوریان در مورد ثبت نام برای حضور در شورای شهر تهران می‌گوید: «هر کدام از ما دینی به کشورمان داریم که باید ادا کنیم. این یک انجام وظیفه است که بیایم شرکت کنم و مثل دوران ورزشی‌ام به مردم و شهر خودم کمک کنم.»

صرف این که چهره ای بین مردم شهرت دارد و حتی توانسته خوشرنگ ترین مدال المپیک را کسب کند ملاک خوبی برای حضور در چنین انتخاباتی است؟

در بین اسامی ثبت نام شده ها به نام های حمید سوریان، عباس جدیدی، محمد علی آبادی، آرش میراسماعیلی، حسین رضازاده، یوسف کرمی، میرشاد ماجدی، بهنام ابوالقاسم‌پور، هادی ساعی، علیرضا دبیر،دنیا مالی، کریم صفایی، ابراهیم آشتیانی، مرادی، ... برخورده ایم.

جالب است؛ همه این نام برده ها عزیز و دوست داشتنی هستند. همه این نفرات برای ورزش این مملکت زحمت کشیده و عرق ها ریخته اند اما چه می شود که این دوستان عزیز که به نظر می رسد همگی شیفته خدمت هستند و از روی دلسوزی اقدام به ثبت نام کرده اند در رشته های ورزشی خود به دنبال خدمت نیستند؟

نمی دانیم مشاور این عزیزان چه کسانی هستند و اصولا حضور در شورای شهر تهران که بی شک پر از جلسات سنگین و حتی گاهی خارج از حوصله است چه منفعتی دارد اما کاش همه آنهایی که به این تعداد از دوستان ورزشی توصیه حضور در انتخابات را کرده اند در کنار این توصیه ظرافتمندانه شان اشاره ای به مشکلات رشته های ورزشی هر یک به خصوص در بخش پایه می کردند.

اینکه در رشته های کشتی، فوتبال، وزنه برداری، تکواندو، شنا و ده‌ها رشته دیگر در بخش پایه  این عزیزان وقت خود را بگذارند و این گونه خدمت کنند بهتر نیست؟

مگر غیر از این است که با فعال تر کردن پایه های هر رشته ورزشی نوجوانان و جوانان بیشتری جذب ورزش می شوند و به این ترتیب میزان بزهکاری در جامعه شهری تهران کمتر می شود. آیا این یک نوع خدمت به کلان شهری مثل تهران نیست؟ این خدمت دلنشین تر است یا حضور در نشست هایی که متعلق به آنها نیست چون آنها از جنس سیاست و تصمیم گیری های شهری نیستند.

قرار است آینده شهر تهران به دست چه کسانی بیفتد؟ کسانی که در رشته های ورزشی خود هنوز نتوانسته اند به جمع بندی برسند؟

حسین رضازاده از مشکلات شهر تهران که بزرگ شده آن نیست چه می داند؟ آیا بهتر نیست او مشکلات سر باز کرده وزنه برداری را سر و سامان دهد؟ نکند او هم از کار در وزنه برداری اشباع شده است؟

جودوی ایران چند سال است از مدال های خوشرنگ جهانی دور افتاده است؟ آیا بهتر نیست آرش میراسماعیلی وقت بیشتری را برای رشته خود بگذارد؟

شورای شهر

حمید سوریان همچنان از نابغه های آماده کشتی ایران و جهان است که می تواند به مدال آوری های خود برای میهن ادامه دهد؟

یوسف کرمی همچنان از بزرگان تکواندو ایران است و می تواند تجارب بالای خود را برای تیم های پایه و حتی در رده بزرگسالان به معرض نمایش بگذارد، اما شورای شهر گویی دوستان را هوایی کرده و ....

