تبیان، دستیار زندگی
آسم یک بیماری شایع است که ورزش و سرما از عوامل مساعدکننده آن هستند. آسم ورزشی عبارت است از بروز علایم آسم با منشأ ورزش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته درباره آسم ورزشی


آسم یک بیماری شایع است که ورزش و سرما از عوامل مساعدکننده آن هستند. آسم ورزشی عبارت است از بروز علایم آسم با منشأ ورزش. آسم ورزشی در 12 تا 15 درصد افراد جامعه وجود دارد و 90 درصد افراد مبتلا به آسم، آسم ورزشی هم دارند.


بیماری آسم

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که آسم ورزشی در ورزش‌های زمستانی بیشتر است. در واقع آسم ورزشی عبارت است از بروز علایم آسم با منشأ ورزش.

علائم آسم ورزشی

پزشکان به افرادی که ورزش می‌کنند توصیه می‌کنند تا چنانچه علائم خاصی را در حین ورزش مشاهده کردند که عادی نبود حتما به پزشک مراجعه کنند و توصیه‌های او را جدی بگیرند.

این علایم را به دو مرحله زودرس و دیررس می‌توان تقسیم کرد.

علایم زودرس که ظرف نیم تا یک ساعت بعد از شروع ورزش بروز می‌کنند، شامل سرفه (شایع‌ترین)، تنگی نفس، خس‌خس سینه، کهیر، احساس کم انرژی بودن و ناتوانی ورزشکار، درد پهلو و گاهی افت فشار خون است.

علایم دیررس که چند ساعت بعد از ورزش بروز می‌کنند شامل سردرد، تهوع و استفراغ، درد پهلو و درد شکم (به‌خصوص در کودکان) است.

در زمان ابتلا به عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و یا آلرژی‌های تنفسی، ورزش نکنید

از دیگر علائم آسم ورزشی احساس تنگی در ناحیه قفسه سینه و خستگی بیش از حد در زمان ورزش و حتی چند ساعت پس از پایان آن می باشد.

پس هر فردی که به دنبال ورزش به یکی از علایم فوق مبتلا شد، باید به بیماری آسم ناشی از ورزش شک کند و با مراجعه به پزشک متخصص و در صورت صلاحدید پزشک، تست‌های تنفسی (اسپیرومتری) را انجام دهد.

پیشگیری از آسم ورزشی

آسم ورزشی با رعایت اصولی ساده، تا حد زیادی قابل پیشگیری است. بعضی از این توصیه‌ها که با عنوان درمان غیر دارویی در مبتلایان به آسم ورزشی هم شناخته می شوند، به شرح زیر است:

بیماری آسم و ورزش

1- اگر قبل از شروع ورزش نشانه‌ای از آسم دارید، ورزش نکنید.

2- ورزش‌هایی را انتخاب کنید که کمترین خطر را برای شما داشته باشند.

3- در صورت نیاز، برنامه ورزشی خودتان را با تغییر نوع، شدت و مدت ورزش اصلاح کنید.

4- گرم کردن قبل از شروع ورزش را فراموش نکنید. مدت گرم کردن حداقل پنج دقیقه و باید توأم با حرکات کششی باشد.

5- سعی کنید با بینی نفس بکشید.

6- از ورزش در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد، رطوبت کم، آلودگی هوای زیاد و وجود مواد محرک و آلرژی زا، پرهیز کنید.

7- در زمان ابتلا به عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و یا آلرژی‌های تنفسی، ورزش نکنید.

ورزشکاران حرفه‌ای به یاد داشته باشند که بعضی داروهای ضد آسم می‌توانند آزمایش دوپینگ آنها را مثبت نمایند. لذا قبل از استفاده از این داروها، حتما با پزشک تیم خود مشورت نمایید

8- گاهی استفاده از ماسک‌های مخصوص به شما کمک خواهد کرد.

9- با نظر پزشک معالج‌تان از دارو هم استفاده نمایید. داروهای استنشاقی ضد آسم می‌تواند نقش پیشگیری مناسبی هم داشته باشد. به این منظور 15 دقیقه قبل از ورزش از آنها استفاده کنید. اثر آنها تا دو ساعت باقی خواهد ماند.

ورزشکاران حرفه‌ای به یاد داشته باشند که بعضی داروهای ضد آسم می‌توانند آزمایش دوپینگ آنها را مثبت نمایند. لذا قبل از استفاده از این داروها، حتما با پزشک تیم خود مشورت نمایید.

هشدار

جدی نگرفتن آسم ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی شدید شود، اما با معاینه توسط پزشک و رعایت دستورات پزشکی، می‌تواند فرد تمرینات ورزشی تجویز شده و متناسب با سلامت خود را انجام دهد و درگیر عوارض بیماری‌های مختلف نشود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران

هفته نامه سلامت - دکتر پویا دانشور، دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان

مطالب مرتبط:

آسم، نفس کشیدن را سخت می کند

آسم باعث تنگی نفس می شود

چه عواملی باعث حمله آسم می‌شوند؟

چگونه در زمستان ورزش کنیم؟

آمار آسم در تهران نگران کننده است

چرا آسم زیاد شده است؟

دارو درمانی در آسم

علایم آسم اوایل صبح و عصرها تشدید می شود

توصیه های ضد آسم در خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.