تبیان، دستیار زندگی
باهنر در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:آمدن خاتمی و هاشمی چینش رقابت ها را تغییر می دهد/ استفاده از امکانات دولتی به نفع یک کاندیدا تخلف است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باهنر در گفت و گوی اختصاصی با تبیان

مشایی رای منفی زیادی دارد

آمدن خاتمی و هاشمی چینش رقابت ها را تغییر می دهد

استفاده از امکانات دولتی به نفع یک کاندیدا تخلف است


انتخابات این دوره ریاست جمهوری نسبت به ادوار گذشته تفاوت هایی دارد؛ مهمترین آن این است که دو ماه مانده به برگزاری انتخابات هنوز شفافیت زیادی در عرصه انتخابات به چشم نمی خورد. دلیلش هم این است که چهره های زیادی اعلام کاندیداتوری کرده اند و پا به میدان گذاشته اند. شاید به این خاطر که امروز کشور با مشکلات زیادی که مهمترین آن مشکلات اقتصادی است دست و پنجه نرم می کند و این افراد هر کدام به دنبال ارائه راه حلی برای این مشکلات هستند.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین از چهره های اصولگرایی است که در قالب ائتلاف اکثریت اصولگرایان یا ائتلاف 5 نفره با آقایان ابوترابی، متکی، آل اسحاق و پورمحمدی وارد عرصه انتخابات شده است. این ائتلاف قرار است در نهایت به یک کاندیدا برسد.

باهنر

او حضور تعداد زیاد کاندیدا در این دوره از انتخابات را موجب گرم شدن تنور انتخابات می داند اما در عین حال می گوید که اگر اصولگرایان به مدیریت واحد نرسند دچار مشکل خواهند شد. باهنر همچنین استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ یک کاندیدا را تخلف آشکار می داند و ضمن توصیه به دولت برای پرهیز از این رفتار از نهادهای نظارتی می خواهد توجه جدی به این مسائل داشته باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین انتخابات این دوره را سه قطبی و رقابت را بین اصولگرایان، اصلاح طلبان و جریان حامی دولت پیش بینی می کند.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با محمدرضا باهنر را در زیر می خوانید:

وضعیت اصولگرایان را در انتخابات پیش‌رو چطور می‌بینید؟

با توجه به اینكه تعداد زیادی كاندیدا چه در قالب ائتلاف و چه در قالب نامزدهای مستقل به میدان آمدند. اصولگرایان در مجموع رای‌شان بالاست و این موضوعی است كه در انتخابات‌های قبلی هم تجربه شده است. الان به هر حال وضعیتی پیش آمده كه تعداد زیادی برای كاندیداتوری اعلام آمادگی كردند كه البته این می‌تواند فرصتی باشد زیرا حضور افراد، جریانات و نحله‌های مختلف به داغ كردن تنور انتخابات كمك می‌كند و این خوب است اما اگر اصولگرایان به جمع‌بندی و مدیریت واحد نرسند ممكن است در ادامه برای آنها مشكل ایجاد شود البته من تاكید می‌كنم كه مدیریت واحد و نه كاندیدای واحد، زیرا ممكن است مدیریت واحد در جمع‌بندی خود به دو یا سه كاندیدا برسد اما این وضعیت از مركزیتی برخوردار شود. در حال حاضر مجموع رای اصولگرایان در نظرسنجی‌ها خوب و مطلوب است.

در نظرسنجی‌ها آقای مشایی در آرای مثبت بین هفتم و هشتم است اما در آرای منفی نفر اول است و این یعنی رای منفی آقای مشایی خیلی بالاست

به نظر شما امكان پیوستن نامزدهای مستقل اصولگرا به ائتلاف‌های این جریان وجود دارد؟

ما نامزدهای مستقل را از نظر مشی‌شان بررسی می‌كنیم. اگر رفتار آنها در چارچوب اصولگرایی تعریف شود درها به روی آنها باز خواهد بود تا به ائتلاف‌ها بپیوندند اما تاكنون از طرف خودشان مراجعه‌ای نداشتیم و پیش‌بینی اینكه آیا آنها وارد ائتلاف می‌شوند یا نه، سخت است لذا باید جلوتر برویم یا وضعیت شفاف‌تر شود.

