تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که برای نام بردن از موجوداتی فرا زمینی از کلمه مریخی استفاده می کنند! از مدت ها پیش، انسان ها تصور می کردند که مریخ مکان زندگی موجوداتی ناشناخته و تمدن هایی پیشرفته است که بسیار هم به ما نزدیک هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفینه ساعت 8


شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که برای نام بردن از موجوداتی فرا زمینی از کلمه مریخی استفاده می کنند! از مدت ها پیش، انسان ها تصور می کردند که مریخ مکان زندگی موجوداتی ناشناخته و تمدن هایی پیشرفته است که بسیار هم به ما نزدیک هستند.

سفینه ساعت 8

البته شاید هم جزو آن دسته افرادی هستید که با نام بردن از موجودات فرازمینی، تصاویر موجودات فضایی هالیوودی را در ذهنتان تداعی می کنید؛ موجوداتی با سرهای بزرگ، چشم های بزرگ و کشیده، بدن هایی کوچک و گاهی هم شاخک دار با اعضای منحصر به فردی دیگر و صداهایی عجیب!

از دیرباز موضوع وجود یا عدم وجود موجودات فضایی برای انسان ها مهم بوده و بشر همواره در پی دست یافتن به ارتباطی هدف دار با موجودات فرازمینی بوده است تا بداند این موجودات واقعا وجود دارند یا زاییده تخیلات انسان اند؟ و اگر وجود دارند آیا با ما دشمن هستند یا ...؟

این تصور که چنین موجوداتی وجود دارند و در کنار ما در این کیهان مشغول زندگی اند، ناشی از شواهدی است که در طی تاریخ به دست آمده و همواره انسان ها را با شگفتی رو به رو کرده است:

ایجاد اشکال شگفت آور هندسی بر روی مزارع غلات در نقاط مختلف جهان، که تصور می شود نمادی از پیام موجودات فضایی است.

ربوده شدن انسان هایی که پس از مدتی پیدا شدند اما بخاطر نمی آوردند که چه بر آنها گذشته و پس از انجام آزمایشات مختلف و با استفاده از هیپنوتیزم، همه آنها با یادآوری اتفاقاتی مشابه و اظهاراتی یکسان از موجوداتی غیر انسانی خبر دادند، درحالی که این افراد از نقاط مختلف جهان، قاره ها، نژادها و فرهنگ های متفاوتی بودند و در زمان پیدا شدن، حافظه همه آنها پاک شده بود.

اولین پیامی که از زمین برای موجودات فرازمینی مخابره شد شامل 1679 پالس قطع و وصل بود که حاصل ضرب عدد 23 در 73 است. این پیام به صورت مستطیلی به عرض 23 ستون و طول 73 ردیف، دیاگرام تصویری را می ساخت که بیانگر مبانی حیات روی کره زمین است

ربوده شدن حیوانات و پیدا شدن اجساد آنها در نقاط دور افتاده، درحالیکه آثار و علایمی از انجام آزمایشات پیشرفته بر روی بدن های آنها یافت شد و یا فلزاتی در بدن های آنها کشف شد که نمونه آنها در زمین وجود ندارد.

مشاهده اجسام نورانی در حال حرکت توسط مردم بومی مناطق مختلف جهان و بسیاری شواهد دیگر، کنجکاوی انسان را بیش از پیش برانگیخت تا درباره وجود یا عدم وجود موجودات غیر بشری به کاوش های گسترده بپردازد.

در این میان می توان از پروژه ای نام برد که از سال ها پیش به آن پرداخته شده است؛ پروژه ای تحت عنوان (SETI) که با هدف برقراری ارتباط با موجودات هوشمند فرازمینی راه اندازی شده و دانشمندان بسیاری در آن تلاش میکنند تا از طرق مختلف، علایمی از تمدن های غیر انسانی را در کیهان بیابند.

این علایم شامل پیام آگاهانه ایست که بتوان آن را رمزگشایی کرد. اولین تلاش این پروژه، ارسال یک پیام رادیویی به فضا بود.

سفینه ساعت 8

تلسکوپ های رادیویی ابزار ایده آلی برای برقراری ارتباط مخابراتی با موجودات فرازمینی بشمار می رود، زیرا می توانند سیگنال هایی را ارسال و دریافت کنند.

اولین پیامی که از زمین برای موجودات فرازمینی مخابره شد شامل 1679 پالس قطع و وصل بود که حاصل ضرب عدد 23 در 73 است. این پیام به صورت مستطیلی به عرض 23 ستون و طول 73 ردیف، دیاگرام تصویری را می ساخت که بیانگر مبانی حیات روی کره زمین است.

پس از آن دانشمندان اقدام به نصب پلاک های حکاکی شده بر بدنه کاوشگران پایونیر 10 و 11 که به مقصد مشتری و زحل پرتاب شدند کردند؛ به این امید که این کاوشگران فضایی، در مسیر خود با موجود فرازمینی هوشمندی در منظومه شمسی برخورد کرده و او این پیام ها را دریافت و درک کند.

اما جالب است بدانید علارغم تمامی این تلاش ها هیچ پاسخی از هیچ کجای کیهان دریافت نشد که بتوان با استناد بر آن وجود موجودات فرازمینی را اثبات کرده و یا متقابلا با آنها ارتباط برقرار کرد.

سفینه ساعت 8

استیون هاوکینگ، دانشمند فیزیک دان و ستاره شناس برجسته جهانی، طی نشستی در دانشگاه جورج واشنگتن اظهار داشت که احتمال حیات موجودات بیگانه با نوعی زندگی ابتدایی در جایی از کهکشان ما وجود دارد و تضمین بقای انسان با کاوش های فضایی و یافتن شرایط حیاط و تمدن در دیگر کرات امکان پذیر است.

با این همه، هنوز علم بشر به آن حد از کمال نرسیده که بتواند از وجود یا عدم وجود موجوداتی ناشناخته در جایی دیگر از این جهان پهناور آگاهی پیدا کند و ذهن او همواره با این سوال رو به روست که آیا اکنون کسانی در حال مشاهده ما هستند و چه برنامه ای برای رویارویی با ما دارند؟

با پیشرفت سریع و سرسام آور علم و تکنولوژی، شاید روزی فرارسد که شال گردنتان را دور گردنتان بیندازید و از خانه بیرون بروید و درحالیکه کنار موجودی با چشم های بنفش نشسته اید منتظر رسیدن سفینه ساعت 8 باشید!

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان