تبیان، دستیار زندگی
کتاب «آشنایی با مبانی و اصول الگوها و استانداردهای مصرف» نوشته عیسی سینائی پارسا برای بیست و چهارمین بار از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابی برای دوران سخت اقتصادی

گفت و گو با  عیسی سینائی پارسا نویسنده کتاب «استاندارهای مصرف»


کتاب «آشنایی با مبانی و اصول الگوها و استانداردهای مصرف» نوشته عیسی سینائی پارسا برای بیست و چهارمین بار از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد.این اثر دربردارنده 5 فصل با عناوینی نظیر «مفهوم‌شناسی مصرف و بهره‌وری از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی»، «تبیین استانداردهای مصرف و توسعه پایدار»، «تعیین اهداف اثربخش و نهادینه کردن استانداردهای مصرف»، «تکنیک‌ها و راهکارهای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها» و «روش‌های محاسبه و کنترل میزان مصرف انرژی در ساختمان» است.

عیسی سینائی پارسا

چه شد که به سراغ استانداردهای مصرف رفتید؟

**مطابق یافته های پژوهشی ، کشور عزیزمان ، علی رغم سطح سرانه های مصرفی بسیار بالا ، از سطح رفاهی مناسبی بر خوردار نیست و یکی از مشکلات در این باره مباحث عدم مصرف بهینه است که در چند ساله اخیر این مهم در گستره ملی به اشکال مختلف علمی ، اقتصادی و حاکمیتی به آن پرداخته می شود ، شعاری های سال های اخیر و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها نمونه های از این دست هستند . با توجه به اینکه اینجانب زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی در خصوص مباحث مهندسی سیستم و بهره وری داشتم ،تصمیم به تدوین کتاب استاندارد های مصرف کردم.

کتاب موضوعات گسترده و متنوعی درباره استانداردهای مصرف را پوشش می‌دهد، از تاسیسات سرمایشی و گرمایشی گرفته تا سبک زندگی و مباحث اقتصادی . چه‌گونه اطلاعات مربوط به این رشته‌ها جمع‌آوری و تنظیم شده است؟

**کتاب از یک مدل مفهومی قوی علمی برخوردار است که در بین محافل علمی به عنوان " توسعه پایدار" مطرح است. تمامی استانداردهای بین المللی ریشه در این مدل مفهومی دارند ، در این کتاب سعی شده ، ابعاد 30 گانه این مدل مفهومی بصورت متوازن ، ساده و کاربردی بیان شود. به همین منظور هزاران مطالب مرتبط آنالیز ، خلاصه سازی و بومی شده است .

کتابی برای دوران سخت اقتصادی

در این دوره زمانی که مردم دوران سخت اقتصادی را تجربه می کنند ، این کتاب تا چه میزان می‌تواند بر کاهش هزینه خانوارها و موسسات و شرکت‌ها تاثیرگذار باشد؟

**در واقع، هدف اصلی کتاب کاهش هزینه ها در محیط های مسکونی و فضای های کسب و کار است و مطابق نظرات مخاطبان تا چاپ نوبت بیست و سوم و مطابق چک لیست های درج شده در فصل پنجم کتاب ، میانگین 600 % ( ششصد درصد ) کاهش هزینه امکان پذیر است.

کتاب شما به چاپ بیست و چهارم رسیده است. علل این استقبال چیست؟

**به نظرم چند عامل می تواند موثر باشد : وضعیت اقتصادی موجود و نیاز مخاطبان به دانستن اصول استانداردهای مصرف ، هدفمند کردن یارانه ها ، نحوه تدوین و شیوه خاص در نگارش کتاب ، آیکونی و شماتیک بودن کتاب ، مدل مفهومی علمی و به روز بودن کتاب از عوامل مهم استقبال از کتاب استاندارد های مصرف هستند .

چه تدابیری را در نظر گرفته‌اید تا کتاب مخاطبان فراگیری داشته باشد ؟

**در تدوین فصل های کتاب به مخاطب شناسی توجه خاصی شده است . فصل اول و دوم رویکردی نگرشی و بینشی دارد. در فصل سوم تکنیک های پیاده سازی استاندارد ها در محیط های کسب و کار  مد نظر است و در فصل چهارم مهارت ها مورد توجه قرار می گیرد و 1000 تکنیک کاهش هزینه به صورت مصداقی و به شکل طبقه بندی شده ارائه شده است و در نهایت در فصل پنجم به زبان بسیار ساده ،ممیزی و ارزیابی کاهش هزینه ها ومصرف  انرژی  به همراه چک لیست های  ارائه شده اند.

کتاب از یک مدل مفهومی قوی علمی برخوردار است که در بین محافل علمی به عنوان " توسعه پایدار" مطرح است. تمامی استانداردهای بین المللی ریشه در این مدل مفهومی دارند ، در این کتاب سعی شده ، ابعاد 30 گانه این مدل مفهومی بصورت متوازن ، ساده و کاربردی بیان شود

با توجه به هزینه های بالای چاپ کتاب و ضرورت چاپ اینگونه کتاب ها ، برای دسترسی فراگیر کتاب و کاهش قیمت آن پیشنهاد خاصی دارید ؟

**انتظار از مسئولین و مدیران سازمان های دولتی برای این حرکت جهادی بیشتر است . وزارتخانه های  آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی  و شهرداری ها هم  پتانسیل های بسیار بالایی برای نهادینه کردن این حرکت جهادی دارند و می توانند به عنوان  حامی مادی و معنوی در نشر و توزیع کمک های اساسی  داشته باشند .

کتاب شما را سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر کرده است؟چرا سراغ ناشر دانشگاهی  رفته‌اید؟ آیا بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی این کتاب نبود؟

**مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری  " امروز تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است. " حرکت جهادی ، سازو کار های خودش را می طلبد ، جهاد دانشگاهی کشور  با توجه به رسالت جهادی خود ،می تواند در این زمینه  نقش آفرینی ملی  و همه جانبه داشته باشد .

در کتاب ابتکاری به خرج داده‌اید و سبک آیکون را به کار گرفته‌اید. درباره این سبک ابداعی خودتان هم توضیح بدهید.

**با توجه به گستردگی و تنوع مباحث استاندارد های مصرف ، احساس می کردم لازم است انتقال دانش به روشی جذابت تر و سریع تر به مخاطبان صورت پذیرد. به همین منظور به سراغ  آیکون سازی رفتم ، در کتاب 200 عدد آیکون اختصاصی طراحی و مفهوم سازی شده است.این آیکون ها و شماتیک ها نقش علائم راهنمایی و رانندگی در مباحث استاندارد های مصرف را دارند ، آیکون های طراحی شده در فهرست بندی و صفحه آرایی استفاده شده است بدین معنی که  بجای جستجوی مطالب بر حسب حروف الفبایی ( مثل  فرهنگ لغات) در این سبک از آیکون ها برای جستجوی سریع تر و جذاب تر مطالب استفاده می شود .

کتابی برای دوران سخت اقتصادی

کمی درباره مدل مفهومی‌ای کتاب توضیح دهید.ظاهراً از جامعیت خاصی برخودار است؟

**مدل مفهومی کتاب ، برگرفته از مفهوم توسعه پایدار است  و از سه بعد  اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی  به مباحث استانداردهای مصرف می پردازد . هر بعدی از رنگ اختصاصی برخوردار است .طول کتاب این رنگ ها بر گرفته از مدل مفهومی کتاب است ، بدین معنی که مباحث اقتصادی به رنگ آبی ، مباحث زیست محیطی ، بهداشتی و تکنیکی به رنگ سبز و مباحث عدالت و رفاه اجتماعی به رنگ نارنجی هستند.

مطالعه این کتاب با فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند ارتباطی داشته باشد و در کاهش هزینه‌ها موثر افتد؟

**مصرف بهینه و رعایت استاندارد های مصرف پایه و اساس تمامی حرکت های توسعه ای است. افراد و سازمان هایی که رعایت استانداردهای مصرف را می کنند هدفمند کردن یارانه ها  برای آنها فرصت طلائی است و افراد و سازمان هایی که استاندارد های مصرف را رعایت نمی کنند هدفمند کردن یارانه برای آنها تهدید محسوب می شود.

مصاحبه: منیژه خسروی

 بخش کتاب و کتابخوانی تبیان