کاش قدر موقعیت هایی که در آن هستیم را بهتر بدانیم. خدمت در ورزش کم از خدمت در شورای شهر تهران نیست. اگر قرار باشد هر ورزشکاری پس از اندکی یا مقدار زیادی موفقیت اشباع شود و راه سیاست در پیش گیرد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

مگر همین ورزشی ها از حضور سیاسیون در ورزش گلایه مند نبودند؟ مگر بارها صدای همین ورزشی ها بلند نشد که سیاسیون را چه به ورزش پس چه شده که ورزشی ها پا در جای سیاسیون گذاشته اند؟

این راه به ترکستان است. کاش کمی عمیق تر به قضایا نگاه شود.

آب در کوزه است و ما در گرد جهان می‌گردیم. نخبه های ورزشی را داریم اما مثل این است که نداریم و مجبوریم برای تقویت خود دست به بیگانگان داشته باشیم.

ابوالقاسم پور: شغل و تحصیلاتم با شورای شهر مرتبط است

بهنام ابوالقاسم پور بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس از جمله کاندیداهای شورای شهر تهران است . او دلایل خوبی برای حضورش در صف نامزدهای شورای شهر دارد. پاسخ او به سوالات ما را بخوانید.

آیا هنرمندان و ورزشکاران می توانند به شورای شهر کمک کنند؟

بر خلاف نظر خیلی ها به نظرم شورا کار سیاسی نمی کند. شورا کارش اجتماعی است. من مدت هاست در شهرداری کار می کنم. تحصیلاتم نیز در این زمینه است. به زوایای کار آشنایی کامل دارم. هدفم کمک به شهروندان تهرانی است. من در شهرداری کار اجرایی کرده ام و می دانم تهران علیرغم این که خیلی بزرگ است از نظر امکانات به ویژه از لحاظ ورزشی کمبود فراوانی دارد. به نظرم نفرات قبلی که از ورزش آمدند تلاش زیادی داشتند و به لحاظ بودجه ورزشی در شهرداری رشد خوبی داشته ایم اما کافی نیست. باید با تلاش بیشتر شرایط بهتری فراهم آوریم. من در زمینه ورزش همگانی برنامه هایی دارم که امیدوارم با انتخاب مردم بتوانم آنها را اجرا کنم. اصلا چرا ورزشکاران نتوانند در عرصه شورا فعالیت کنند؟ درست است که اشخاص سیاسی هم باید در شورای شهر باشند ولی هنرمندان و ورزشکاران هم لازمند.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: بعد از اینکه تکلیفم در انتخابات شورای شهر مشخص شد درباره انتخابات کمیته تصمیم می‌گیرم. محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک هم در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرد

چه شد مربیگری و فوتبال را کردید و در حال حاضر در حوزه مدیریتی فعال هستید؟

دوسال پیش قرار شد به پرسپولیس بروم اما شرایط را برای مربیگریم فراهم ندیدم. وقتی با کادر فنی  آن موقع صحبت کردم تصمیم گرفتم فعلا مربیگری نکنم . چون تحصیلاتم در بحث مدیریت ورزشی بود تصمیم گرفتم به عنوان مدیر ورزشی در شهرداری فعالیت کنم.

با چه انگیزه‌ای کاندیدای شورای شهر شدید؟

من فوق لیسانسم مدیریت ورزشی هستم ، در شهرداری کار اجرایی هم کرده ام . فکر می کنم که می توانم به ورزش شهروندی کمک کنم.

با حمایت کسی به صحنه انتخابات آمدید؟

تا این لحظه نه ! از چند جناح با من در این باره صحبت شده است. شاید به یکی از آن‌ها جواب دهم . خودم دوست دارم مستقل بیایم . تا این لحظه مستقل بودم و به هیچ کس تکیه نکردم و روی پای خودم ایستاده ام.

حمید سوریان : با مشکلات مردم آشنا هستم

حمید سوریان در مورد ثبت نام برای حضور در شورای شهر تهران می‌گوید: «هر کدام از ما دینی به کشورمان داریم که باید ادا کنیم. این یک انجام وظیفه است که بیایم شرکت کنم و مثل دوران ورزشی‌ام به مردم و شهر خودم کمک کنم.»

او ادامه می‌دهد: «تجربه موفق بچه‌های قبلی مثل علی دبیر که حضور موفقی در شورای شهر داشته و رسول خادم، نشان می‌دهد که من هم می‌توانم موفق باشم. البته یک فضای سخت و سنگین هم هست و اگر انتخاب شوم، جامعه انتظار دارد که در شورای شهر هم موفق عمل کنم.»

شورای شهر

سوریان در پایان می‌گوید: «تفکر حمید سوریان این است که انجام وظیفه کند. من هم فرزندی از همین آب و خاک هستم. من در منطقه ای بزرگ شدم که مشکلات را می دانم. حتی اگر بتوانم سر سوزنی کمک کنم برایم افتخاری است. می خواهم خدمتی بکنم به مردم. این آرزوی حمید سوریان است که به ورزش کشور خدمت کند. این امید را دارم که در این راه موفق باشم تا اثر خوبی بگذارم. من همه چیز را از ورزش و لطف مردم دارم.»

میراسماعیلی: می خواهم پاسخ محبت مردم را بدهم

نایب رئیس فدراسیون جودو گفت: احساس تکلیف کردم و در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردم. آرش میراسماعیلی در مورد ثبت نام در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت:  بنده به عنوان یک ورزشکار در چهارمین دوره از انتخابات شورای شهر ثبت نام کردم و امیدوارم که پس از انتخابم از سوی مردم در شورای شهر همچنان ورزشی بمانم.

وی افزود: احساس دین کردم و وارد انتخابات شدم و امیدوارم که مردم همانطور که در دوران حضورم در تیم ملی از من حمایت می‌کردند در این انتخابات هم مورد اعتماد آنها باشم.

وی تاکید کرد: با توجه به دینی که مردم برگردن من دارند احساس تکلیف کردم که در این انتخابات حضور پیدا کنم. امیدوارم پاسخ همه محبت‌های مردم را بدهم.

محمد فنایی: اعتبارم را وسط گذاشته ام

محمد فنایی داور باسابقه فوتبال ایران کاندیدای شورای شهر شده است. او سالهاست در شهرداری کار می کند و با زوایای کار تا حدود فراوانی آشنایی دارد. فنایی می گوید: من از 15 سالگی در شهرداری فعال هستم. در چند دوره قبلی به دلیل مشغله فوتبالی مجال حضور نیافتم. الان شرایط برای این کار مهیاست. آشنایی کاملی با خدمات شهری و شهرداری با 35 سال سابقه کار دارم. شناخت خوبی از شهر تهران دارم. با توجه به رفت و آمد های خارجی و مطالعه در این زمینه آشنایی خوبی با آنچه در دنیا می گذرد پیدا کرده ام. همه این عوامل باعث شد تا وارد این فضا شوم. سالها تلاش کرده ام تا در بین مردم اعتباری کسب کنم. این اعتبار را وسط گذاشته ام تا برای خدمت به آنها وارد شورا شوم. شغل من (داوری) نیز به من یاد داده تا عدالت محور باشم. در خصوص اقدام اعضای ورزشی شورا در سابق نیز ضمن احترام به عملکردشان فکر می کنم مردم باید قضاوت کنند. به نظرم تهران و تهرانی ها به خواسته های خود نرسیده اند و ما باید تلاش بیشتری کنیم. شما می دانید که من دارای روابط عمومی خوبی هستم که در این راه می تواند مددکارم باشد.

احمد دنیا مالی از جمله افرادی بود که با عنوان غیر ورزشی به جمع ورزشی ها آمد و رفتنش از مدیریت فدراسیون با کشمکش های سخت همراه شد. او حالا سودای بازگشت به عرصه شهرداری را دارد

ابراهیم آشتیانی: باید خانواده ها را مشارکت دهیم.

ابراهیم آشتیانی ملی پوش اسبق فوتبال ایران و تیم پرسپولیس یکی از کاندیداهای ورزشی شورای شهر تهران است. او که از جمله تحصیلکرده های ورزش محسوب می شود گفت: بنا به تصمیمی که در باشگاه گرفتیم و با اصرار سردار رویانیان به دلیل آشنایی به کار من راغب به ثبت نام شدم. من سالها ست در عرصه مدیریت ورزش کار و تحصیل می کنم. در این باره حتی در کشورهای فرانسه و بلژیک تحقیقاتی در زمینه کار شهرداری ها داشته ام. برنامه های خوبی دارم که در صورت انتخاب برای اجرای آن تلاش خواهم کرد. به عنوان مثال می دانم که در شهرداری ها در این دو کشور خانواده ها به شدت مشارکت دارند. تبلور و پرورش استعدادها در همه زمینه ها منجمله ورزش از شهرداری ها و در محلات شکل می گیرد. حضور موفق شهرداری در مسائل اجتماعی جلوی بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه را می گیرد. هدف اصلی من در این باره ایجاد هماهنگی بین ورزش و شهرداری است تا از این طریق به سلامت جامعه کمک کنیم.

دنیا مالی: باید مدیریت واحد شهری ایجاد شود

احمد دنیا مالی از جمله افرادی بود که با عنوان غیر ورزشی به جمع ورزشی ها آمد و رفتنش از مدیریت فدراسیون با کشمکش های سخت همراه شد. او حالا سودای بازگشت به عرصه شهرداری را دارد.

احمد دنیامالی معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران برای حضور در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ثبت‌نام کرد. رییس سابق فدراسیون قایقرانی در این باره گفت: باید مدیریت واحد شهری ایجاد شود تا بسیاری از مشکلات کلان شهر تهران برطرف شود. وی پیشنهاد داد که پلیس زیر مجموعه مدیریت شهری شود. معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به این پرسش که با کدام لیست در انتخابات شورا شرکت می کنید، گفت: فعلا ثبت نام کرده ام .وی در بخش دیگر سخنانش درباره شورایاری ها گفت: شورایاری ها اقدام خوبی بود ولی خیلی به آن خوب پرداخته نشد و  باید در تهران تقویت شوند. معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص بحث نظارتی شورا گفت: شورا باید به جالی دخالت نظارت کند و نباید شورا ، شورای شهرداری باشد بلکه باید شورای مردم باشد.

میرشاد ماجدی: امیدم به فوتبالی هاست

ماجدی که برای حضور در شورای شهر تهران کاندید شده است در این مورد می گوید: من به عنوان کاندیدای مستقل وارد شده ام.بنده کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دارم و مسئولیت های اجرایی در پیکان و تیم ملی هم داشته ام.سالها در فدراسیون فوتبال تایلند به عنوان معاون کمیته فوتسال و مشاور عالی رییس فدراسیون فعالیت کرده ام.با توجه به تجربه خوبی که ورزشکاران در امور اجرایی شهری داشتند من هم علاقمند شدم که کاندید شوم.

او در پایان می گوید: اگر مردم لطف کنند و انتخاب شوم دوست دارم اجرای مدیریت شهری را هم تجربه کنم.من کاندیدای مستقل هستم و حالا باید بپرسم که آیا می توانم در یکی از لیست ها وارد شوم یا نه؟به هر حال امید من به فوتبالیست های تهرانی است.به حمایت استقلالی ها و پرسپولیسی ها. چشم من به رای آنها است.احساس کرده ام که می توانم وارد شوم و یک جورهایی دارم خودم را می سنجم.

شورای شهر

یوسف کرمی: برای کار سیاسی وارد شورا نمی‌شوم

یوسف کرمی قصد دارد در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر شرکت کند. این تکواندو‌کار با‌سابقه که در المپیک لندن نتوانست در حد انتظار ظاهر شود، چندی پیش اردوی تیم‌ملی تکواندو را ترک کرد. او  در انتخابات شورای شهر کرج خود را نامزد کرد و اتفاقاً خوشبین است که بتواند به شورای شهر وارد شود.

آقای کرمی! در انتخابات شورای شهر شرکت کرده اید.

- بله، همین‌طور است. تصمیم خودم را گرفته‌ام و در این انتخابات شرکت می کنم.

کمی عجیب نیست؟

-چرا باید عجیب باشد. اتفاقاً به نظرم ورزشی‌ها باید به عرصه‌های مدیریتی وارد شوند و در تصمیم‌‌سازی‌های مهم نقش موثری ایفا کنند.این اتفاق خیلی خوبی است. به نظر من این مساله را باید به فال نیک بگیریم. ورزشکارانی که سابقه قهرمانی دارند می‌توانند نقش بیشتری در تصمیم‌سازی‌ها داشته باشند، وارد عرصه‌های مهم مدیریتی شوند و به نوعی حق ورزش را بگیرند. به دنبال شهرت نیستم. واقعاً اگر چنین تصمیمی گرفته‌ام هدفم این بوده که به جوانان شهرم خدمت کنم. آنهایی که همیشه به من لطف داشتند و باعث شدند که من یوسف کرمی بشوم. حالا وقت آن رسیده که من هم لطف آنها را جبران کنم. شاید ادامه کارم در تیم‌ملی به جبران لطف آنها منجر نمی‌شد، اما یقین دارم که در صورت ورود به شورای شهر همه تلاشم را به کار می‌گیرم که جوانان شهرم سرزنده‌تر از همیشه بتوانند در عرصه ورزش‌ موفق باشند. من برای انجام کار سیاسی وارد شورای شهر نمی‌شوم. می‌خواهم در این شورا که به لحاظ ارائه امکانات و ایجاد فرصت‌های مناسب برای ارتقای ورزش شهر نهاد بسیار مهمی است از حق ورزشی‌ها دفاع کنم و تلاش کنم که استان البرز همانطور که تاکنون موفق بوده است از ان به بعد هم رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. من معتقدم که جوانان ما باید از لحاظ جسمی در سلامت کامل قرار بگیرند تا بتوانند خوب فکر کنند. در نتیجه ما شهری خواهیم داشت که مردمش سالم، شاد و امیدوار هستند.  اگر نمی توانستم شک نکنید که اصلاً پایم را پیش نمی‌گذاشتم اما خیلی خوشبین و امیدوارم که بتوانم کاری برای مردم این شهر انجام بدهم.

علی‌آبادی: مردم تصمیم می گیرند

محمد علی آبادی هم ازجمله غیر ورزشی هایی است که پس از مدتی در پست های مهم ورزشی حالا قصد دارد به شورا که ظاهرا در آن تخصص دارد برگردد. چه بسا او پس از انتخاب از ورزش وداع کند.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: بعد از اینکه تکلیفم در انتخابات شورای شهر مشخص شد درباره انتخابات کمیته تصمیم می‌گیرم. محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک هم در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرد.

وی درباره ثبت‌نامش گفت: شهر تهران به عنوان مرکز کشور و ام‌القرای کشورهای اسلامی مطرح است و به همین دلیل همه مسلمانان به آن توجه خاص دارند و لازم است در همه ابعاد از نظر حمل و نقل، فضای سبز و امکانات نمونه باشد.  وی افزود: هر کس که بتواند در این شهر خدمات خوب ارائه کند و شهر را به آن سطحی که لازم است برساند می‌تواند حضور پیدا کند. من هم مانند سایر تهرانی‌ها که دوست دارند شهرشان آباد باشد در انتخابات ثبت نام کردم و بقیه مسائل در دست مردم است.

وی درباره انتقاد ورزشی‌ها برای حضور در شورای شهر گفت: ورزشی‌ها افراد نخبه‌ای هستند. هنگامی که در جهان به مقام بالا می‌رسند یعنی نخبه هستند. خوشحالم که مهندسان، پزشکان و اقتصاد‌دانان در این انتخابات حضور دارند. رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات کمیته ملی المپیک هم کاندیدا می‌شوید تصریح کرد: هنوز وضعیت مشخص نیست. باید ببینم تکلیفم در اینجا چه می‌شود.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان