تبیان، دستیار زندگی
این روزها سالروز عملیات «بازی دراز» است، عملیاتی که در آن با جانفشانی رزمندگان اسلام «ارتفاعات بازی دراز» از دست صدامیان آزاد شد و علی‌اکبر شیرودی و حسین ادیبان به درجه رفیع شهادت رسیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر عملیات بازی‌دراز


این روزها سالروز عملیات «بازی دراز» است، عملیاتی که در آن با جانفشانی رزمندگان اسلام «ارتفاعات بازی دراز» از دست صدامیان آزاد شد و علی‌اکبر شیرودی و حسین ادیبان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

عملیات بازی‌دراز

سرهنگ محمدی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: دشمن متجاوز پس از تلاش زیاد برای تصرف کامل منطقه دشت ذهاب و تنگه پاطاق، با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد و با توجه به موفق نشدن در تصرف تنگه پاطاق، تلفات سنگینی در منطقه دشت ذهاب متحمل شد. بر همین اساس برای کنترل این منطقه و جلوگیری از تحمل تلفات پی در پی بر یگانهای خود را در ارتفاعات بازی دراز مستقر کرد.

ارتفاعات صعب‌العبور بازی‌دراز با قله‌های بلند و شیب تند و بریدگی‌های ممتد، یک مانع طبیعی برای انجام هرگونه عملیات نظامی است، محور سرپل ذهاب به قصرشیرین را از محور گیلانغرب به قصرشیرین جدا می‌کند. این ارتفاعات عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب محسوب می‌شود که بر منطقه تسلط کامل داشت.

دشمن با استقرار عناصر دیده‌بانی و انجام فعالیت‌های مهندسی نسبت به جاده‌سازی روی آن اقدام و یگان‌هایی از ارتش عراق به استعداد یک تیپ و یک گروهان تانک روی آن مستقرکرده بود. دیدگاه واقع بر روی بلندترین قله را که تسهیلات ارتباطی قابل توجهی داشت بنام «دیدگاه صدام» نامگذاری و از آن طریق تحرکات رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب را زیر نظر داشت و به وسیله اجرای آتش توپخانه و شلیک تیر مستقیم تانک مشکلاتی ایجاد کرده بود.

رزمندگان اسلام در چهار محور به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت و تک خود را آغاز و نسبت به تصرف اهداف مورد نظر اقدام کردند

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این ارتفاعات داشتند به منظور عقب راندن ارتش متجاوز عراق و مسلط شدن رزمندگان اسلام بر ارتفاعات بازی‌دراز، طی عملیاتی بخش عمده‌ای از این ارتفاعات آزاد شد. برای انجام این عملیات، «طرح عملیاتی محسن»، فروردین ماه 1360 توسط سپاه و ارتش تهیه شد و نیروهای عمل کننده با هدایت قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در ساعات پایانی روز یکم اردیبهشت‌ماه با استفاده از تاریکی شب حرکت خود را شروع کرده و دوم اردیبهشت حمله خود را علیه دشمن آغاز کردند.

رزمندگان اسلام در چهار محور به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت و تک خود را آغاز و نسبت به تصرف اهداف مورد نظر اقدام کردند. دشمن طی هفت مروز عملیات، چندین بار اجرای پاتک (ضدحمله) کرد که با مقاومت و پایداری رزمندگان اسلام مواجه شد. در این عملیات خلبان دلاور هوانیروز علی اکبر شیرودی و فرمانده یگان تکاور «حسین ادبیان» به شهادت رسیدند. همچنین سرداران شهید غلامعلی پیچک، محسن وزوایی و حاجی بابا در هدایت این عملیات نقش موثر و بسزایی داشتند.

آزادسازی قسمت اعظم ارتفاعات بازی دراز، انهدام «تیپ 3 پیاده کوهستان» و وارد کردن تلفات و ضایعات به «تیپ 22 کوهستان»، کشته و زخمی کردن بیش از 1500 نفر و اسارت 458 نفر از نیروهای دشمن از جمله نتایج این عملیات بود.

منهدم شدن دو فروند هواپیمای جنگی، دو فروند بالگرد، تعدادی تانک، نفربر، خودرو و ادوات جنگی را از دیگر تلفات دشمن برشمرد و گفت: در این عملیات ادوات و تجهیزات جنگی متعددی هم به غنیمت درآمد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: ایسنا