تبیان، دستیار زندگی
برای تبدیل نمودن مساجد به پایگاه تبلغی مذهب تشیع و استفاده کامل از ظرفیت بالای مساجد برای اشاعه معارف اهل البیت علیهم السلام باید یک سری نکات را رعایت نمود.اولین تکته ای که طلبه و روحانی در مساجد باید به آن اهمیت زیادی بدهند ، بالا بردن جذابت ظاهری مسجد ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین پایگاه فرهنگی طلاب

مهم ترین پایگاه فرهنگی طلاب
برای تبدیل نمودن مساجد به پایگاه تبلغی مذهب تشیع و استفاده کامل از ظرفیت بالای مساجد برای اشاعه معارف اهل البیت علیهم السلام باید یک سری نکات را رعایت نمود.اولین تکته ای که طلبه و روحانی در مساجد باید به آن اهمیت زیادی بدهند ، بالا بردن جذابت ظاهری مسجد است.

در مقاله ارگ حکومتی حضرت علی کجاست؟ درباره جایگاه وِیژه و ممتاز  مساجد در اسلام اشاره کردیم و برای شما بیان نمودیم که باید روحانیون و طلاب از ظرفیت بالای مساجد برای تبلیغ دین و اشاعه مذهب استفاده کنند.

در آن مقاله گفتیم که در مقاله های بعدی راه کارهای تبدیل نمودن مسجد به کانون فعال تبلیغی را برای شما بیان خواهیم نمود.

اولین کاری که باید انجام داد تا مساجد به قطب تبلیغی بدل شوند این است که جذابیت ظاهری آن ها را بالا بریم.

برای تبدیل نمودن مسجد به پایگاه تبلیغی بایستی در ابتدا کاری کنیم که مساجد جذاب شوند و مردم به ویژه جوانان به سوی آن جذب شوند و با رغبت و شوق وافر به آن گام نهند.

چرا که اگر مسجدی با شکوه در شهری باشد اما نمازگذاران  چندانی در آن حضور نیابند و جوانان از رفتن به آن ابا داشته باشند ، هرگز نمی توان کار تبلغی چندانی انجام داد.

مسجد با شکوه اما خالی از مردم به ویژه جوانان همانند دانشمندی است که در کلاس درسش کسی حضور نیابد و هر چند که او دوست دارد دانش اش را به دیگران منتقل کند اما چون طالب دانشی وجود ندارد کاری از پیش نخواهد برد.

شاید هنگامی که سخن از جذاب بودن مساجد به میان می آید کسی گمان کند که جذاب بودن مسجد یعنی این که ساختمان آن مجلل و پر زرق و برق باشد اما منظور ما از جذابیت در مسجد این نیست و در روایات ما زینت شدن مساجد هم چون کنیسه ها و کلیساها یکی از نشانه های آخر الزمان بیان شده است .

مسجد النبی در صدر اسلام در عین سادگی و بی آلایشی مسجدی جذاب بود و همیشه مملو از مسلمانان به ویژه جوانان بود.

برای تبدیل نمودن مسجد به پایگاه تبلیغی بایستی در ابتدا کاری کنیم که مردم به ویژه جوانان به سوی آن جذب شوند و با رغبت و شوق وافر به آن گانم نهند.

انسان به طور فطری و غریزی خواهان و دوستدار  بهداشت و پاکیزگی و نظم است و از هر گونه آلودگی و کثیفی و نامرتبی بی زار است.

مسجد می بایست از هر گونه آلودگی و بی نظمی بدور باشد و به گونه ای مرتب و تمیز و بهداشتی باشد که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف سازد و هر ره گذری را به درون خود بکشاند.

جوان بیش از سایر افراد به بهداشت  و نظم و جذابیت ظاهر هر مکان و محفلی حساسیت نشان می دهد و یکی از دلایل جوانان برای انتخاب نمودن یک مکان برای گذراندن اوقاتشان همین جذابیت ظاهری است.

این که شما می بینید بسیاری از جوانان جذب مکان هایی چون  کافی شاپ ها ، سینماها ، پاساژها و... می شوند یکی از دلایل جذابیت این گونه مکان ها برای جوانان ، نظافت ظاهری این مکان ها می باشد.

صد افسوس کم نیستند مساجدی که با وجود برخورداری از ساختمان های عالی و کاشیکاری های فاخر و فرش های دستبافت نفیس ، نتوانسته اند مردم را به ویژه جوانان را به سوی خویش جذب نمایند و خالی از صفوف فشرده نمازگذار هستند و علت آن بی بهره بودن این مساجد از جذابیت ظاهری است.

باید روحانی و طلبه به جذابیت مسجدی که در آن اقامه نماز می کند و آن را به پایگاه تبلغی بدل نموده است بسیار اهمیت دهد.

اکنون مبلغین وهابی در کشور ما به ویژه در مناطق سنی نشین به طور گسترده در حال تبلیغ مذهب باطل خود هستند و توانسته اند تعداد بسیاری را با خود هم گام نمایند.

یکی از کارهایی که مبلغین وهابیت انجام می دهند و به آن بسیار اهمیت می دهند جذابیت مساجد و رعایت نظافت و پاکیزگی و بهداشت در مساجدشان است.

کم نیستند مساجد وهابیون در کشور خودمان که زمانی که خود ما طلاب نیز به داخل آن ها قدم می نهیم مجذوب نظافت و پاکیزگی ظاهر و معطر بودن آن ها می شویم.

پیامبر صلی الله علیه در بیان آنچه در شب معراج بر برخی از درهای بهشت نوشته دید فرمودند: هر کس دوست دارد خوراک کرم های زیر خاک نشود، مسجدها را نظافت کند.(1)

هم چنین آن حضرت درباره اهمیت دادن به نظافت ظاهری مساجد می فرمایند: هر کس چیزی را که موجب آزار است از مسجد بیرون ببرد، خداوند خانه ای در بهشت برایش بنا می کند.(2)

حضرت علی علیه السلام درباره سفارش پیامبر به رعایت بهداشت و پاکیزگی مساجد این گونه می فرماید: پیامبر خدا فرمان داد تا مسجدها  ساخته شوند و خوش بو و پاکیزه گردند و در کنار در  هر یک ، وضوخانه قرار داده شود.(3)

شایسته و سزاوار است که مساجد تمیزترین و بهداشتی ترین و معطرترین و منظم ترین مکان در هر محله و کوی و برزن باشند به گونه ای که شوق جوانان برای حضور فعال در آنها سرد نشود و به اشتیاق آنان بیفزاید و آن هنگام که مسجد مملو از جوانان شد ، طلبه و روحانی می تواند وظیفه تبلیغی خود را به بهترین صورت انجام دهد.

طلبه ای که می خواهد در مسجدی حضور فعال داشته باشد و آن مکان مقدس را به کانون فعال تبلغی بدل نماید می بایست اولا خود به بهداشت و نظافت ظاهری خویش بسیار اهمیت دهد و ثانیا باید نماز گذاران را به این کار نیک و جذاب بسیار سفارش کنند.

کم نیستند جوانانی که به خاطر عدم رعایت بهداشت توسط برخی نماز گذاران از حضور در مساجد سر باز می زنند .

سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام این بوده است که این بزرگواران هر گاه آهنگ رفتن ، به مسجد می کردند بهترین لباسهای خود را بر تن می نمودند  همانند کسی که می خواهد به مهمانی عزیزی برود و از برای وی خود را به بهترین شکل می آراید.

پیامبر صلی الله علیه درباره بهداشت و نظافت دهان و دندان انسان نماز گذار این چنین می فرماید : دو رکعت نماز که با مسواک باشد بهتر است از هفتاد رکعت نماز که بی مسواک باشد است .(4)

امام صادق علیه السلام درباره معطر نمودن برای نماز این چنین می فرماید: نماز کسی که خوشبو باشد بهتر است از هفتاد نماز که بی بوی خوش باشد.(5)

امام صادق علیه السلام در حدیثی درباره کسی که پاک و پاکیزه وارد مسجد می شود می فرماید: به مسجد ها آیید که خانه های خداوند در زمین اند و هر کس که پاکیزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاک می کند و نامش در زمره دیدار کنندگان خداوند نوشته می شود.(6)


پی نوشت ها:

(١)فرهنگ نامه مسجد/ص89/ح200

(٢) فرهنگ نامه مسجد/ص90/ح206

(٣) فرهنگ نامه مسجد/ص89/ح203

(٤)حلیة المتقین /ص140

(٥)حلیة المتقین/ص153

(٦) فرهنگ نامه مسجد/ص94/ح218

منابع:

1-حلیة المتقین/علامه مجلسی/نسیم حیات/83/قم

2-فرهنگ نامه مسجد/محمدی ری شهری/دارالحدیث/87/قم

تهیه وتولید: مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان