تبیان، دستیار زندگی
امروز «چهارشنبه» برابر با چهارم اردیبهشت 1392 و سیزدهم جمادی الثانی 1434 هجری قمری و بیست و چهارم آوریل سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «چهارشنبه» برابر با چهارم اردیبهشت 1392 و سیزدهم جمادی الثانی 1434 هجری قمری و بیست و چهارم آوریل سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.

4 اردیبهشت 1380

کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین با سخنان «آیت الله خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور نمایندگان هیات های پارلمانی از 30 کشور جهان در تهران آغاز به کار کرد.

4 اردیبهشت 1368

«امام خمینی(ره)» فرمان بازنگری قانون اساسی را صادر کردند و با تعیین یک هیات 20نفره برای تدوین متمم قانون اساسی ، کار بررسی مجدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این فرمان 40 روز پیش از رحلت ایشان صادر شد.

4 اردیبهشت 1366

عملیات کربلای 10 در منطقه ماووت در استان سلیمانیه عراق با رمز «یا صاحب الزمان»(عج) در منطقه‏ای به وسعت 350 کیلومتر مربع با هدف تصرف و تامین ارتفاعات مسلط بر شهر ماووت عراق در استان سلیمانیه، پاسخ به شرارت‏های دشمن در خلیج فارس و عکس‏العمل در برابر بمباران شیمیایی مناطق غرب به ویژه کردنشین، در سه مرحله صورت گرفت.

4 اردیبهشت 1357

«والترشل» رییس جمهوری آلمان فدرال در پایان دیدارش از تهران گفت: کشورش با فروش شش زیر دریایی به ایران موافقت کرده است.

4 اردیبهشت 1352

کنفرانس طراحان و مجریان سیاست واشنگتن در خاورمیانه و جنوب آسیا در تهران پایان یافت. کنفرانس قبلی این گروه در فروردین ماه 1349 بصورت محرمانه در تهران تشکیل شده بود.این طراحان و مجریان مۆسسات تحقیقاتی خاص هستند که با برخورداری از پیش فرض های معین و دیدگاه ها و گرایش های مشخص و ایدئولوژی های جهت یافته، نقش بسزایی در جهت گیری سیاست خارجی آمریکا ایفا می کنند.

4 اردیبهشت 1348

دولت عراق عده زیادی از ایرانیان مقیم از جمله دبیران و آموزگاران مدارس ایرانی را بازداشت کرد.

4 اردیبهشت 1342

«ژنرال مکسول»، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، در رأس یک هیأت نظامی برای شرکت در کمیته نظامی سنتو وارد تهران شد. سه روز بعد این کمیته با شرکت روسای ستاد ارتش پنج کشور عضو از جمله ایران تشکیل شد.

4 اردیبهشت 1333

تظاهرات گسترده ای علیه قرارداد کنسرسیوم در تهران برپا شد. گفتنی است، سفیر انگلیس در ایران در 20 فروردین 1333، در نامه ای برای وزیرخارجه ایران، آمادگی نمایندگان کنسرسیوم را برای آغاز مذاکرات با دولت ایران اعلام کرده بود.

4 اردیبهشت 1319

ایستگاه رادیویی در ایران افتتاح شد و مردم برای نخستین بار صدا را از رادیو سراسری دریافت کردند.

4 اردیبهشت 1319

همزمان با تاسیس و آغاز به کار رادیو، آژانس پارس به خبرگزاری پارس تغییر نام داد. خبرگزاری رسمی ایران که با نام آژانس پارس، فعالیت خود را تحت نظارت وزارت امور خارجه در سال 1313 آغاز کرده بود از این تاریخ تحت نظر اداره کل انتشارات و رادیو در سطحی وسیع‏تر به انجام وظایف خبری خود ادامه داد.

4 اردیبهشت 1310

تصویب نامه هیات وزیران در خصوص اساسنامه وزارت داخله (وزارت کشور) در 12ماده شامل تشکیلات و وظایف این وزارتخانه صادر شد.

4 اردیبهشت 1305

مراسم تاجگذاری «رضاخان» در کاخ گلستان باحضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی