تبیان، دستیار زندگی
دولت ها بعد از عمر 4 ساله شان هر چند با اکراه! باید جای خود را به خدمتگزارانی دیگر دهند اما گویا دولت دهم دوست ندارد میز خدمت را رها کند و چند ماهه ی اخیر آن، پر است از فعالیت هایی که شائبه ی انتخاباتی بودن دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغات ریاست جمهوری به سبک دولت!


دولت ها بعد از عمر 4 ساله شان هر چند با اکراه! باید جای خود را به خدمتگزارانی دیگر دهند اما گویا دولت دهم دوست ندارد میز خدمت را رها کند و  چند ماهه ی اخیر آن، پر است از فعالیت هایی که شائبه ی انتخاباتی بودن دارد.

خود دولتی ها منکر این مورد هستند و بارها گفته اند که در کارهای خود هیچ نیت انتخاباتی ندارند. محمود احمدی نژاد در همین راستا در دیدار  با استانداران کشور با تاکید بر این که توان دولت در تحمل فشارها و بدخواهی ها زیاد است، اظهار داشت که " این دولت تا روز آخر خدمت خود یعنی تا ساعت 9 صبح 12 مرداد سال 92 که برای تنفیذ ریاست جمهوری جدید خواهد رفت و همانند ساعت 10 صبح روزی که حکم بنده تنفیذ شد، کار خواهد کرد".

احمدی نژاد و مشایی

اما این در حالی است که هر روز نسبت به قبل، بر نوع و حجم فعالیت های دولت که شائبه انتخاباتی بودن دارد اضافه می شود . با آخر گرفتن عمر دولت دهم نیز  بر حجم گمانه ها و تحلیل ها افزوده شده و گزینه های مختلفی برای تحقق مدل پوتین-مدوفی احمدی نژاد مطرح می شوند. در راس همه گزینه ها شخص اسفندیار مشایی و بعد گزینه هایی جایگزینی چون الهام، صالحی، نیکزاد، احمدزاده، ثمره هاشمی و.... حضور دارند، اما هنوز معلوم نیست دولت چه تصمیمی درباره گزینه خود دارد؛ آنچه مشخص است این است دولتی ها در درون خود اعتقاد به پایگاه اجتماعی گزینه خود و رای آوری او دارند و به همین جهت فعالیت های انتخاباتی خود را دنبال می کنند.

 در ادامه مروزی به فعالیت های انتخاباتی دولت خواهیم داشت:

رسانه های دولت

اولین و رسمی ترین رسانه ای که در خدمت دولت قرار گرفت روزنامه ایران بود. این روزنامه که باید رسانه ای باشد به عنوان تریبون رسمی دولت جمهوری اسلاامی؛ با رفتن اشتهاردی و آمدن جوانفکر تریبونی شد برای ترویج تفکرات حلقه انحرافی و تبلیغات باورها و چهره های این گروه. اقداماتی چون ویژه نامه خاتون، فراوانی خبرهای مشایی در صفحات گوناگون این روزنامه نسبت به گذشته، شاهد مثالی است برای نزول جایگاه  این رسانه رسمی  در حد یک تریبون.

میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور چندی پیش بابیان اینکه قبلا گفته است دولت یک مجری است  و نمی آید کاندید انتخاب کند، افزوده بود" اما حامیان و طرفداران دولت به عنوان یک سلیقه سیاسی در این مملکت هستند، طبعا آنها کاندیدای خاص خود را به وقت مناسب اعلام می‌کنند " که گویا زحمت تبلیغات این جریان حامی به دوش دولتی ها افتاده است!

اما این مورد تنها به این مجموعه ختم نشد؛ بلکه رسانه های دیگر چون خورشید وابسته به سازمان سازمان تامین اجتماعی و روزنامه جدید شهروند وابسته به هلال احمر و سایت روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا نیز از این قافله جا نماندند و تحلیل محتوا و گفتمان آنها به سادگی این مسئله را اثبات خواهد کرد.

زنده باد بهار

زنده باد بهار

جمله ای که قدیم تر ها نیز توسط احمدی نژاد در سازمان ملل به کار برده شده بود اما تکرار و کابرد جدید آن به وسیله وی و اسفندیار مشایی باعث حاشیه سازی شد. هر چند خود این افراد اعتقاد دارند که این عنوان متعلق به امام زمان است و کاربرد انتخاباتی ندارد اما اینکه "مشایی مردی است بهاری بهاری بهاری" و سایر اقدامات رسانه ای و میان فردی طرفداران دولت، این بهار ناگهانی با فرارسیدن سال انتخابات را شائبه دار به نظر می رساند. حتی خبرها می گویند رسانه داخلی ریاست جمهوری به نام آفتاب حسن به بهار تغییر نام داده است.

احمدی نژاد و مشایی

خبر تشکیل ستاد انتخابات دولت

در میان اطرافیان حلقه انحرافی همیشه خبر از تشکیل جلساتی انتخاباتی بود، خبری که بعد ها با رونمایی پوستری انتخاباتی از مشایی در اینترنت آن را، از خروجی های این گروه دانستند. خبری نیز چندی پیش بر روی خروجی سایت ها قرار گرفت که ستاد انتخاباتی تیم حامیان دولت به ریاست شیخ الاسلام تشکیل شد در ادامه این خبر اعضای اصلی شورای سیاستگذاری این ستاد آقایان الهام، ابوالحسن فقیه وامیدی عنوان شدند.

جملات قصار درباره مشایی!

حکم معاون اولی و گفته های دیگر احمدی نژاد پیرامون مشایی همیشه نشان می داد که او شخصی معمولی در دولت نیست تا جایی که برخی احمدی نژاد را محسور در مشایی و رابطه شان را مرید و مرادی عنوان کردند؛ خود احمدی نژاد هم با دادن هزینه هایی از جمله از دست دادن محبوبیت خود و آزرده خاطر کردن هواراداران به دلیل حمایت های بی شایبه از او، این را اثبات کرده بود. رئیس جمهور جملات مختص به خود در راستای تعریف از مشایی دارد، وی در حکم  کلمه ای!977 مشایی برای دبیری جنبش عدم تهعد او را چون یک انسان کامل می ستاید و وی را موحد، مۆمن، پاک، مدیر و مدبر و هدیه اللهی برای خود و... می شمارد. رئیس جمهور در جای دیگر گفته بود او قله ای است که به راحتی نمی توان بدان دست یافت یا معاون اولی خود برای او را افتخار دانسته بود!

احمدی نژاد و مشایی

حکم دبیری جنبش عدم تعهد

عده ای رفتن مشایی از ریاست دفتر رئیس جمهور به جنبش عدم تعهد را فعالیت انتحاباتی می دادند و  دلیل این ادعا را مواردی مختلف عنوان می کنند چون: پیدا کردن وجه بین المللی، بدست آوردن تجربه و رزومه در این زمینه، کاهش حجم کاری وی برای یافتن فرصت بیشتر برای رسیدن به فعالیت های انتخاباتی.

جلسه اعطای نشان فرهنگ

رئیس جمهور در مراسم ملی استقبال از نوروز نشان فرهنگ را به مشایی تقدیم کرد و گفت برای این کار از خود او اجازه گرفته است وی علاوه بر تمجیدهای همیشگی خود از او  در این میتینگ تبلیغاتی در مدت زمان سخنرانی مشایی تمام قد در کنار او ایستاد.

هنوز معلوم نیست دولت چه تصمیمی درباره گزینه خود دارد؛ آنچه مشخص است این است دولتی ها در درون خود اعتقاد به پایگاه اجتماعی گزینه خود و رای آوری او دارند و به همین جهت فعالیت های انتخاباتی خود را دنبال می کنند

سفرهای استانی دور چهارم

دولت در چند هفته اخیر سفرهای دور چهارم استانی خود را به صورت خیلی فشرده و با حضور تمام وقت اسفندیار مشایی در کنار رئیس جمهور! انجام می دهد. این سفر در مقطع خوزستان خود مورد اعتراض نمایندگان این استان در مجلس در جلسه هئیت دولت واقع شد.این نمایندگان با توجه به سیر این سفر آن را بیش از یک سفر استانی اقدام انتخاباتی دولت می دانستند. سفرهایی که احمدی نژاد مشایی را شهر به شهر برده و او را در مقابل چشم مردم حمایت می کند.

احمدی نژاد و مشایی

پرچم گردانی

مراسم پرچم گردانی در دور چهارم اقدامی خاص در نوع خود است. اقدامی که در سمنان،خوزستان و اصفهان انجام گرفت و شاید کمتر کسی باشد که بگوید که این کار در راستای تبلیغات نبوده است.

اینگونه که ابتدا اهالی هئیت دولت همه در بالای جایگاه اقدام به تکان دادن پرچم ایران می کنند بعد همه به جز مشایی و احمدی نژاد صحنه را ترک کرده و رئیس جمهور بعد از دقائقی پرچم خود را به مشایی سپرده و از صحنه خارج می شود و این شخص مشایی است که به تنهایی تا دقائقی این پرچم را روی صحنه برای مردم تکان می دهد

 مشایی

پوسترهای مشایی

اما در سفرهای استانی گل هایی بود که جدیدا به سبزه نیز آراسته شده! در سفر استانی اصفهان بنرهای متفاوتی از مشایی قرار داشت، که یکی از این بنرها نیز در جلوی جمعیت استقبال کننده از رئیس جمهور حرکت داده می شد. اقدامی که حتما دولتی ها آن را صرفا حرکتی خود جوش عنوان می کنند!

بگم بگم های از نو!

بگم بگم ها در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری و شعار مبارزه علیه مفسدان اقتصادی مواردی بود که باعث شد عده ای که حتی شناخت خاصی از احمدی نژاد نداشتند در سال 88 به وی رای دهند. حتی جایگاه رای وی به خاطر این خصوصیت در میان طرفداران نیز مستحکم تر شد اما گویا احمدی نژاد با نزدیک شدن به انتخابات یازدهم در جهت مظلوم نمایی و البته جلب نگاه های دوباره به این امر روی آورده است.در حالی که هنوز از لیست 300 نفره خبری نیست! وی در سفر خوزستان و قم دراینباره اظهاراتی داشته است.

ازادی

میتینگ آزادی

ملک زاده گفته بود دولت امسال مراسمی 100 هزار نفری در ورزشگاه آزادی برای تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی برقرار می کند موردی که تمدن استاندار تهران این شکل برگزاری را به دلیل قرار داشتن دولت در سال ـآخر خود! عنوان کرد . مراسمی که قرار بود نامزد دولت در آن تبلیغ شود اما به گفته کیهان وی به دلیل حجم کم استقبال از ورزشگاه خارج و بر سر مزار عسل بدیعی حاضر شد.

مشایی نطقه عطف همه ی این فعالیت ها است و دولت کماکان اصرار داد کار انتخاباتی ای انجام نمی دهد در حالی که شائبه دار بودن بسیاری از این فعالیت ها بر کسی پوشیده نمی باشد

آخر کلام

اما ترکیب بند همه فعالیت های انجام گرفته این است که دولت برای انتخابات برنامه دارد اما بیش از اینکه این فعالیت ها برای نمایش عمومی دولت و تقویت جایگاه خود باشد همه انگاره ها از تلاش برای رای آوری مشاور وی حکایت دارد. مشایی نطقه عطف همه ی این فعالیت ها است و دولت کماکان اصرار داد کار انتخاباتی ای انجام نمی دهد در حالی که شائبه دار بودن بسیاری از این فعالیت ها بر کسی پوشیده نمی باشد.  میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور چندی پیش بابیان اینکه قبلا گفته است دولت یک مجری است  و نمی آید کاندید انتخاب کند، افزوده بود" اما حامیان و طرفداران دولت به عنوان یک سلیقه سیاسی در این مملکت هستند، طبعا آنها کاندیدای خاص خود را به وقت مناسب اعلام می‌کنند " که گویا زحمت تبلیغات این جریان حامی به دوش دولتی ها افتاده است!

رئیس جمهور  نیز با اشاره به اینکه گروهی می گویند ما نشسته ایم و برای انتخابات نقشه کشیده ایم، بیان داشته است که "اشکالی ندارد شما نقشه کشیده‌اید ولی بدانید کار ملت نقش بر آب کردن نقشه هاست". باید دید رئیس جمهور از چه دریچه ای به درک ملت و مسئولان نگاه می کند، ملت ثابت کرده اند نقشه ها را به خوبی متوجه می شوند  و خیلی خوب با آن برخورد خواهند کرد. حال قضاوت با مردم است که آیا دولت بر خلاف قانون و به صورت غیر مستقیم! در حال تبلیغ برای ادامه حیات خود می باشد یا خیر؟

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان