تبیان، دستیار زندگی
فشار خون بالا با نوع تغذیه به خصوص نوع تغذیه در جوامع مدرن ارتباط مستقیم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی فشار خون بالا می‌زند


فشار خون بالا با نوع تغذیه به خصوص نوع تغذیه در جوامع مدرن ارتباط مستقیم دارد.

فشار خون بالا

حتماً شما هم در بین اطرافیانتان بیمار فشار خونی دارید. این بیماری هم روی زندگی فرد تأثیر می‌گذارد و هم روی زندگی اطرافیان.

دلایل متعددی برای ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد. به عقیده‌ی محققان انقباض عروق، حجم خون بیشتر از حد نرمال، قلبی که سریع‌تر و شدیدتر می‌زند از دلایل ابتلا به فشار خون بالا محسوب می‌شوند.

متأسفانه در بیشتر موارد هم دلیل اصلی ابتلا به این بیماری نامشخص است.

دلیل آن هر چه که باشد تغذیه و همچنین استرس، نقش مهمی در پیشرفت این بیماری دارد. در این مقاله علاوه بر ذکر عوامل ابتلا به این بیماری چند توصیه تغذیه ای هم برایتان داریم. با ما همراه باشید.

عوامل ابتلا به فشار خون

تغذیه

فشار خون بالا با نوع تغذیه به خصوص نوع تغذیه در جوامع مدرن ارتباط مستقیم دارد. عوامل متعددی مانند به هم خوردن تناسب سدیم و پتاسیم، میزان فیبر و منیزیم، میزان گلوسیدهای ساده  و میزان چربی و کلسترول خون  باعث بروز فشار خون بالا می‌شوند.

وزن بدن

اگر شما هم جزو افرادی هستید که بدون توجه به وزن ایده‌آل‌تان زندگی را سپری می‌کنید و بزنیم به تخته هر روز چاق‌تر می‌شوید باید بدانید نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم فشار خون بالا است. پس مراقب وزنتان باشید.

سبک زندگی

اینکه سبک زندگی‌تان چگونه است ارتباط مستقیمی با سلامتیتان دارد. مصرف قهوه‌ی زیاد یا الکل، پشت میز نشینی و عدم تحرک، مصرف دخانیات و غیره جزو عواملی هستند که امروز یا فردا شما را به دام فشار خون بالا می‌اندازند.

کافئین

تأثیر مصرف طولانی مدت کافئین روی فشار خون بالا هنوز به طور دقیق و قطعی به اثبات نرسیده است. نتایج یک پژوهش گسترده که محققان آمریکایی روی 6321 نفر انجام داده‌اند نشان می‌دهد فشار خون افرادی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند کمی بیشتر از افرادی است که قهوه مصرف نمی‌کنند.

الکل

الکل در برخی از بیماران فشار خون جدی ایجاد می‌کند و احتمالاً به دلیل ترشح بالای آدرنالین باشد. مصرف طولانی مدت الکل مانند مصرف زیاده از حد سدیم از عوامل جدی ابتلا به فشار خون بالا هستند.

تحرک بدنی را فراموش نکنید. یکی از عواملی که همه‌ی ما را در معرض

انواع مشکلات جسمی و روحی قرار می‌دهد عدم تحرک، پشت میز نشینی

و خانه نشینی است. ورزش کنید، به دل طبیعت بزنید و نگذارید چاقی به

سراغتان بیاید. در این صورت فشار خونتان هم میزان خواهد شد

برای مقابله با فشار خون بالا: از این‌ها بپرهیزید

نوشیدنی‌های الکلی

همیشه گفته‌ایم که آب بهترین نوشیدنی موجود در جهان است. غیر از آن نوشیدنی‌های اصیل ایرانی مانند دوغ جزو بهترین گزینه‌ها هستند. مصرف الکل( به جز بحث شرعی آن که قطعا حرام است) به طور کلی برای سلامت بدن مضر است. این نوشیدنی‌ها حاوی تیرامین هستند که جذب میزان زیادی از این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند باعث بروز بحران فشار خون شود.

محصولات مشتق شده از سویا   

توفوی تخمیر شده، سویای تخمیر شده، سس سویا  و غیره حاوی میزان قابل توجهی تیامین هستند. افرادی که دچار فشار خون بالا هستند باید از مصرف این قبیل مواد غذایی خودداری کنند.

پنیر

پنیرها نیز با توجه به ظاهر، طعم و انواع مختلف آن‌ها حاوی تیرامین هستند. برای مقابله با فشار خون بالا باید از مصرف زیاد پنیر بپرهیزید. می‌توانید از پنیرهای کم چرب و سفید استفاده کنید چون میزان تیرامین آن‌ها کم است.

پوست موز

در تهیه برخی از غذاهای خارجی از موز سبز کامل استفاده می‌شود. یعنی اینکه پوست آن را نمی‌کنند. باید بدانید که یک گرم گوشت موز رسیده حاوی 7 میکروگرم تیرامین است در حالی که هر گرم پوست موز حاوی 65 میکروگرم (یعنی حدود نه برابر) تیرامین و 700 میکروگرم دوپامین می‌باشد. اگر شما هم طرفدار این قبیل خوراک‌ها هستید باید برای مقابله با فشار خون بالا از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

برخی از ماهی‌ها

برخی از ماهی‌ها مانند ماهی‌های دودی و شاه ماهی و ماهی‌های کهنه معمولاً حاوی میزان زیادی تیرامین هستند و برای افرادی که فشار خون بالایی دارند مناسب نمی‌باشند.

عصاره های پروتئینی

یک گرم عصاره‌ی گوشت (که معمولاً از گوشت گاو یا گوشت پرنده ها گرفته می‌شود و خیلی زود ذوب شده و  تبدیل به آب گوشت یا آب مرغ می‌شود) معمولاً حاوی بین 100 تا 300 میکروگرم تیرامین می‌باشد. برای همین هم برای مقابله با فشار خون بالا باید از مصرف آن‌ها خودداری شود. توصیه می‌کنیم به طور کلی از مصرف مکمل‌های پروتئین چه به صورت مایع و یا پودر خودداری کنید.

گیاه جینسنگ

مصرف این گیاه و مشتقاتش برای افراد فشار خونی مورد منع مصرف دارد. برخی از محصولات حاوی جینسنگ باعث بروز میگرن، حالت لرز و غیره می‌شود.

گوشت‌های کهنه یا جگرها

میزان تیرامین موجود در جگر مرغ تازه چندان قابل توجه نیست. اما در عوض در جگرهای کهنه و مانده میزان این ماده بسیار قابل توجه می‌باشد. توجه داشته باشید که گوشت تازه بدون خطر است. برای همین توصیه می‌کنیم اگر در رستوران غذا می‌خورید حتماً مطمئن باشید که گوشت استفاده شده تازه باشد. حواستان باشد از مصرف گوشت‌های فراوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس‌ها و غیره بپرهیزید به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی تیرامین هستند. برای همین هم فشار خون را بالا برده و به شما آسیب خواهند زد.

مخمرها

اگر تصمیم دارید با فشار خون بالا مقابله کنید باید از مصرف مخمرها مانند مخمر آب جو، مکمل‌های ویتامینه‌ی حاوی مخمر آب جو و غیره بپرهیزید.

در نهایت توصیه می‌کنیم تحرک بدنی را فراموش نکنید. یکی از عواملی که همه‌ی ما را در معرض انواع مشکلات جسمی و روحی قرار می‌دهد عدم تحرک، پشت میز نشینی و خانه نشینی است. ورزش کنید، به دل طبیعت بزنید و نگذارید چاقی به سراغتان بیاید. در این صورت فشار خونتان هم میزان خواهد شد. شاداب و تندرست باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

کنترل فشارخون با پتاسیم و منیزیم

کاهش فشار خون با ماست

فشارخون بالا: نمک چه‌قدر مقصر است؟ (1)

فشارخون بالا: نمک چه‌قدر مقصر است؟ (2)

آیا پتاسیم باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود؟

انگور و سویا برای مقابله با فشارخون بالا مفید است

چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر فشار خون

بخور نخورهای فشار خونی

راه های غیر دارویی برای کاهش فشار خون بالا

کاهش فشار خون بالا با سیر کهنه

درمان فشار خون پایین

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.