تبیان، دستیار زندگی
هر روز خبرهای جدیدی از قیمت گذاری خودرو می شنویم اما هیچ کدام از آنها تایید نمی شود. از یک طرف کمیسیون تلفیق مجلس با سازمان حمایت توافق می کند و قیمت ارائه می دهد اما مدتی شورای رقابت آن را تکذیب می کند و می گوید به زودی قیمت رسمی را خود ارائه می دهد اما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقایان!تکلیف خودرو چی شد؟!


هر روز خبرهای جدیدی از قیمت گذاری خودرو می شنویم اما هیچ کدام از آنها تایید نمی شود. از یک طرف کمیسیون تلفیق مجلس با سازمان حمایت توافق می کند و قیمت ارائه می دهد اما مدتی شورای رقابت آن را تکذیب می کند و می گوید به زودی قیمت رسمی را خود ارائه می دهد اما با وجود اینکه هنوز هیچ قیمتی قطعی نیست، خودروسازان می گویند کاهش قیمت به ضررشان تمام می شود.

خودرو

هیچ کس هم پاسخگو نیست و نمی گوید که چرا چند ماه است که یک قیمت گذاری طول کشیده است. علیرغم وعده رییس شورای رقابت چهارشنبه هم گذشت و خبری از قیمت‌های جدید و رسمی خودرو نیست.سرانجام و پس از چند ماه سردرگمی، شورای رقابت در پایان جلسه روز اول اردیبهشت خود، دستورالعمل قطعی قیمت خودرو را تصویب کرد که در راستای آن و پس از تعیین تکلیف چند پارامتر، قیمت رسمی خودروهای داخلی مشخص شود.

دو مبنای اصلی این دستورالعمل تورم بخشی صنعت خودرو در یک سال گذشته و شاخص کیفیت خودروهای داخلی‌اند که بناست، تورم بخشی را بانک مرکزی تعیین و تکلیف کیفیت خودروها را نیز سازمان استاندارد روشن کند.در این رابطه جمشید پژویان وعده کرده بود پارامترها حداکثر ظرف 48 ساعت تعیین شوند و قیمت‌ها تا چهارشنبه مشخص شوند. وعده‌ای که محقق نشد وبازار همچنان در انتظار قیمت‌های جدید، در رکودی کم سابقه به سر می‌برد.در این بین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از وجود چند ابهام عمده در دستورالعمل شورای رقابت خبر داد. ابهاماتی که برای خودروسازان به وجود آمده و برای عملیاتی کردن آن با مشکل روبرو خواهند شد.مسعود موحدی در نشست خبری عصر روز گذشته خود مطرح کرد، با توجه به این‌که قیمت فروردین ماه سال گذشته ملاک قرار گرفته باید سنجید که آیا بازار در آن ایام در تعال بوده است یا خیر. در کنار آن هزینه تامین مالی خارجی خودروسازان درتورم بخشی لحاظ خواهد شد یا خیر.وی در این بین ابهام‌ دیگری را نیز مطرح کرده و آن این است که موسسه استاندارد که به عنوان مرجع مشخص کردن کیفیت خودروها معرفی شده‌،آن طور که باید در جریان این امر نیست.در این بین همچنان وضعیت مردمی که پاییز سال گذشته اقدام به پیش خرید خودرو کرده‌اند و هنوز وسیله نقلیه خود را تحویل نگرفته‌اند مشخص نیست در حالی که بسیاری از آن‌ها قبل از افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها ثبت نام کرده‌ بوده‌اند. از طرف دیگر خودروسازان تحت فشارند که با قیمت‌های فعلی روند خرید خود را تکمیل کنند و محصولاتشان را تحویل بگیرند.در آن سوی ماجرا نیز خودروسازان در مقابل هر گونه کاهش احتمالی قیمت‌ها به مقاومت می‌پردازند و کاهش بهای کالاهای خود را موجب ورشکستگی و از بین رفتن صنعت خودروسازی تلقی می‌کنند.

روز گذشته خبر عجیبی روی خروجی یکی از خبرگزاری ها رفت که در آن جدیدترین آنالیز قیمت تمام شده برخی محصولات سایپا منتشر شده بود. این آنالیز به شورای رقابت ارائه شد که در آن، بهای مصرف‌کننده برای پراید 131 حدود 20 میلیون تومان و برای تیبا ‌حدود 24 میلیون تومان است

پراید 20 میلیون تومان؟

در همین حال روز گذشته خبر عجیبی روی خروجی یکی از خبرگزاری ها رفت که در آن جدیدترین آنالیز قیمت تمام شده برخی محصولات سایپا منتشر شده بود. این آنالیز به شورای رقابت ارائه شد که در آن، بهای مصرف‌کننده برای پراید 131 حدود 20 میلیون تومان و برای تیبا ‌حدود 24 میلیون تومان است.در این جداول، عوامل موثر در قیمت تمام شده تولید سایپا 131 و تیبا عنوان شده که بر اساس آن، جمع بهای مصرف کننده برای پراید 131 فرمان هیدرولیک مدل SX بدون کیسه هوا با ارز مبادله‌ای 19 میلیون و 980 هزار تومان و با ارز آزاد 22 میلیون و 90 هزار تومان اعلام شده است.

