تبیان، دستیار زندگی
یک سئوال! لطفا چند تا سیستم عامل نام ببرید: ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، بادا، میگو، … خب اینکه خیلی زیاد شد! حالا بگویید کدام‌یک از دیگری بهتر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

(قسمت دوم)


یک سؤال! لطفا چند تا سیستم عامل نام ببرید: ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، بادا، میگو، … خب اینکه خیلی زیاد شد! حالا بگویید کدام‌یک از دیگری بهتر است؟ در ضمن به این نکته هم توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توان یک سیستم عامل را به صورت مطلق بهترین و دیگری را بدترین دانست و بی‌تردید هر کدام معایب و مزایایی نسبت به یکدیگر دارند.

قسمت اول

در این مقاله قصد مقایسه بین سیستم عامل ها را نداریم، بلکه می‌خواهیم یک نکته را بگوییم و آن اینکه: بهترین سیستم عامل برای یک کاربر ایرانی اندروید است. حالا چرا؟! اجازه بدهید از طریق معکوس آن را برای شما بیان کنیم!

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

چرا سیمبین نه؟

روزی روزگاری سیمبین یکه تاز دنیای هوشمندها بود. البته اگر به آن زمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که گوشی‌های هوشمند آن روزگار در مقابل نمونه‌های امروزی به عقب مانده‌ای بیش شباهت ندارند! (اتفاقی که ممکن است در آینده نیز تکرار شود) اما در هر صورت سیمبین به خوبی بازار را در دست داشت و هیچ خطری را هم از جانب رقبا احساس نمی‌کرد. اما با ورود iOS‌ و اندروید و عدم توانایی در تطابق سریع، به یک‌باره کاخ آمال و آرزوهای سیمبین فرو ریخت و این سیستم عامل از یک برنده به بازنده‌ای سرافکنده بدل شد، تا جایی‌که حتی بزرگ‌ترین حامی آن یعنی نوکیا نیز تمرکز خودش را بر سیستم عامل دیگری قرار داد و با جدا شدن سازندگانی چون سامسونگ و سونی اریکسون، عملا سیمبین رو به قهقرا رفت.

اگر نوکیا میگو را ادامه می‌داد، این سیستم عامل می‌توانست یک برگ برنده برای این کمپانی باشد زیرا عملکرد آن بسیار عالی و روان بود و نخستین گوشی تولیدی یعنی N9 طراحی و امکانات بسیار خوبی داشت، چیزی که در محصولات نوکیا کمتر دیده می‌شد

البته نوکیا هنوز مدل‌های میان قیمت و حتی گران قیمتی چون PureView 808 را با این سیستم عامل و نسخه‌های به روز شده آن تولید می‌کند، اما با خروج این شرکت از کشورمان، عملا دیگر توجیه چندانی برای خرید این سیستم عامل ضعیف (در مقابل رقبا) وجود ندارد، به خصوص وقتی ببینید فروشگاه محصولات آن همچون اکثر سیستم عامل‌های دیگر برای ایرانی‌ها قابل دسترس نیست، پس دیگر چه انگیزه‌ای برای داشتن سیمبین می‌ماند؟ اگر از ما می‌پرسید، می‌گوییم هیچ!

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

چرا بادا نه؟

اگر سامسونگ به پشتیبانی و شروع قدرتمندی که در ارایه بادا داشت ادامه می‌داد، می‌توانستیم بادا را هم به عنوان یکی از خوب‌ها برای ایرانیان معرفی کنیم.

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

حداقل این سیستم عامل دارای پشتیبانی بسیار مناسبی بود، فروشگاه فارسی آن برای کاربرها به راحتی در دسترس قرار داشت و حتی می‌شد از طریق سیستم بانکی داخلی به خرید برنامه پرداخت. اما ظاهرا پس از مدتی سامسونگ که شهرت بسیاری در آزمودن همه‌چیز دارد، تصمیم گرفت که مثل قبل از بادا پشتیبانی نکند، ظاهرا سودی که اندروید برای این شرکت کره‌ای داشت و سبب شد تا به یکه‌تاز دنیای تلفن همراه بدل شود، بسیار در دهان آن‌ها مزه کرده بود و  بدین خاطر سامسونگ تصمیم گرفت تا تمرکز اصلی خودش را بر روی بادا نگذارد و همین امر سبب شد تا بادا آن پیشرفتی که انتظارش را می‌رفت نداشته باشد.

دیگر تنوع مدل‌ها کم شد و با آنکه در بدو ورود، گوشی‌های سری Wave هم قیمت مناسبی داشتند و هم امکاناتی عالی، اما کم کم در بازار افول کردند و دیگر توجیهی در خرید آن‌ها باقی نماند. پس اگر یک مدل از سری Wave را دیدید، لطفا گول ظاهر و قیمتش را نخورید، دیگر فایده ندارد!

چرا میگو نه؟

میگو عالی‌ست! میگو زیباست! میگو متفاوت و کاراست! اما گوشی میگویی نخرید! چرا؟! چون در اینجا شرایط حتی از آی‌فون هم بدتر است! فقط یک مدل و آن هم N9 نوکیا با این سیستم عامل عرضه شد و پس از آن نوکیا رسما و با پر رویی هرچه تمام‌تر اعلام کرد ما دیگر گوشی با سیستم عامل میگو تولید نمی‌کنیم! عجب! شما که نمی‌خواستید تولید کنید پس چرا انقدر برای N9 تبلیغ کردید تا کاربر بیچاره این‌همه هزینه کند و چنین گوشی گران قیمتی بخرد، سپس با کنار کشیدن شما مواجه شود! به طور حتم وقتی یک گوشی کمتر تولید شود، خدمات آن نیز کمتر خواهد بود، لوازم جانبی‌اش طیف محدودی دارد و برنامه‌هایش تنوع به نسبت کمتری در عرضه خواهند داشت.

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

به نظر من اگر نوکیا میگو را ادامه می‌داد، این سیستم عامل می‌توانست یک برگ برنده برای این کمپانی باشد زیرا عملکرد آن بسیار عالی و روان بود و نخستین گوشی تولیدی یعنی N9 طراحی و امکانات بسیار خوبی داشت، چیزی که در محصولات نوکیا کمتر دیده می‌شد! اما این سازنده فنلاندی با خودخواهی تمام این فرزند تازه به دنیا آمده‌اش را به حال خود رها کرد و با آنکه گفت تا سال 2015 از آن پشتیبانی می‌کند، اما عملا آن را در یک پرورشگاه گذاشت و تنها یک مقرری جهت زنده ماندنش در نظر گرفت! الان هم که دیگر نوکیا در ایران نیست، پس واقعا هیچ دلیلی برای خرید این گوشی همچنان گران دیگر وجود ندارد.

 ادامه دارد...

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی تی رسان