فكر می‌كنید نهایتا چند كاندیدا در جریان اصولگرا برای رقابت نهایی باقی خواهند ماند؟

ما امیدواریم تعداد كاندیداهای اصولگرا محدود شود اما اینكه چند نفر در عرصه بمانند بستگی به تلاش مجموعه‌ها و هماهنگی كاندیداها دارد. ممكن است كاندیدایی همراهی نكند و این بستگی به ذائقه افراد دارد اما تلاش ما این است كه این تعداد هر چه محدودتر شود.

باهنر

وضعیت جریان حامی دولت را در انتخابات پیش‌رو چطور می‌بینید؟

حامیان دولت هم مشغول فعالیت‌های انتخاباتی و تلاش‌های خودشان هستند. قطعا اینكه آنها حزب،‌گرایش و كاندیدا داشته باشند بلااشكال است اما اشكال ز مانی پیدا می‌شود كه از امكانات دولتی به نفع كاندیدایی استفاده شود كه این تخلفی آشكار است و ما اولا به دولت توصیه می‌كنیم كه این كار را نكند و ثانیا از نهادهای نظارتی می‌خواهیم كه با چنین پدیده‌ای برخورد كنند.

برخی معتقدند حامیان دولت و بخصوص شخص آقای مشایی با مشكل تایید صلاحیت مواجه هستند، فكر می‌كنید چقدر امكان تایید صلاحیت آنها وجود دارد؟

در این رابطه هیات نظارت باید تصمیم بگیرد و ما تصمیم‌گیر نیستیم.

به نظر شما میزان رای‌آوری جریان حامی دولت چقدر است و مردم چقدر به آنها تمایل دارند؟

در نظرسنجی‌ها آقای مشایی در آرای مثبت بین هفتم و هشتم است اما در آرای منفی نفر اول است و این یعنی رای منفی آقای مشایی خیلی بالاست.

آیا اصولگرایان جریان حامی دولت را رقیب اصلی خود می‌دانند یا اصلاح‌طلبان را؟

انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری یك انتخابات سه قطبی است به این معنا كه هر قطب با دو قطب دیگر رقابت می‌كند. اصولگرایان با جریان حامی دولت و اصلاح‌طلبان، جریان حامی دولت با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان با اصولگرایان و جریان حامی دولت در رقابت هستند.

اینكه آنها كاندیدا بشوند یا نه را نمی‌دانم و ظاهرا تا الان گفته‌اند كه آمادگی كاندیداتوری ندارند اما اگر هم وارد عرصه شوند چینش رقابت‌ها ممكن است تغییر دهد اما معنایش این نیست كه اصولگرایان تغییری در مشی خود می‌دهند

شما در جایی گفته بودیدكه آمدن آقایان هاشمی و خاتمی در معادلات انتخاباتی تغییر ایجاد می‌كند، چقدر حضور آنها را در عرصه انتخابات متحمل می‌دانید و چه تغییری در فضا با آمدن آنها حاصل می‌شود؟

اینكه آنها كاندیدا بشوند یا نه را نمی‌دانم و ظاهرا تا الان گفته‌اند كه آمادگی كاندیداتوری ندارند اما اگر هم وارد عرصه شوند چینش رقابت‌ها ممكن است تغییر دهد اما معنایش این نیست كه اصولگرایان تغییری در مشی خود می‌دهند.

میزان رای‌آوری این دو چهره و گرایش مردم به آنها را چطور می‌بینید؟

باید جلوتر برویم و اوضاع شفاف‌تر شود تا تمایل مردم در نظرسنجی‌ها معلوم شود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان