تبیان، دستیار زندگی
نسخه جدید سیستم عامل مایكروسافت ویندوز آبی نام دارد. اگرچه این ویندوز شباهت های زیادی به ویندوز لمسی 8 دارد اما تفاوت هایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به ارتقای رابط کاربری و افزایش هماهنگی امکانات لمسی آن با نیازهای کاربران اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز


نسخه جدید سیستم عامل مایكروسافت ویندوز آبی نام دارد. اگرچه این ویندوز شباهت های زیادی به ویندوز لمسی 8 دارد اما تفاوت هایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به ارتقای رابط کاربری و افزایش هماهنگی امکانات لمسی آن با نیازهای کاربران اشاره کرد.

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز

ویندوز آبی شباهت های بسیاری به ویندوز 8 دارد. صفحه نخست یا همان صفحه اصلی ویندوز آبی مانند ویندوز 8 دارای کاشی های کوچک و بزرگ می باشد و تنها كاشی صفحه دسكتاپ از بقیه بزرگ تر است. البته تنظیمات دیگری برای شخصی سازی این کاشی و چیدن نرم افزارها توسط کاربر به آن اضافه شده که باعث راحتی هرچه بیشتر و دسترسی سریع تر به نرم افزار های کاربردی می شود. همچنین مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر 11 نیز به همراه  ویندوز آبی ارائه خواهد شد.

علاوه بر تغییرات اعمال شده در بخش رابط کاربری، بخش رنگ ها نیز تغییراتی داشته است. همچنین SkyDrive نیز نسبت به قبل كاربرد بیشتری خواهد داشت. در این سیستم عامل یک بخش به نام Setting واقع شده است که اجازه گرفتن پشتیبان از دستگاه ها بر روی اسکای درایو و آپلود خودكار تصاویر یا ویدئوها از طریق دوربین را به ما می دهد.

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز

در ویندوز 8 قابلیتی به نامSnap View  وجود دارد که به شما اجازه خواهد داد تا دو پنجره یا برنامه را در کنار یکدیگر اجرا کنید اما اندازه دو پنجره یكسان نخواهد بود یا به عبارتی یکی از پنجره ها نزدیک به 70% عرض صفحه را اشتغال می کرد و دیگری 30% اما در ویندوز بلو این قابلیت دچار تغییر شده و کاربر می تواند دو پنجره را به صورت 50 درصد در کنار یکدیگر نمایش دهد. در ویندوز بلو شما می توانید بیشتر از 2 برنامه به طور مثال 4 برنامه را به صورت عمودی و به طور همزمان مشاهده كرد اما زمانی این كار امكان پذیر است كه رزولوشن بالا باشد.

مایکروسافت با ارائه ویندوز 8 بیش از پیش در دنیای فناوری اطلاعات گسترش پیدا كرد همچنین در همین راستا نسخه‌ خاصی از ویندوز 8 به نام ویندوز RT را نیزعرضه کرد. در ادامه پیشرفت مایكروسافت این بار ویندوز بلو برای عرضه شدن در حال آماده شدن است

برخی از نرم افزارهای پیش فرض ویندوز مانند زنگ هشدار یا ماشین حساب از این حالت نمایش پشتیبانی می‌ كنند.

مایکروسافت تمام تنظیمات سیستم عامل را وارد محیط لمسی كرده تا کاربر برای انجام برخی تغییرات مجبور به اجرای کنترل پنل در حالت دسکتاپ نشود. گسترش یافتن تنظیمات اسکای درایو نیز باعث شده تا بین سرویس ابری مایکروسافت و سیستم‌عامل ویندوز بلو هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

در ویندوز 8 نواری به نام Charm قرار داده شده است این نوار در ویندوز بلو نیز وجود دارد البته با كمی تغییرات. در نوار Charm گزینه Play اضافه شده که ظاهرا شبیه به گزینه PlayTo در ویندوز 8 کار می کند و همچنین در قسمت اشتراک گذاری این نوار نیز امکان گرفتن عکس از صفحه (اسكرین شات) را دارد.

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز

در ویندوز بلو برنامه ها و اپلیكیشن های مختلفی نیز اضافه شده است كه از بین آنها می توان به اپلیکیشن هشدار(Alarm)  اشاره کرد که با استفاده از آن می توانید چندین زمان را در مواقع مختلف تنظیم کنید.

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز

همچنین یک برنامه ضبط‌ کننده صدا نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توان به سرعت صدا را توسط میکروفون ضبط كرد.

مایکروسافت همچنین یک برنامه ماشین حساب مانند ماشین حساب مهندسی را در این ویندوز قرار داده است كه اعمال تبدیل واحد را نیز انجام می‌دهد.

همچنین از جمله اپلیکیشن های اضافه شده دیگر در ویندوز بلو Movie Moments نام دارد که جایگزینی برای    Movie Maker است. این برنامه به شما این امكان را خواهد داد تا بتوانید نوشته ‌هایی را به فیلم ‌هایتان اضافه کنید و بخش هایی از فیلم را به تصویر تبدیل كنید.

نصب ویندوز بلو همانند ویندوز 8 است و فقط در برخی از موارد با یكدیگر فرق دارند. به هنگام نصب ویندوز بلو همان مراحلی كه در ویندوز 8 را اجرا می كردید، طی كنید. زمانی كه به طیف رنگی می رسید مشاهده خواهید كه كرد كه یك سری از رنگ ها به این طیف اضافه شده است.

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز

زمانی كه به صفحه انتظار می رسید خواهید دید كه به جای صفحه انتظار با تصویر یك دسكتاپ یك تبلت قرار داده شده است.

همچنین در ویندوز 8 در قسمت ساخت اكانت می بایست شما یك پسورد وارد كنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید این موضوع در ویندوز بلو حل شده است و نیازی به وارد كردن پسورد نخواهید داشت.

در مرحله بعد شما یك سری از مشخصات ویندوز، منوهای اضافه شده همچون Control Panel،Location Settings، اپلیكیشن ماشین حساب، اپلیكیشن آلارم، نوار Charm و 4 اپلیكیشن اضافه شده و ... را مشاهده خواهید كرد. به هنگام راست كلیك بر روی  Start، منوی Customize رو مشاهده خواهید كرد و دیگر منوی All Apps وجود ندارد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Windows Blue: everything you need to know

what's next for Windows 8 "By Tom Warren"

theverge