تبیان، دستیار زندگی
برای بسیاری افراد اطلاع از این نکته که همسرشان به آن ها وفادار نبوده و خیانت کرده است ، به منزله نقطه پایانی برای زندگی مشترک آن هاست. باید در نظر داشت که در موارد بسیاری پایان دادن به زندگی مشترک می تواند عوارضی شدیدتر و بیشتر از ادامه آن داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفو گری زندگی بعد از خیانت


برای بسیاری افراد اطلاع از این نکته که همسرشان به آن ها وفادار نبوده و خیانت کرده است ، به منزله نقطه پایانی برای زندگی مشترک آن هاست. باید در نظر داشت که در موارد بسیاری پایان دادن به زندگی مشترک می تواند عوارضی شدیدتر و بیشتر از ادامه آن داشته باشد.

رفو گری زندگی بعد از خیانت

در مقاله ی قبل باعنوان دوباره چسب خواهیم زد ، 3 قدم برای حفظ زندگی مشترک بعد از بی وفایی را با هم بررسی کردیم و اینک راهکارهای دیگر....

جبران

تمامی افرادی که مرتکب بی وفایی شده اند می دانند که باید عمل خود را جبران کنند؛ اما آنچه در این میان قابل توجه است تصور این افراد در مورد مفهوم جبران کردن است. در زمانه ای که شما می توانید اشتباهات رایانه تان را با زدن دکمه undo به راحتی جبران کنید، بعضی افراد نیز تصور می کنند جبران چنین موضوعاتی نیز مانند زدن همان دکمه به راحتی اتفاق می افتد و اوضاع به وضعیت سابق باز می گردد!

جبران فرآیندی است زمانبر از طرفی فرآیند است نه یک کار و از طرف دیگر زمان لازم دارد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید؛ به همین خاطر داشتن صبر و حوصله از سوی دو طرف لازم است حوصله برای اینکه همسری که خطا کرده بتواند اقدامات تازه خود را عملی سازد و نیز همسری که در این میان آسیب دیده بتواند به تدریج دلخوری های شدید گذشته را فراموش کند.

گردنه این مسیر: نباید در این مرحله انتقام را با جبران اشتباه گرفت در انتقام فرد آسیب دیده دست به اعمالی می زند تا به اصطلاح دل خود را خنک کند و این اعمال به طور معمول تأثیرات منفی و مخربی در پی دارد؛ اما در جبران، فردی که آسیب زده دست به اعمالی می زند تا از لطمات عملی که انجام داده بکاهد که این اعمال تأثیراتی مثبت داشته و در راستای سازندگی هستند.

اصلاح

تا اینجای مسیر، تکیه اصلی بر کاستن عوارض خطای پیشین بود؛ اینکه چه مراحلی باید طی شود تا آسیبی که وارد شده التیام یابد و رابطه همسران از آن حالت بحرانی خارج شده و به ثباتی نسبی برسد اگر قرار به توقف در این مرحله باشد، لذت رابطه و با هم بودن کم شده و آینده رابطه با مخاطراتی همراه خواهد بود مرحله بعد، اصلاح مسیر حرکت در آینده است به این معنی که همسران و به ویژه همسر خطا کار باید روشی متفاوت از قبل برای برخورد با مشکلات و مسائل زندگی در پیش گرفته و رفتارهای جدیدی را در ارتباط با موضوعات خطرساز در پیش بگیرد. مشاهده برخوردهای جدید در روبه رویی با مسائل مشابه پیشین می تواند این اطمینان را در خانواده نوپایه وجود آورد که مسیر را درست طی می کنند.

زمانی که فرآیند بخشش کامل شود می توان امیدوار بود که همسران از تنبیه مستقیم و غیرمستقیم یکدیگر خودداری کرده و در مسیر رشد قدم خواهند برداشت

گردنه این مسیر: اگر پیش از این همسر آسیب دیده نقش منفعل تری داشته و بیشتر مسائلش حول محور درگیری ها و برداشت های درونی و ذهنی بوده در این مرحله از او نیز انتظار می رود تغییرات محسوسی را از طریق رفتارش نشان دهد. این ذهنیت که بار تمام تغییرات در این مرحله، بر دوش همسر خطا کار است، موضوعی است که می تواند مانع رشد و بهبود رابطه و حرکت رو به جلوی او شود.

رهایی

شاید بتوان گفت رهایی چیزی است که با هسته و مغز بخشش در ارتباط مستقیم است منظور از بخشش، هم بخشیدن است و هم بخشیده شدن. زمانی که فرآیند بخشش کامل شود می توان امیدوار بود که همسران از تنبیه مستقیم و غیرمستقیم یکدیگر خودداری کرده و در مسیر رشد قدم خواهند برداشت.

گردنه این مسیر: عجله برای رسیدن به این مرحله خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد به طور معمول این عجله از سوی همسر خطا کار اتفاق افتاده و می تواند باعث شود تا رابطه زناشویی و بنای خانواده، این بار نیز بر زیر ساختی ضعیف ساخته شود لازم به ذکر است که عبور از مراحل قبلی و رسیدن به این مرحله ممکن است تا یک سال یا حتی بیشتر به طول بینجامد.

رفو گری زندگی بعد از خیانت

آشتی

در حقیقت طی کردن مراحل نامبرده و رسیدن به نقطه آشتی، در مواردی که خیانت عاطفی اتفاق افتاده امر آسانی نیست. گاهی همسران پس از طی مسیر بالا و عبور از فراز و نشیب های دشوار آن، به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی مشترک بیش از این برایشان امکان ندارد؛ در عین حال همسرانی نیز هستند که پس از گذراندن این مراحل، سرانجام متوجه کمبودهای رابطه زناشویی خود شده و با گام هایی که بر می دارند، لذتی را تجربه می کنند که تا به حال تجربه نکرده اند به بیانی دیگر این مرحله دو راهی پایان مسیر است؛ اتمام رابطه و با شروع آن در مسیری جدید که قرار است از این پس اشتباهات اندکی در آن روی دهد.

گردنه این مسیر: در این مرحله فراموش نکردن ماجرای تلخ بی وفایی می تواند مسئله ساز باشد بعضی از همسران تصور می کنند به یاد سپردن این خاطره و استفاده از آن به عنوان یک حربه می تواند در بعضی موارد کار آن ها را راه بیندازد! شاید تغییر نگرش نسبت به همسر و زندگی مشترک بتواند به میزان زیادی از این سوء تفاهم بکاهد.

فرآوری : ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : سپیده دانایی/موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.