تبیان، دستیار زندگی
محققین می‌گویند هر کسی می‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما، به نظر بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماخوردگی روانی چیست؟

با افسرده‌ها دوست نشوید!


محققین می‌گویند هر کسی می‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما، به نظر بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستیم.


پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه ایندیانا می‌گویند كه نتایج بررسی‌های صورت گرفته بر روی گروهی از دانشجویان نشان داده است که افسردگی و احساسات مرتبط به آن می‌تواند مسری باشد.

محققین می‌گویند آنان دریافته‌اند كه ذهنیت و نگرش غم‌انگیز و اندوهگین دانشجویان مستعد به افسردگی می‌تواند مسری باشد و موجب شود كه دوستان این افراد، شش ماه بعد به این بیماری مبتلا شوند.

افسردگی، یکی از بیماری‌های شایع روانی است و شیوع آن تا جایی است که به بیماری سرماخوردگی روانی معروف است!

این تحقیقات در پی مطالعاتی انجام می‌شود که نشان داده‌اند افرادی که به رویدادهای پراسترس زندگی به طور منفی واکنش نشان می‌دهند، بیش از دیگران، مستعد ابتلا به افسردگی هستند. این افراد رویدادهای پراسترس را نتیجه عاملی می‌دانند که نمی‌توانند آن را تغییر دهند و آن را انعکاسی از نقطه ضعف خود می‌دانند.

این آسیب‌پذیری شناختی یک عامل خطر قوی برای افسردگی است که می‌توان از آن برای پیش‌بینی احتمال ابتلای افراد به افسردگی در آینده، استفاده کرد.

افسردگی، یکی از بیماری‌های شایع روانی است و شیوع آن تا جایی است که به بیماری سرماخوردگی روانی معروف است!

دکتر جرالد هافل و جنیفر هیمز از دانشگاه ایندیانا می‌گویند كه این آسیب‌پذیری، ظاهراً در اوایل نوجوانی شکل می‌گیرد، اما در تمام دوران بزرگ‌سالی ثابت باقی می‌ماند. از این رو آن‌ها تصمیم گرفتند بررسی کنند كه آیا در طول رویدادهای مهم زندگی مانند آغاز دوران دانشجویی، این آسیب‌پذیری مسری است یا خیر.

این پژوهشگران، 206 دانشجو را که به تازگی وارد دانشگاه شده و به طور تصادفی، هم‌اتاقی شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد كه دانشجویانی که هم‌اتاقی شان در سطح بالایی از آسیب‌پذیری شناختی قرار داشت، سبک او را در طرز تفکر به خود گرفته، و آن‌ها نیز مستعد افسردگی شدند.

این در حالی است که عکس این موضوع روی نمی‌داد، یعنی آن‌هایی که هم‌اتاقی شان مستعد افسردگی نبود، خود نیز کاهشی در سطح تفکر منفی تجربه نکردند.

با افسرده‌ها دوست نشوید!

این نتایج نشان داد که دانشجویانی که دچار افزایش در تفکر افسرده در سه ماه نخست دانشگاه شده بودند، پس از شش ماه، سطح نشانه‌های افسردگی‌شان دو برابر آن‌هایی شد که چنین افزایشی در سه ماه نخست نداشتند.

هافل افزود: این یافته‌ها حاکی از آن است که تغییر محیط یک فرد می‌تواند به عنوان بخشی از درمان برای افسردگی استفاده شود، چرا که آسیب‌پذیری فرد در طی زمان، نوسان می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد كه آسیب‌پذیری شناختی در طول زمان، بسته به محتوای اجتماعی افت و خیز دارد. یعنی آسیب‌پذیری شناختی را می‌توان انعطاف پذیر و نه تغییر ناپذیر تلقی کرد. نتایج این تحقیقات در نشریه Clinical Psychological Science منتشر شده است.

محققین می‌گویند هر کسی می‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما، به نظر بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستیم، این امر ممکن است به علت خصوصیات خاص بدن ما یا به علت تجارب اولیه در زندگی‌مان و یا هر دو باشد.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: meliaa

برگرفته از انجمن: روانشناسی

مطالب مرتبط:

درمان افسردگی بدون قرص

علت‌های افسردگی تعجب‌ آور!

منفی بافی، ممنوع!

آیا شما افسرده هستید؟

راه جلوگیری از افسردگی و استرس

درمان افسردگی 

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن