تبیان، دستیار زندگی
خودرو‌های لوكس و بسیار گرانقیمت هم مانند خودروهای دیگر موجود در كشور ملزم به تحت پوشش قرارگرفتن بیمه شخص ثالث هستند، ولی برخورداری از بیمه‌بدنه برای آنها كاملا اختیاری است؛ بنابراین یك خریدارخودروی لوكس صفر كیلومتر نیز خودرویی دارای بیمه شخص ثالث را در اخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابوس تصادف با مازارتی


خودرو‌های لوكس و بسیار گرانقیمت هم مانند خودروهای دیگر موجود در كشور ملزم به تحت پوشش قرارگرفتن بیمه شخص ثالث هستند، ولی برخورداری از بیمه‌بدنه برای آنها كاملا اختیاری است؛ بنابراین یك خریدارخودروی لوكس صفر كیلومتر نیز خودرویی دارای بیمه شخص ثالث را در اختیار می‌گیرد، ولی به منظور ایجاد امنیت بیش از حد معمول خودروهای دیگر، خود باید هزینه‌های بیمه‌بدنه آن را تامین كند؛ چراكه این خودروها هم در معرض سرقت بیشتر وهم در معرض آسیب مالی بالاتری قراردارند.

تصادف

با این حال واقعیتی كه درست یا نادرست وجود دارد، این است كه در كشور ما تناسبی بین قیمت یك خودروی بسیار لوكس و گرانقیمت با یك خودروی به مراتب ارزان‌تر در پرداخت حق بیمه شخص ثالث وجود ندارد. در حالی‌كه هزینه بیمه ثالث یكساله یك دستگاه مازراتی صفر كیلومتر یك میلیارد و چند صدمیلیون تومانی به یك میلیون تومان هم نمی‌رسد، یك دستگاه خودروی تاكسی یا غیرتاكسی ون چند سال كاركرده كه چیزی حدود 20 میلیون تومان هم قیمت ندارد، باید برای تجدید سالانه بیمه خود، بیش از یك میلیون و 600 هزار تومان بپردازد.

البته این موضوع شایدبا توجه به میزان بیشتر تعداد سرنشینان چنین خودروهایی نسبت به خودروهای سواری (هر چند گران) توجیه‌پذیر شود، اما تفاوت قیمتی موجود بین این دو خودرو هضم موضوع را دشوار می‌كند.

با این حال وقتی پای بیمه‌بدنه پیش می‌آید، شرایط كاملا تفاوت می‌كند، چراكه هزینه‌های بیمه سرسام‌آوری برای ارائه چنین خدماتی از خودروهای لوكس دریافت می‌شود.

مثلا یك خودروی بنز s 300 حدود 950 میلیون تومانی بابت دریافت خدمات بیمه تكمیلی خود باید بیش از 40 میلیون تومان در سال بپردازد. درباره دیگر خودروهای خاص نیز ماجرا به همین ترتیب است.

در حالی‌كه هزینه بیمه ثالث یكساله یك دستگاه مازراتی صفر كیلومتر یك میلیارد و چند صدمیلیون تومانی به یك میلیون تومان هم نمی‌رسد، یك دستگاه خودروی تاكسی یا غیرتاكسی ون چند سال كاركرده كه چیزی حدود 20 میلیون تومان هم قیمت ندارد، باید برای تجدید سالانه بیمه خود، بیش از یك میلیون و 600 هزار تومان بپردازد

حق بیمه خودروهای خاص به ترتیب بیش از 60 میلیون تومان برای فراری كالیفرنیا، حدود 52 میلیون تومان برای مازراتی فول گرن كابریو اسپورت كروك، بیش از 45 میلیون تومان برای مازراتی غیر فول گرن كابریو اسپرت، بیش از 45 میلیون تومان برای پورشه پانامرا، نزدیك به 45 میلیون برای بنز اس ال 500، نزدیك به 43 میلیون تومان برای پورشه كاین، بیش از 40 میلیون تومان برای مازراتی كواترو پورته جی تی اس و بنز اس 500، نزدیك به 40 میلیون تومان برای هامر اچ 2 و نزدیك به 40 میلیون تومان برای بی‌ام‌و ایكس 6 می‌رسد.

تصادف

وای به حالمان اگر با آنها تصادف كنیم!

از زاویه‌ای دیگر هم می‌توان به موضوع حضور خودروهای لوكس در خیابان‌های ایران نگاه كرد و آن كابوس تصادف با این خودروهاست. كابوسی كه نگرانی منطقی از تهدید امنیت مالی شهروندان عادی را به دنبال می‌آورد.

در نظر بگیرید فردی با خودروی پراید اقساطی یا تاكسی یا وانت نیسان آبی‌رنگ معروف‌(!) با یك مرسدس بنز 500 كه تازه در فهرست خودروهای گران قیمت كشور قرار گرفته، تصادف كند و تنها یكی از درهای بنز آسیب ببیند و نیازمند تعویض شود.

اگر مقصر، خودروی پراید تشخیص داده شود و تازه او دارای بیمه شخص ثالث باشد؛ در حالی‌كه سقف بیمه شخص ثالث در بخش خسارت مالی برای اغلب خودروها حداكثر چهار میلیون تومان است، او ناچار می‌شود برای تامین بقیه خسارت كه نزدیك به 40 میلیون تومان شده، خودروی خود را به راننده بنز تقدیم و برای جبران نقدی بقیه خسارت، فكری اساسی بكند.

این چنین است كه باید به بیمه‌ها هشدار داد برای حل این معضل فكری اساسی بكنند كه یكی از راه‌حل‌های مورد نظر، اجباری‌كردن دریافت بیمه‌بدنه برای خودروهای گرانقیمت است، چراكه هر قدر هم پوشش بیمه‌ای خودروهای عادی حتی با بیمه‌بدنه، بالا باشد چون ماهیت قیمت دو خودرو با هم فرق می‌كند، آن بیمه قدرت پوشش‌دهی خسارت واردشده به خودروی گرانقیمت را نخواهد داشت بنابراین متضرر این موضوع مردمی عادی هستند كه گاه ممكن است هست و نیست خود را در این میان ببازند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : جام جم