تبیان، دستیار زندگی
حتماً تصویرش را با حالات مختلف، موهای بلوند، چهره آرایش کرده، طناز و با اندام نیمه برهنه روی انواع وسایل بچه ها دیده اید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنازی باربی پشت ویترین بی خبری


تا حالا اسم باربی به گوشتان خورده است؟ باربی شما را یاد چی یا بهتر است بپرسم یاد چه کسی می اندازد؟ کمی فکر کنید؛ اگر عروسکی به این نام را برای دختر یا خواهرتان نخریده یا در آغوش آنها ندیده باشید، حتماً تصویرش را با حالات مختلف، موهای بلوند، چهره آرایش کرده، طناز و با اندام نیمه برهنه روی انواع وسایل بچه ها از لوازم التحریر گرفته تا کیف و کفش و پوشاک و... تا جعبه آرایش ویژه دختر بچه ها! به همین اسم دیده اید.


باربی، مقاصد برهنگی، مروج ابتذال و مصرف گرایی اهل فرنگ است که با نیت شوم هویت زدایی از ملل ، روانه بازار شده است. باربی سالهاست که بربستر غفلت و اغمای دیده بانان فرهنگی دیار ما، بزک کرده و طناز، رنگ و وارنگ و با لباس های فاخر در آغوش دختران ایرانی می خرامد و به امید دلبری از آنان جولان می دهد. عروسکی که از منظر سطحی نگرانه برخی ها فقط یک اسباب بازی است غافل از این که باربی، یکی از «نمادهای فرهنگ امپریالیسم غرب» با همه همنوعانش در دنیا متفاوت است.

عروسکی با لبخندی ملیح در پشت ویترین های بی خبری که البته لبخندش، پوزخندی است به سستی و تن پروری دستگاه های عریض و طویل فرهنگی ما که هیچ یک از نهیب های حکیمانه و فریادهای هشدارگونه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر خطر تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی نظام سلطه جهانی بر ضد انقلاب اسلامی ایران، هنوز نان را از خواب غفلت درنیاورده است.

نمایشگاه باربی

نمایشگاه باربی در برلین

در گزارشی آمده است: صدهها نفر از زنان و مردان جوان در مرکز برلین علیه تبلیغ عروسک باربی و برگزاری نمایشگاهی از این عروسک در آلمان تظاهرات کردند. به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، برای نخستین بار در اروپا برلین میزبان نمایشگاهی از عروسک های باربی با عنوان "خانه رویایی باربی" است.

معترضین می گویند این نمایشگاه با تبلیغ الگوی باربی، تاثیرات منفی را متوجه دختران کوچک می کند که می توان به افسردگی و لاغری مفرط اشاره کرد.

این تجمع اعتراض آمیز به دعوت کمپین فیس بوکی "خانه رویایی باربی را اشغال کنید" و با الهام گیری از "جنبش اشغال وال استریت " در آمریکا برگزار شد.

آثار مخرب این عروسک به اندازه ای است که ویژگی های آن حتی با افکار گروه های مدافع عریانگری و هنجارهای خلاف عفت بین المللی سازگاری ندارد و اکنون در اروپا و آمریکا گروه های قوی ضدباربی ایجاد شده است.

مجموعه " اشغال خانه رویایی باربی " در فیس بوک تاکنون مورد تایید دو هزار نفر قرار گرفته و شعار آن " خشونت بنفش علیه برنامه های تلویزیونی که دختران را به الگو گیری از باربی دعوت می کنند"؛ است.

این معترضان، تابلو نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:" نه به باربی" و "باربی کودک من نیست" .

آنها همچنین به نقش این عروسک معروف در گسترش و تبلیغ شیوه های خیالی زیبایی و زنانگی میان نسل های متعدد دختران و گسترش بیماری افسردگی لاغری اعتراض دارند.

تظاهرات اعتراض امیز

معترضان می گویند که عروسک باربی تمامی ویژگی های زنانگی دختران را به سود زیبایی هزینه می کند این در حالی که است که باربی تنها ساخته دستگاه های کامپیوتری است ولی هم اکنون دختران از کوچکی تلاش می کنند خود را شبیه باربی کنند.باربی عروسکی با بدن کشیده و بسیار لاغر اندام است که در سال 1959 توسط شرکت ماتل در نیویورک ساخته شد و هم اکنون  در 40 کشور جهان توزیع می شود.

