تبیان، دستیار زندگی
عضو ائتلاف برای پیشرفت با تاکید بر اینکه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی شتابزده بود تاکید کرد: انحلال این سازمان نیاز کشور به برنامه ریزی و بودجه با برنامه را نفی نمی کند و دولت حداقل می توانست اختیارات خود را در قالب همان سازمان برنامه و بودجه اعمال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبری درباره کاندیداتوری افراد نظر نمی‌دهند


عضو ائتلاف برای پیشرفت با تاکید بر اینکه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی شتابزده بود تاکید کرد: انحلال این سازمان نیاز کشور به برنامه ریزی و بودجه با برنامه را نفی نمی کند و دولت حداقل می توانست اختیارات خود را در قالب همان سازمان برنامه و بودجه اعمال کند.

به گزارش تبیان به نقل از  مهر ،حداد عادل در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به استقلال به عنوان اولین شعار ملت ایران در انقلاب اسلامی گفت: در تظاهرات هایی که در انقلاب 57 انجام می شد شعاری که همچنان از آن دوره تاکنون پابرجا مانده است شعار استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی است، زیرا علت این اجماع ذهنی و قلبی مردم بر روی استقلال این بود که همه می دانستند ریشه گرفتاری های کشور نداشتن استقلال است.

حدادعادل

وی با بیان اینکه گوهری که انقلاب به ما عطا کرد استقلال است و هیچ گروه سیاسی در کشور نسبت به آن شک ندارد افزود: ممکن است گاهی در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم اما هیچ کس تاکنون مدعی نشده است که این انقلاب از حیث دادن استقلال به ملت قابل خدشه است.

عضو ائتلاف برای پیشرفت با اشاره به اوضاع کشورهای منطقه و بخصوص موضع گیری های کشورهایی همچون ترکیه در قضیه سوریه ادامه داد: وقتی بیداری اسلامی در مصر ، یمن و لیبی شروع شد در سوریه هم حرکت هایی آغاز شد اما همه به سمت سوریه رفتند. گویا فقط در سوریه دموکراسی مطلوب نیست و در قطر ، بحرین و عربستان دموکراسی مطلوب است اما در حقیقت علت این بود که در بین این کشورها فقط سوریه بود که به عنوان خط مقاومت در برابر اسرائیل ایستاده بود و دست تسلیم بلند نکرد.

این نماینده مجلس با اشاره به امکانات فراوان در کشورمان از جمله منابع طبیعی و نیز داشتن مردمی باهوش ، با استعداد ، فداکار و ایثارگر به طرح این سئوال پرداخت که چرا با وجود این همه نعمات در این سرزمین گرفتاری و مشکلات داریم و افزود: ما در این کشور یک عقب ماندگی انباشته تاریخی داریم و از سوی دیگر انقلاب خار چشم استکبار بوده و هست و یک نمونه آن جنگ تحمیلی بود . اینها باعث شده در کشور گرفتاری و مشکلات داشته باشیم.

وی گفت: وقتی یک کشور انقلاب کرده و ثروت های طبیعی دارد به یک کیمیا به نام مدیریت نیاز دارد ، ایران بیش از هر چیز به مدیریت نیاز دارد تا با استفاده از از استقلالی که با خون شهدا بدست آمده کشور را اداره کند.

در ادامه این جلسه دانشجویان به طرح سئوالات خود از حداد عادل پرداختند.

یکی از دانشجویان با طرح سئوالی مبنی بر اینکه شما گفتید استقلال شعار انقلاب بود. ما در انقلاب واژه آزادی را هم داشتیم در این باره هم توضیح دهید، و اینکه درباره اوضاع سوریه هم همین برایتان بس که امام فرمودند ما از مظلوم حمایت می کنیم و با ظالم می جنگیم.

وی  به این دانشجو پاسخ داد استقلال به معنی نفی آزادی نیست. آزادی هم مهم است و در قانون اساسی به آن تاکید شده است.

وی درباره بخش دوم سئوال این دانشجو گفت: ما از مظلومین فلسطین دفاع می کنیم. بدانید سوریه به این جهت تنبیه می شود که از حزب الله لبنان حمایت کرده و در برابر نقشه های آمریکایی تسلیم محض نشده است.

ما از روز اول بنا داشتیم که حتما دو نفرمان کنار برویم. این حرف 4ماه پیش ما بوده و امروز هم می گوییم اما اینکه چه زمانی فرد نهایی را معرفی کنیم باید بگویم تا 17 اردیبهشت آن یک نفر را معرفی نمی کنیم. اما این به این معنی نیست که هر سه نفرمان در انتخابات شرکت می کنیم

حداد عادل در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نظرتان درباره انحلال سازمان برنامه و بودجه چیست گفت: بنده نسبت به تغییرات شتابزده ساختاری بدبین هستم و معتقدم تغییرات ساختاری باید با تامل و کار کارشناسی انجام شود.

حداد عادل  با اشاره به اینکه هیچگاه به اقدامات شتابزده برای انحلال یک مجموعه رای ندادم خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات شتابزده را انحلال سازمان برنامه و بودجه می دانم. انحلال این سازمان نیاز کشور به برنامه ریزی و بودجه با برنامه را نفی نمی کند. دولت می توانست اختیارات  خود را در قالب همان سازمان برنامه و بودجه اعمال کند چون رئیس این سازمان معاون رئیس جمهور بود.

وی گفت: نه تنها انحلال این سازمان من را قانع نکرده بلکه ادغام وزارتخانه ها هم مرا قانع نکرده است . کوچک کردن دولت را به معنای کاهش عدد وزارتخانه ها نمی دانم. می توانیم بیش از 20 وزارتخانه داشته باشیم اما دولت را کوچک کنیم و برعکس 11 یا 12 وزارتخانه داشته باشیم اما دولت بزرگ باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را ادغام کردیم اما آیا اداراتی که در وزارت راه و ترابری و در ذیل آن وجود داشت در کشور نیاز نیست؟ سازمان هواشناسی زیر نظر راه و ترابری بود که در هر کشوری به آن نیاز است. آیا باید حذف می شد؟

دولت باید جوری رفتار کندکه جامعه باور کند تصمیمات عقلانی می گیرد

حداد عادل با تاکید بر اینکه با کارهای شتابزده مخالف هستم عنوان کرد: بدتر از اینها این است که یک روز تصمیم بگیریم چیزی را منحل یا ادغام کنیم اما بعد از یک سال استدلال بیاوریم که می خواهیم تصمیمان را عوض کنیم مثل ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی تهران. یک دولت باید جوری رفتار کندکه جامعه باور کند تصمیمات عقلانی می گیرد.

عضو ائتلاف برای پیشرفت در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به طور کلی سیاست خارجی آقای احمدی نژاد را چگونه ارزیابی می کنید گفت: آقای احمدی نژاد بخصوص در دولت اولش سیاست عزتمندانه ای در عرصه بین الملل داشت الان هم خوب است اما در  دوره دوم حرفهایی بوجود آمد که در دوره اول نبود؛ پافشاریهای وی در مسئله هسته ای کار خوبی بود اما نسبت به برخی اتفافات که در دوره دوم رخ داد انتقاداتی داریم.

موضع احمدی‌نژاد درباره هولوکاست بهانه به دست صهیونیست ها داد

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می گویند مواضع ضد صهیونیستی احمدی نژاد خوب است اما پرداختن وی به مسئله هولوکاست ماجراجویی است آیا این را قبول دارید عنوان کرد: اظهار نظری که آقای احمدی نژاد در ابتدا درباره مسئله هولوکاست داشت بدست صهیونیستی ها بهانه داد تا بتوانند جنجال آفرینی کنند. اما احتیاجی به این شیوه صحبت کردن  نداشتیم اما بعدا خود وی هم مواضع اولیه اش را تکرار نکرد.

حدادعادل

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای احمدی نژاد صحبتی کرد که جار و جنجال درست کرد. من آن زمان در دوران ریاست مجلس در سفرهای خارجی که می رفتم می دیدم که صهیونیست ها در این باره چه تبلیغاتی کرده اند اما بعدها آقای احمدی نژاد سخنان خود را اصلاح کرد و نمونه آن سخنرانی در دانشگاه کلمبیا بود.

حداد عادل خاطرنشان کرد: ما هم قبول داریم سخنان آقای احمدی نژاد را و اگر صهیونیست ها مسئله هولوکاست را قبول دارند اجازه تحقیق بدهند. صهیونیست ها می دانند که این فضا دچار تردید است و از این رو فضایی را فراهم کردند که اگر کسی وارد این مسئله شد دنیا را با تبلیغات بر سرش خراب کنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره  تحریم های اقتصادی گفت: غرب بر اساس قطعنامه هایی که صادر کرد جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد حساب های ایران را بستند در حمل و نقل اختلال ایجاد کردند و طبق ادعای خودشان تحریم های فلج کننده ایجاد کردند البته این وسط آنها فقط به اقدامات اقتصادی بسنده نکردند. دلالانشان در دوبی نشسته و اخلال ایجاد می کنند، وقتی دولت می خواهد قیمت سکه و دلار را پائین بیاورد آنها 50 نفر را در سر بازارها اجیر می کنند تا با قیمت بالا بفروشند و 50 نفر اجیر شده دیگر هم با قیمت بالا می خرند آن وقت ظرف چند دقیقه این خبر پیامک می شود و بازار دچار اختلال می شود آن وقت دامداری که در یک روستا هم کار می کند وقتی این پیامک را دریافت می کند قیمت پنیر را بالا می برد.

وی گفت: این دولت، دولت سال گذشته و سالهای گذشته است اما هیچ وقت  این گونه فشار وجود نداشت. گرانی ها هم به این شدت نبود حتی گاهی تورم کم هم شد. البته مدیریت هم در این ماجرا مسئله اساسی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در جریان تصویب طرح هدفمندی یارانه ها مقرر کردیم که 30 درصد از سهم درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش تولید اختصاص داده شود اما امروز بررسی کنید ببینید چقدر از این 30 درصد به بخش تولید رسیده است چون این 30 درصد درست داده نشد قیمت تمام شده کالاها بالا رفت و پولی هم که به عنوان یارانه داده شد کافی نبود.

حداد عادل افزود: در مجلس گفتیم بر اساس این طرح کسانی که زیاد مصرف می کنند و درآمد زیادی هم دارند کمتر یارانه بگیرند و آنهایی که مصرف کمی دارند و درآمدشان هم پائین است یارانه بیشتری بگیرند اما بعد از ثبت نام همه برای دریافت یارانه و انجام دهک بندی ها همان مبلغی که به یک فرد فقیر داده می شد به فردی که درآمد بالاتری هم داشت داده می شد.

باید دهک های پردرآمد را در پرداخت یارانه نقدی حذف کنیم

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصلاحاتی در طرح هدفمندی یارانه ها انجام شود باید دهک های پردرآمد را بیشتر حذف کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری در دولت آقای احمدی نژاد مسئله فرهنگی به مسئله سخت تر معروف بود و در دولت دوم فضای فرهنگی بازتر شد نظر شما به کدام یک از این دو نزدیک است عنوان کرد: نظر من به روشی که در دوره اول بود نزدیکتر است. آن زمان کارها بیشتر روی حساب پیش می رفت اما استنباط من این است که در 4 سال دوم این گونه نبود. در 4 سال اول مبنایی تر تصمیم گیری می شد.

گناه نکردیم که بنای ائتلاف گذاشتیم/ تصور ما سه نفر این است که اگر با هم وارد انتخابات شویم شکست می خوریم

حداد عادل در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه اگر امروز زمانی باشد که هنوز به عضویت در ائتلاف درنیامده باشید و آقای زاکانی هم گزینه انتخابات باشد و شما هم به عنوان گزینه جبهه پایداری در نظر گرفته شوید، آیا باز هم به ائتلاف سه گانه خواهید پیوست یا نه، پاسخ داد: گناه نکردیم که ائتلاف کردیم گناه نکردیم. آقای زاکانی هم ازدوستان ما در مجلس است که برای انتخابات اعلام نامزدی کرده است. ما سه نفر گفتیم اگر هر سه وارد انتخابات شویم احتمال اینکه شکست بخوریم و یا رای هایمان شکسته شود وجود دارد. گفتیم دو نفرمان کنار برویم و یک نفر بماند.

وی تصریح کرد: در میان اصولگراها هر کس که درصد رای قابل توجهی دارد بیاید و جزو ائتلاف شود تا با هم برنامه ریزی کنیم که یک نفر از بین ما بیرون بیاید. بنای ما نه بر حذف کسی است و نه اینکه هر کس بگوید من نامزد شدم بگوییم بیا و عضوائتلاف شو؛ کسی که 7 دهم درصد رای دارد نمی توانیم با او سر یک میز بنشینیم. حالا آقای لنکرانی ، زاکانی، ابوترابی فرد و جلیلی که البته بعید می دانم وارد انتخابات شود فرقی نمی کند به همان ترتیبی که در ائتلاف سه نفره عمل کرده ایم با آنها عمل می کنیم.

نه تنها انحلال این سازمان من را قانع نکرده بلکه ادغام وزارتخانه ها هم مرا قانع نکرده است . کوچک کردن دولت را به معنای کاهش عدد وزارتخانه ها نمی دانم. می توانیم بیش از 20 وزارتخانه داشته باشیم اما دولت را کوچک کنیم و برعکس 11 یا 12 وزارتخانه داشته باشیم اما دولت بزرگ باشد

تا 17 اردیبهشت نفر نهایی ائتلاف معرفی نمی شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما از روز اول بنا داشتیم که حتما دو نفرمان کنار برویم. این حرف 4ماه پیش ما بوده و امروز هم می گوییم اما اینکه چه زمانی فرد نهایی را معرفی کنیم باید بگویم تا 17 اردیبهشت آن یک نفر را معرفی نمی کنیم. اما این به این معنی نیست که هر سه نفرمان در انتخابات شرکت می کنیم.

حداد عادل گفت: یکی از عوامل رسیدن به این یک نفر نظرسنجی است ما این نظرسنجی را به یک دستگاه بی طرف و توانا ارجاع می دهیم و بعد از آن تصمیم گیری می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه قبول دارید که وقتی ائتلاف کردید منظورتان این است که این افراد کارآمدتر هستند عنوان کرد: نه، ما ادعا نکردیم که صالح تر  و کارآمدترین هستیم. شرط ما این است که کسی که اصولگرا بوده و توانایی داشته باشد تا آراء جامعه را در حد قابل قبول جمع کند وارد این ائتلاف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کارآمدی خود را در این عرصه چطور ارزیابی می کنید و نقاط ضعف و قوت خودتان را چه می دانید عنوان کرد: نقاط ضعف من را به اندازه کافی دیگران می گویند. از من چیزی بخواهید که کسی آن را نمی گوید. ممکن است فردی کارآمد باشد اما فکرش کج باشد، بنابراین کارآمدی شرط لازم است ولی کافی نیست .

حداد عادل گفت: هر کس که قدم در این میدان گذاشته در خود توانایی هایی سراغ داشته و کسی وجود ندارد که آنچنان کارآمد باشد که بتواند  معجزه کرده و با یک سال حکومت، مشکلات مملکت را حل کند . ما سه نفر هر کدام یک تجربه ای داشته ایم و به این جهت به میدان آمده ایم.

وی با اشاره به اینکه بعد از 22 بهمن 57 در عرصه های مختلف مدیریتی ایفای نقش کرده ام گفت: 4 سال ریاست مجلس عهده دار بودم که این 4 سال دوران سختی بود اما نمونه کاری از خودم  به مردم ارائه کردم، 4 بار به مجلس راه یافتم که سه بار آن به نمایندگی از مردم تهران بود و هر بار بیشتر از قبل رای آوردم. در آموزش و پرورش و قانونگذاری تجربه هایی دارم ، با چنین کارنامه ای ادعا نمی کنم که همه مشکلات را حل می‌کنم اما اگر از ائتلاف سه گانه من بیرون آمدم تابع رای مردم خواهم بود و اگر کس دیگری بیرون آمد به او کمک خواهم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه درسال 84 بین اصولگراها میثاق نامه ای نوشته شد اما از آن سرپیچی کردند. از کجا معلوم است که بین ائتلاف شما این سرپیچی اتفاق نیفتد گفت: این معلوم نیست ، یک سالی یک عده قول و قرار گذاشتند و به آن عمل نکردند. درباره ما هم نمی گوییم این امر محال است اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و تلاش می کنیم تا انتخابات و بعد از آن هم اتفاق نیفتد.

یکی از دانشجویان از حداد عادل درباره سخنان اخیر احمدی نژاد مبنی بر اینکه به وی گفته اند اگر رویت را زیاد کنی پدرت را در می آوریم و رئیس جمهور خطاب به مخالفانش گفته است اگر پرونده هایتان را کنار بزنم جایی برای ملت نخواهید داشت، پرسید که وی پاسخ داد: من امروز در مجلس بودم  و فرصت نکردم سرمقاله آقای شریعتمداری را بخوانم اما شنیده ام که این سرمقاله جامع است و پاسخ کاملی به این سئوال شما می دهد. بنابراین شما را به سرمقاله شریعتمداری ارجاع می دهم؛ زیاد نگران نباشید.

حدادعادل

یکی دیگری از دانشجویان از حداد عادل پرسید که آیا از جای موثقی شنیده اید  که جلیلی وارد انتخابات نمی شود که وی پاسخ داد: این خبر که گفتند جلیلی با ستادهایش صحبت کرده غیر موثق است.

وی درباره اینکه آیا مشایی هم به انتخابات می آید واگر وارد انتخابات شود آیا تایید صلاحیت می شود یا نه گفت: احتمال قوی می دهم که قدم به میدان بگذارد اما بقیه آن را باید از شورای نگهبان پرسید.

یکی از دانشجویان درباره اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنیم و اینکه در سوریه اتفاقاتی در حال رخ داده است که از ابتدای آن مردم شعار آزادی آزادی را سر داده اند پرسید که وی عنوان کرد: ما از روز اول می دانستیم که ماجرای مخالفت با بشار دلسوزی و حمایت از مردم نیست بلکه پشت سر آن از بین بردن حکومتی است که تابع آمریکا نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مذاکرات و ارتباط هایمان سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که خواسته های به حق مردم تامین شود اما توطئه ای که امروز آمریکا در بیخ گوش سوریه انجام می دهد باعث خوشحالی اسرائیل است چرا که تصور می کند این کشور در حال از پای درآمدن است. ما سعی کردیم راه حل را به سوی مذاکره سیاسی ببریم حتی  برخی مانند اخضر ابراهیمی و در این اواخر آلمان هم این نظر را داشت و فقط چند کشور که بنیانگذار اسرائیل هستند به مسئله نظامی اسرار می کنند.

حداد عادل ادامه داد: اینکه در سوریه گروههای تروریستی را به اسم جهاد اسلامی مسلح می کنند زمینه ای مهیا می کند که حتی اگر بشار اسد هم کناره گیری کرد این اقدامات تروریستی دامن کشورهای دیگر همچون ترکیه بگیرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قبول داریم که اتفاقات پس از انتخابات 88 زخم عمیقی را در کشور ایجاد کرد یا نه و در این صورت چه برنامه ای برای التیام آن دارید گفت: اینکه اتفاقات سال 88 تلخ و ناگوار بود تردیدی نداریم و در اینکه برای ترمیم این زخم علاجی اندیشیده شود شکی نیست اما شرط آن این است که تکلیف خودمان را روشن کنیم؛ مبانی ما مبانی جمهوری اسلامی است و در این چارچوب بدور از اینکه چه کسی اصولگرا و چه کسی اصلاح طلب است باید با هم کار کنیم.

حداد عادل گفت: رهبری هم در سخنان نوروزی خود در مشهد فرمودند همه کسانی که به جمهوری اسلامی ایران معتقدند در چارچوب قانون در انتخابات شرکت کنند اما اگر ببینیم بحث بر سر اصل حکومت دینی است نمی توانیم این زخم را درمان کنیم اگر اصول انقلاب مورد تایید دو طرف باشد این زخم را التیام می بخشیم.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برنامه شما برای اصلاح نظام اداری چیست گفت: شکی نیست که نظام اداری مشکل دارد. اگر من رئیس قوه مجریه شوم به سراغ دانشکده های مدیریت آمده و از آنها برنامه می خواهم زیرا راهکار اصلاح نظام اداری را باید اساتید و دانش پژوهان مدیریتی ارائه دهند.

هر یکی از ما سلیقه ای داریم اینکه رهبری فرموده اند از واژه توسعه استفاده نکنید منظورشان این بوده که کلمه پیشرفت را به توسعه ترجیح داده اند اما اینطور نیست که  اگر کسی از واژه توسعه استفاده کرد گناه کرده باشد، در چشم انداز 1404 نیز باره از واژه توسعه استفاده شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای اصل 44 گفت: شرط لازم برای اجرای اصل 44 این است که نیروهای پاک انتخاب شوند. عرصه اقتصادی وسوسه انگیز است وممکن است با مختصری لبخند میلیاردها تومان سوءاستفاده صورت گیرد. بنابراین کسانی که در این عرصه مدیر می شوند باید از پاکدستی آنها مطمئن بود تا باند بازی و فامیل بازی اتفاق نیافتد.

یکی از دانشجویان درباره اینکه آقای قالیباف عنوان کردند که در مسئله سیاست خارجی و مذاکرات رویکرد آقای خاتمی را بیشتر قبول دارند و اینکه خودشان گفته اند تکنوکرات هستند و از واژه توسعه استفاده نموده اند پرسید که عضو ائتلاف برای پیشرفت پاسخ داد: هر یکی از ما سلیقه ای داریم اینکه رهبری فرموده اند از واژه توسعه استفاده نکنید منظورشان این بوده که کلمه پیشرفت را به توسعه ترجیح داده اند اما اینطور نیست که  اگر کسی از واژه توسعه استفاده کرد گناه کرده باشد، در چشم انداز 1404 نیز باره از واژه توسعه استفاده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه آقای قالیباف گفته که در مسئله هسته ای روش خاتمی را می پذیرم من نمی دانم چه زمانی این مسئله را عنوان کرده اما من در دولت آقای احمدی نژاد و آقای خاتمی در مجلس ششم نشنیدم که  آقای قالیباف روی سیاست های اصلاح طلبان صحه گذاشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: من به این نتیجه نرسیده‌ام که اختلاف من و قالیباف به اندازه ای است که مانع ائتلاف شود.

حداد عادل در پاسخ به سئوال پایانی دانشجویان مبنی بر اینکه آیا برای حضورتان در انتخابات از رهبری هم مشورت گرفته اید یا نه، پاسخ داد: رهبری بنا ندارند به کسی بگویند وارد انتخابات بشود یا وارد انتخابات نشود.

بخش سیاست تبیان