تبیان، دستیار زندگی
در ساعت ۱۹:۰۵ دقیقه چند گذشته در بزرگراه شهید حکیم مسیر شرق به غرب بعد از تقاطع بزرگراه یادگار امام(ره) بر اثر برخورد یک دستگاه کامیونت با یک دستگاه پراید و یک‌دستگاه پژو، یک نفر جان خود را از دست داد و ۲ نفر مجروح شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاخیر اورژانس و کاهش ده درصدی حیات مغزی


در ساعت 19:05 دقیقه چند شب گذشته در بزرگراه شهید حکیم مسیر شرق به غرب بعد از تقاطع بزرگراه یادگار امام(ره) بر اثر برخورد یک دستگاه کامیونت با یک دستگاه پراید و یک‌دستگاه پژو، یک نفر جان خود را از دست داد و 2 نفر مجروح شدند.

یک‌دستگاه کامیونت که در مسیر شمال به جنوب بزرگراه یادگار امام در حال حرکت بود که وارد بزرگراه حکیم به سمت غرب شد و پس از برخورد با یک‌دستگاه پراید و همچنین برخورد با گاردریل کنار بزرگراه به یک‌دستگاه پژو که به علت نقص فنی در حاشیه بزرگراه توقف کرده بود، برخورد کرد که یک جوان حدود 25 ساله را زیر گرفت و پس از طی مسیر چند متری متوقف ‌شد.

تصادف

با توجه به اینکه تیم پلیس بزرگراه در محل مستقر بود، سریعاً پس از حضور در صحنه تصادف مشخص شد که فرد آسیب دیده زنده است و از ناحیه سر دچار مصدومیت شدید شد. بلافاصله با مرکز اورژانس تهران در ساعت 19:05 دقیقه تماس گرفته ‌شد اما عوامل اورژانس پس از 40 دقیقه در ساعت 19:45 در محل حاضر شدند که متأسفانه در این مدت این فرد جان خود را از دست می‌دهد.

دریک حادثه دلخراش تصادف دیگر ، جان دو نفر از شهروندان تهرانی را گرفت. به گفته شاهدان عینی تاخیر اورژانس موجب شد شانس اندک یکی ار سانحه‌دیدگان برای زنده ماندن از بین برود با این حال مسئولان اورژانس زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه را 10 دقیقه اعلام می‌کنند.

یکی از شاهدان این حادثه گفت: پس از تصادف هنوز یکی از راکبان خودرو زنده بود و می توانست صحبت کند برای همین با اورژانس کشور و پلیس 110 تماس گرفتم و ساعت تماسم که در تلفن همراهم ثبت شده است نشان می دهد این تماس راس ساعت 23:39 دقیقه بوده است اما پس از مدت 20 دقیقه اورژانس تهران از راه رسید و همزمان با اورژانس پلیس هم سر رسید. ماموران اورژانس پس از معاینه سریع به پلیس اعلام کردند زن و مرد فوت کرده اند و دیگر کاری از دستشان بر نمی آید. اما بر خلاف گفته های شاهدان عینی  رئیس اورژانس تهران با استناد به  گزارش آمبولانس اعزامی و دستگاههای جی پی اس به مهر گفت: زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه 10 دقیقه بوده است.

به ازای هر یک دقیقه تاخیر اورژانس 7 تا 10 درصد شانس بقای حیات مغزی بیماران یا مصدومان از دست می رود، در صورتی که احیای پایه به موقع و صحیح توسط افراد عادی به بیمار انجام شود می تواند زمان را به بیمار بدهد که تاخیر رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی را جبران کند

دبیرعلمی بخش مدون فوریت‌های پزشکی سومین کنگره علوم دارویی و پزشکان عمومی کشور  با تاکید بر اینکه به ازای هر یک دقیقه تاخیر اورژانس 7 تا 10 درصد شانس بقای حیات مغزی بیماران یا مصدومان از دست می رود، تصریح کرد: در صورتی که احیای پایه به موقع و صحیح توسط افراد عادی به بیمار انجام شود می تواند زمان را به بیمار بدهد که تاخیر رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی را جبران کند.

دکتر توکلی بحث های احیای قلبی را از مهم ترین در این زمینه دانست و اظهار کرد: داشتن اطلاعات به روز برای پزشکان بر اساس دستورالعمل های بین المللی درباره احیای قلبی ضروری است به طوری که این مباحث به عنوان احیای همگانی در موارد آموزش احیای عمومی مد نظر قرار گرفته است. در واقع از زمانی که یک فرد دچار ایست قلبی تنفسی می شود عوامل متعددی در کنار هم قرار می گیرد که بصورت زنجیره وار مراحل کمک به بیمار را طی می کند و به آن زنجیره بقا گفته می شود.

اورژانس

وی در ادامه با تاکید به اینکه زنجیره بقا در پنج مرحله جداگانه صورت می گیرد، تصریح کرد: پاسخگو بودن به تشخیص زودرس و خواستن کمک از اورژانس 115 در ایست قلبی و تنفسی، شروع زودرس احیای پایه و انجام ماساژ قبلی به موقع، وجود دستگاه شوک از طریق اماکن عمومی به طوری که این دستگاه به بازگشت فرد به حالت اولیه ی فرد ایست قلبی کمک می‌کند، شروع زودرس اقدامات پیشرفته احیا که توسط اورژانس پیش بیمارستانی یا 115 شروع و به اورژانس بیمارستان منتقل می شوند و در نهایت اقدامات پس از احیا در بیمارستان‌ها به طوری که بیماری که احیا شده است مسائل درمانی آن بررسی و مرتفع شود؛ زنجیره بقا را تشکیل می دهند.

این عضو هیات علمی انجمن علمی طب اورژانس کشور یادآور شد: آموزش همگانی در این امر به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره به دلیل اینکه در کلان شهرها اورژانس 115 تا رسیدن به بالین بیمار معمولا 10 دقیقه و گاهی مواقع نیز به دلیل ترافیک 15 دقیقه طول می‌کشد ضروری است.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جوان انلاین/ خبرانلاین/ برنا نیوز