اقدامات دستگاه های فرهنگی مسئول برای ایجاد مصونیت فرهنگی

با نقد و تحلیل نیات شوم سازندگان باربی و اثبات آثار نامطلوب این عروسک و لوازم جانبی آن بر کودکان، نخستین پرسشی که متولیان فرهنگی کشور باید به آن پاسخ دهند آن است که وقتی در آمریکا و اروپا «مهد هموسکسوئلها و لزبینها» به علت آثار مخرب باربی جریانهای ضدباربی ایجاد می شود، نهادهای فرهنگی ما برای پاسداری از گوهر وجودی کودکان و نوجوانان از آثار این نوع کالاها چه کرده اند؟ و آیا اقدامات آنان کافی بوده است؟

قادری رئیس مرکز سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  با اشاره به واردات غیرقانونی عروسک باربی و لوازم جانبی آن گفت: در حالیکه ممنوعیت واردات باربی و کالاهای منقش به تصویر آن به گمرکات کشور ابلاغ شده است این کالاها در برخی فروشگاه های دولتی و نیمه دولتی عرضه می شود.

آثار مخرب این عروسک به اندازه ای است که ویژگی های آن حتی با افکار گروه های مدافع عریانگری و هنجارهای خلاف عفت بین المللی سازگاری ندارد و اکنون در اروپا و آمریکا گروه های قوی ضدباربی ایجاد شده است.

غلامعلی افروز نیز با هشدار درباره اثر تخریبی عروسک هایی با ویژگی های باربی معتقد است این عروسک و موارد مشابه آن ابزار راهزنان فرهنگی غرب برای ارزش و حجاب زدایی از ذهن دختران مسلمان است و همزیستی با این عروسک ها، موجب شکل گیری باورهای فرهنگی غرب و بروز احساسی ناخوشایند از پوشش اسلامی می شود.

این کارشناس فرهنگی با بیان این که آثار روانی این عروسک، افزون بر دختران ایرانی و مسلمان، برای دختربچه ها در هر جای دنیا مخرب است، گفت: چون باربی، لوازم جانبی و روابط اجتماعی آن، برای گروه های سنی جوان و بزرگ سال تعریف شده، از عوامل بلوغ زودهنگام در دختربچه هاست که همه مکاتب روانشناسی بر زیانبار بودن آن تأکید کرده اند.

قادری، لوازم آرایشی باربی را، متناسب با نیاز زنانی با فرهنگ منحط و برای استفاده در مجالس مبتذل دانست و اضافه کرد: وقتی این عروسک در لباس شخصیتهای خواننده، رقاصه و هرزه در اختیار دختربچه ها قرار می گیرد، زمینه الگوپذیری آنان از پوشش، آرایش، رنگ مو، تناسب اندام و دیگر ویژگی های باربی فراهم می شود.

وی آثار تخریبی باربی را فراتر از حوزه اخلاقی و فرهنگی دانست و گفت: 6ماه پیش از حمله نظامی آمریکا به افغانستان، شرکت متل، باربی را در کسوت نیروهای نظامی آمریکایی تولید کرد و به ظاهر برای دختربچه های افغان به ارمغان فرستاد درحالی که پس از حادثه 11سپتامبر با هدف اعاده حیثیت و روحیه آمریکایی ها تولید و به بازار عرضه شد و این موضوع نشان دهنده آن است که در پس نقاب زیبا و ظریف این عروسک چه استفاده های پیچیده ای می شود.

غلامعلی افروز نیز با هشدار درباره اثر تخریبی عروسک هایی با ویژگی های باربی معتقد است این عروسک و موارد مشابه آن ابزار راهزنان فرهنگی غرب برای ارزش و حجاب زدایی از ذهن دختران مسلمان است و همزیستی با این عروسک ها، موجب شکل گیری باورهای فرهنگی غرب و بروز احساسی ناخوشایند از پوشش اسلامی می شود.

وی، طراحی چهره ای متبسم برای باربی را از علل همدلی و انس کودکان به این عروسک دانست و اظهار داشت: تندخویی و سخت گیری برخی مادران باحجاب، موجب گرایش بیشتر کودکان آنان به این نوع عروسک می شود و به همین علت، ایجاد باور به حجاب اسلامی در دخترانی که از باربی الگو می گیرند، به تدریج دشوارتر می شود.

این صاحبنظر علم روانشناسی، یکی از علل بروز ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی در میان دختران خیابانی را مانوس بودن آنان با عروسکهایی مانند باربی در دوران کودکی دانست و افزود: کودکانی که پیوندهای عاطفی کمتری با پدر و مادر خود دارند در ضمیر ناخودآگاهشان با عروسک باربی و مانند آن رشد می کنند و به همین علت در نحوه پوشش، آرایش و همه رفتارها از این عروسک الگو می گیرند.

فراوری: کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:

باشگاه اندیشه

عصرایران