همچنین بهای مصرف کننده برای تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا با ارز مبادله‌ای 23 میلیون و 980 هزار تومان و با ارز آزاد 26 میلیون و 820 هزار تومان عنوان شده است.

پس از ارائه این آنالیز یک عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرگزاری دیگری از انتشار این گزارش انتقاد کرد. نادر قاضی‌پور با بیان این‌که این نهاد تنها نهاد تصمیم‌گیرنده در زمینه قیمت‌گذاری خودرو است گفت: هر گونه قیمتی که از نهادی به جز شورای رقابت صادر شود غیر قانونی است.وی تصریح کرد: اگر خودروسازان قیمت بالاتری از وضعیت بازار ارائه می‌کنند هدفشان کسب درآمدهای کذایی است که از نظر قانونی غیر مجاز بوده و شورای رقابت با چنین بحث‌هایی برخورد خواهد کرد.

خودرو

تورم خودرویی چگونه محاسبه می شود؟

در شرایطی که مسوولان شورای رقابت در انتظار اعلام تورم بخشی خودروها از سوی بانک مرکزی هستند، دبیر انجمن خودروسازان ایران نحوه محاسبه تورم بخشی در صنعت خودرو را اعلام کرد.احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: در محاسبه نرخ تورم بخشی هر خودرو، میزان تورم ایجاد شده در تمام مولفه‌های دخیل در تولید آن خودرو از مواد اولیه گرفته تا حقوق و دستمزد پرسنل خودروسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: در یکسال اخیر بیشترین تورم رخ داده در صنعت خودرو مربوط به قیمت مواد اولیه‌ای چون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و همچنین نرخ ارز است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از وجود چند ابهام عمده در دستورالعمل شورای رقابت خبر داد. ابهاماتی که برای خودروسازان به وجود آمده و برای عملیاتی کردن آن با مشکل روبرو خواهند شد

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: گذشته از مواد اولیه، نرخ تامین مالی خودروسازان و قطعه‌سازان، نرخ بیمه، مالیات سالیانه و مالیات برارزش افزوده، حقوق و دستمزد و دیگر هزینه‌های ثابت و سربار خودروسازان افزایش یافته است.وی با بیان این‌که نکته قابل توجه دیگر در این زمینه دو برابر شدن هزینه‌های ثابت و سربار تولید خودرو به دلیل کاهش 50 درصدی تیراژ تولید است، خاطرنشان کرد: بنابراین بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم بخشی هر خودرو باید سهم هر خودرو از مواد اولیه، ارز و دیگر هزینه‌های ثابت و جاری را تعیین کرده و پس از بررسی میزان تورم رخ داده در هر یک از این متغیرها، میزان تورم بخشی هر خودرو اعلام کند.نعمت‌بخش تصریح کرد: البته نکته قابل توجه این است که شورای رقابت قیمت‌های فروردین 91 خودروها را به عنوان نرخ‌های پایه قرار داده در حالیکه از نظر ما قیمت‌های فروردین 91 همان قیمت‌های تعیین شده در اسفند ماه سال 90 است که در مواردی غیر واقعی و فاقد سود مشروع خودروساز بود.

قیمت مدل91 خودروهای پر تیراژ داخلی به شرح زیر است

نوع خودرو

قیمت بازار

قیمت کارخانه

سایپا 111

15 میلیون و 200 هزار

16 میلیون و 700هزار

سایپا 131SL

14 میلیون

15 میلیون و 200 هزار

سایپا 131SX

15 میلیون

16 میلیون و 50هزار

تیبا

18میلیون

19 میلیون و 290 هزار

تندر 90 پارس خودرو E2

30 میلیون

35 میلیون و 50 هزار

مگان

70میلیون

74 میلیون و 400هزار

ماکسیما

103میلیون

103میلیون

206 صندوق‌دار V8

37میلیون

34 میلیون و 500 هزار

206 صندوق‌دار V9

47میلیون

39 میلیون و 500 هزار

تندر 90 ایران خودرو E2

30 میلیون

35 میلیون و 50 هزار

پژو پارس سال

29میلیون و 500 هزار

29میلیون

پژو 405

22میلیون و 500 هزار

25 میلیون و 500 هزار

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس، ایسنا