تبیان، دستیار زندگی
مفهوم وزن و حجم از جمله كمیت‌هایی است كه بشر از ابتداء نیاز به اندازه گیری آن داشت. البته علاوه بر مفاهیم فوق كمیتی جدید نیز به تدریج وارد مفاهیم فیزیك شد و آن مقدار ماده موجود در جسم یا جرم بود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیت های جرم و وزن

مفهوم وزن و حجم از جمله كمیت‌هایی است كه بشر از ابتدا نیاز به اندازه گیری آن داشت. البته علاوه بر مفاهیم فوق كمیتی جدید نیز به تدریج وارد مفاهیم فیزیك شد و آن مقدار ماده موجود در جسم یا جرم بود.

به جمله‌ای از نیوتن توجّه كنید:
"با توجّه به آزمایش‌های دقیق انجام گرفته، من همیشه به این نكته رسیده ام كه مقدار ماده موجود در یك جسم همیشه متناسب با وزن است".

نیوتون كلمه جرم و مقدار ماده موجود در جسم را به جای هم به كار می‌برد.

از دیدگاه تاریخی، در ابتدا وزن به عنوان نیروی وارد بر جسم به واسطه گرانش زمین تعریف گردید و فرض می‌شد كه مقداری ثابت است.

کمیت های جرم و وزن

امّا در سال 1671 ریچر منجم معروف مشاهده كرد كه ساعت های آونگی در نواحی مختلف كره زمین تا 2/5s در روز می‌توانند خطا داشته باشند.

نیوتن این اتفاق شگفت انگیز را مرتبط با وزن دانست و بدین صورت توضیح داد كه وزن در نقاط مختلف كره زمین متفاوت است.

جرم یك ویژگی ثابت برای ماده است و به موقعیت جسم بستگی ندارد. در حقیقت وقتی یك جرم تحت تأثیر گرانش سیاره‌ای قرار گیرد آنگاه وزن به وجود می‌آید. بنابراین وزن اجسام در نواحی مختلف متفاوت است.

کمیت های جرم و وزن

واحد اندازه گیری جرم كیلوگرم (kg) است. امروزه واحد استاندارد جرم كیلوگرم كه از جنس پلاتین- ایردیوم است در موزه بورو در فرانسه نگهداری می‌شود .

گرم معادل یك هزارم كیلوگرم است.

تقریباً جرمی معادل یك كیلوگرم در سال 1884 در لندن ساخته شد و به عنوان واحد استاندارد در ایالات متحده استفاده گردید كه اصطلاحاً به آن كیلوگرم نمره ٢٠ می‌گویند. این قطعه در شیشه دو جداره‌ای در موزه استاندارد آمریكا نگهداری می‌شود.

در شكل زیر اندازه جرم‌های مختلف را بر حسب كیلو گرم مشاهده می‌كنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم:‌ مریم فروزان کیا