تبیان، دستیار زندگی
در دنیای جدیدی که آواتار پیش روی کاربران زندگی دوم قرار می دهد از همه چیز مهم تر دین و آئینی است که بر این دنیا حاکم است و تنها کسانی می‏توانند در این دنیا سهمی داشته باشند که این دین و آئین را باور کنند، پس برای بررسی دقیق تر آواتار نیاز به بررسی آئین هن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس لرزه‌های فیلم آواتار!


در دنیای جدیدی که آواتار پیش روی کاربران زندگی دوم قرار می دهد از همه چیز مهم تر دین و آئینی است که بر این دنیا حاکم است و تنها کسانی می‏توانند در این دنیا سهمی داشته باشند که این دین و آئین را باور کنند، پس برای بررسی دقیق تر آواتار نیاز به بررسی آئین هندو احساس می شود.


اواتار

زندگی دوم هر لحظه ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و تعداد بیشتری از انسان ها را مجذوب خود می کند. امروزه در کشورهای مدرن زندگی در فضای سایبر یا همان زندگی دوم محدود به ارتباط های جمعی نیست. در این باره شرکت های بسیاری به وجود آمده که با ایجاد فضایی مجازی به افراد حقیقی از پشت کامپیوتر هایشان اجازه زندگی در فضای سایبر را می‌دهند. این مقوله به علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشوری نظیر ایران به یک اپیدمی تبدیل نشده است اما در عین حال با ساخت و انتشار بازی های نظیر سیمس (Sims) بسیاری از جوانان و حتی بزرگسالان ایرانی زندگی دوم را تجربه کرده اند.

زندگی دوم مهمترین بازی در این حوزه است. این بازی در سال 2003 توسط شرکت لیندن لب سانفرانسیسکو که یکی از معروف ترین شرکت های مدیریت بازی های آنلاین است ساخته شد. برای اجرای این بازی کاربران باید عضو سایت بازی شده و یک تصویر الکترونیکی یا کارتونی معروف به "آواتار" (Avatar) از خود بسازند. ساخت آواتار ها می تواند اساساً متفاوت با من حقیقی کاربر باشد، بعضی از افراد آواتار را شبیه به خود و بعضی کاملاً متفاوت از خود می سازند. هنگامی که کاربر آواتار خود را ساخت به جمع ساکنان این سرزمین خیالی می‌پیوندد و می‌تواند در تعاملات آنها شرکت نماید. از بعضی جهات این جهان شبیه به جهان واقعی است با خیابانها و فروشگاه هایی که آواتار شما می‌تواند در آنجا پرسه بزند.

در مجموع این روند نوین "آواتاریسم" در راستای تحقق جنگ روانی حرکت می کند و افزایش سطح آگاهی نسبت به این مسئله ی هزار رنگ الزلمی است

آواتار شما می‌تواند با آواتارهای دیگر دوست شده، به دانشگاه رفته، کار وکاسبی راه انداخته و حتی ازدواج کند؛ علاوه بر این ها کارهایی که در جهان واقعی ممکن نیست نیز قابل انجام اند، مثلا فرد می‌تواند به جای قدم زدن در پارک کنار خانه اش، در آنجا پرواز کند. در کل هر فرد زندگی باب میل خود را به وجود می آورد. عضویت در این سایت ها رایگان است اما کاربر برای خرید زمین باید پول بپردازد. این جهان مجازی دارای واحد پولی خودش یعنی "لیندن دلار" است. هر دلار آمریکا برابر 250 لیندن دلار است. کاربر می‌توانید با کار کردن در این سرزمین تخیلی پول در آورده و به خریدهای مجازی مانند خرید لباس، املاک، تفریح و. . . بپردازد. بسیاری از دانشگاه ها و فروشگاه ها در این وب‌گاه حضور دارند. این سایت حدود 13 میلیون عضو از بیش از 100کشور گوناگون دارد. اما مقوله ای که در این جا مد نظر است آواتار سازی کاربران برای زندگی در این فضای مجازی است. البته باید توجه داشت که یک فیلم علمی-تخیلی سه ‌بعدی نیز در این راستا و توسط "جیمز کامرون" نوشته و کارگردانی شده و در تاریخ 18 دسامبر 2009 به نمایش درآمد .آواتار محصول کمپانی آمریکایی فاکس قرن بیستم است.

آواتار

کاربر برای هر آیتمی که خریداری می کند باید هزینه ای را برحسب واحد پول بازی پرداخت کند

اَوَتار (अवतार) در آیین هندو به معنی "حلول خدا" بوده و آواتار تجسدی مادی ناشی از به زمین آمدن ایزدان هندو است. این لغت که از ترکیب ava و tarati ایجاد شده در زبان سانسکریت avatarana بوده است. در تعریف عمومی نیز کلمه آواتار به معنای حلول خداوند در قالب انسانی و تجسم عامل الهی(منجی) می باشد. معادل این مفهوم در اسلام، مقام خلیفه الهی است و در فرهنگهای دینی و معنوی دیگر هم معادل همین مفهوم وجود دارد. آواتار، قطب الهی و استاد اعظم مفاهیمی مشابه همدیگر هستند و به فردی اطلاق می شود که در رأس نظام اساتید حق قرار دارد. از دیدگاه اساتید حق، آواتار در عصر کنونی در دسترس مردم قرار ندارد، گفته می شود ماهاآواتار (برترین و بزرگترین آواتار) می باشد.

بسیاری از دانشگاه ها و فروشگاه ها در این وب‌گاه حضور دارند. این سایت حدود 13 میلیون عضو از بیش از 100کشور گوناگون دارد

در دنیای جدیدی که آواتار پیش روی کاربران زندگی دوم قرار می دهد از همه چیز مهم تر دین و آئینی است که بر این دنیا حاکم است و تنها کسانی می‏توانند در این دنیا سهمی داشته باشند که این دین و آئین را باور کنند، پس برای بررسی دقیق تر آواتار نیاز به بررسی آئین هندو احساس می شود. اما در مجموع این روند نوین "آواتاریسم" در راستای تحقق جنگ روانی حرکت می کند و افزایش سطح آگاهی نسبت به این مسئله ی هزار رنگ الزلمی است.

فراوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ویکیپدیا