تبیان، دستیار زندگی
کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت باید هویت فراحزبی داشته باشد نه ضد حزبی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصد کناره‌گیری به نفع دیگری را ندارم


کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت باید هویت فراحزبی داشته باشد نه ضد حزبی.

منوچهر متکی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام‌نور کرمان ضمن پاسخ به سئوالات با تفسیر و بیان مثال‌های فراوان به اهداف انتخاباتی خود پیرامون سه محور روابط خارجه، حوزه اقتصاد و همدلی مسئولان در داخل کشور پرداخت و موارد قابل تعاملی را مانند شعار انتخاباتی خود و علت سکوت برکناری‌اش در دولت احمدی‌نژاد را بیان کرد. قبل از شروع جلسه پرسش و پاسخ متکی از اساتید و دانشجویان درخواست کرد با طرح سئوالات کوتاه اجازه پرسش به همگان داده شود، هرچند وی با پاسخ‌های مفصل و بیان مثال‌های فراوان موجب اعتراض دانشجویان مبنی بر جا ماندن سئوالات و هدر رفتن وقت شد.

متکی

دانشجویی پرسید: آیا مذاکره با آمریکا در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایران مطلوب است؟

متکی ابراز داشت: مذاکره را منتفی نمی‌دانیم و اگر آمریکایی‌ها در راستای اظهاراتی که در موضع‌گیری رفتاری دارند در عمل هم نشان دهند که کار سختی هم نیست، می‌توان موضوع ارتباط با آمریکا را در دستور کار قرار داد.

به نظر شما حضور حماسه اقتصادی در کنار حماسه سیاسی چه مفهومی دارد؟

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری پاسخ داد: حماسه سیاسی به‌منظور انتخابات پیش‌روی فضای سیاسی کشور است به تعبیر رهبر معظم وجود کاندیداهایی با سلایق سیاسی متفاوت موجب نشاط و مشارکت گسترده مردم در انتخابات می‌شود.

وی افزود: در هر قضاوتی از یک چهره سیاسی باید جنبه عدالت رعایت شود و نقدها منصفانه باشد، به‌ عنوان برادر کوچک توصیه می‌کنم که اگر هدفداری را به هر کلامی تزریق کنیم، حوزه نفوذ سخنان ما بیشتر می‌شود و این همان آموزه‌های دینی است.

متکی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد باید دست تمام کسانی که برای این نظام در دولت‌های گذشته خدمت کردند را بوسید، هدف ما از نقد بهبود امور کشور در کنار نهادینه شدن گام‌های درست است.

وزیر سابق امور خارجه ابراز داشت: برای خصوصی‌سازی بانک‌ها در تلاش هستیم و از آن طرف یک نهادی بانک می‌زند، مفهوم خصوصی‌سازی این نیست که عده‌ای بر حوزه اقتصاد چنبره بیندازند و مراد من حرام‌خواری و رانت‌ خواهی نیست، حمایت از تولید باید صورت پذیرد.

وی تاکید داشت: آن‌کس که می‌گوید در کشور تحریم‌ها اثرگذار نبوده، شعار داده است و آن‌کس هم که می‌گوید، باید تسلیم تحریم‌ها شویم از شناختن ظرفیت انقلاب بی‌بهره مانده است، مسائل کشور ناشی از فشارهای خارجی و بد تدبیری‌های داخلی است.

دانشجویی گفت: اگر مردم سالاری است، پس چرا من هیچ حق و اختیاری در کشورم ندارم و باید نظرات تحمیل شده را بپذیرم؟

متکی با بیان اینکه این دانشجو می‌خواهد بحث مردم سالاری را به چالش بکشد، اذعان داشت: تنوع منتخبان دولت و مجلس طی انتخابات 34 ساله کشور نشان از به‌کار گیری طیف‌های متفاوت در جامعه دارد.

وی افزود: در دوره‌های ریاست جمهوری شاهد حضور افرادی بودیم که از نظر سلایق و تفکر سیاسی در مقابل هم قرار داشتند و این امر نمایانگر انتخابات آزاد است و دولت‌ها تعیین‌کننده نظام کشور نیستند و انتخابات در ایران مهندسی و از پیش تعیین شده نیست.

عده‌ای می‌گویند که اکثر کاندیداها شعار انتخاباتی خود را اعلام کردند، شعار شما چیست و من شعار خود را عمل به شعارها می‌دانم که نیازی به شعار جدید نیست و هر کس باید همان باشد که می‌گوید

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: وقتی بنی‌صدر نخستین رئیس‌جمهور شد از این جایگاه نظام را به چالش کشید و در نهایت مجلس چاره‌ای جز حذف او ندید، بعد از آن نگرانی در بین زعمای قوم و مردم برای رئیس‌جمهور بیشتر شد و هماهنگی‌های میان مردم و دلسوزان نظام شکل گرفت.

متکی ادامه داد: از 29 خرداد 1360 تا کنون 34 سال می‌گذرد که به دو 16 سال تفکیک می‌شود در قسمت نخست زعمای قوم بر اساس دغدغه کاندیداهای اصلحی مانند شهید رجایی، مقام معظم رهبری و هاشمی را معرفی کردند که در دوره دوم به‌دلیل چالش‌های هاشمی به معرفی احمد توکلی روی آوردند که موفق نشدند و باز هم هاشمی رای آورد.

وی خاطرنشان کرد: دلسوزان نظام در 16 سال دوم ناطق‌نوری را معرفی کردند، اما خاتمی رأی آورد و هنگامی به فکر روی کار آمدن لاریجانی بودند که احمدی‌نژاد منتخب شد، پس نتیجه انتخابات تصمیمات نبوده است و فضای برآمده از گفتمان و شخصیت کاندیداها در انتخاب مردم تاثیر دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: این جلسه دانشجویی است و لازم نیست که حرف‌های یکدیگر را بپذیریم به این دانشجو می‌گوییم که حق انتخاب دارید، اما طبیعی است که در یک حرکت سیاسی ضوابط را نیز بپذیرید.

این دیپلمات ادامه داد: محیط دانشگاه قابلیت طفره رفتن را ندارد در مقابل پرسشگران همیشه شرمنده می‌شوم به ‌دلایل اخلاقی و غیر شخصی بیان علت را به زمان انتخابات موکول می‌کنم تا هر دو به ‌عنوان یک ‌شهروند عادی این مسئله را توضیح دهیم.

وی افزود: تحصیل و فعالیت‌های سیاسی دو بال پرواز دانشجو است، اما اینکه در سوال کلمه «نه» را آوردند، منظور مردم ایران است که معتقدم رئیس‌جمهور در گام نخست باید بداند که کجا است در قانون اساسی کیست و چه مسئولیت‌های قسم خورده‌ای دارد که باید به ‌آنها پایبند باشد، اگر دولت به وظایفش بپردازد نه به حواشی از پس کارهایی که بر عهده دارد بر می‌آید.

متکی

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اذعان داشت: راه عملی شدن تحقق این سئوال راهبرد رهبری در بیانات مشهد است که با تاکید در نقاط قوت دولت‌های قبل و پرهیز از انجام ضعف‌های آنها باید بررسی شود.

متکی اظهار داشت: با بررسی سه مرحله رئیس‌جمهور اخیر نقاط ضعف و قدرت آنها را شمارش کردم که اولویت اهداف خود را در روابط خارجه، حوزه اقتصاد و همدلی مسئولان در داخل کشور قرار دادم، وقتی مسئولان دو قوه به جدال می‌پردازند در بدنه جامعه نیز تاثیر می‌گذارند و تبعات بدی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: رضاخان تا سال 1317 در دوره حکمرانی خود میلیون‌ها  هکتار اراضی را غصب کرد در سال 1320 به محمدرضا پهلوی منتقل شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل طی حکمی خلع حاکمیت خاندان پهلوی از این املاک را اعلام کرد، تا این اراضی را به صاحبان خود برگرداند؛ با گذشت 34 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است و رئیس‌جمهور بعدی باید گزارشات این موضوع را پیگیری و ارائه دهد.

وی افزود: در حال حاضر نیز کشت و زرع عده‌ای روی زمین‌های بنیاد مستضعفان است که برای دریافت سند ملک آبا و اجدادی خودشان باید پول دهند.

نقاط ضعف دولت نهم و دهم را در چه می‌دانید و برای تبدیل آنها به قوت چه برنامه‌هایی دارید؟

وزیر سابق امور خارجه ابراز داشت: دولت سازندگی به عدالت توجه نداشت و موجب افزایش فاصله طبقاتی در کشور شد، دولت اصلاحات نیز با وجود پیشرفت‌های بلند با قرائت‌های مختلف از دین سعی داشت تا بگوید که هرجا ما می‌گوییم صحیح است.

وی افزود: دولت احمدی‌نژاد نیز با نگرش مکتب‌سازی جایگاه خود را نشناخت در مقوله تولید نیز موفق نبود با اینکه تولید ناموس اقتصاد است و برای ارتقای درآمد سرانه ملی توجه لازم را نداشت.

آیا قصد کناره گیری به نفع شخص خاصی را دارید؟

متکی با تاکید و تکرار پاسخ داد: خیر، خیر، خیر.

ائتلاف دولت با جبهه پایداری که در دانشگاه شهید باهنر گفتید به چه صورت است؟

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری پاسخ داد: به عنوان یک احتمال گفتم که گزینه مشخص در جناح منصوب به دولت اگر به هر طریقی موفق نشود، دو راه دارد یا اینکه شخص دیگری معرفی می‌کند یا در ائتلاف به کاندیدای جبهه پایداری می‌پیوندد که این همراهی و همگرایی طبق شواهدی وجود دارد.

مهم‌ترین پند من به مسئولان ضرب‌المثل «ادب از که آموختی از بی ادبان» است

یکی از اساتید دانشگاه پیام‌نور کرمان با بیان اینکه دانشجویان زیادی خواستار تغییر رشته تحصیلی خود به دلیل عدم وجود آینده شغلی هستند، پرسید: تکلیف دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و کار ندارند چیست؟

متکی تاکید داشت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید از دو بال سیاست و تحصیل دانشجویان حمایت کنند و با ابلاغ بخشنامه‌هایی محدود سازی نکنند هر کاندیدا اگر حرف مهمی داشته باشد، برای رأی گرفتن نمی‌آید، امروز هرم جمعیتی کشور قشر دانشجو است که باید به مشکلات فارغ‌التحصیلان پرداخت.

وی افزود: کشور باید برای توزیع عادلانه تولید داشته باشد وگرنه باید فقر را توزیع کند، روز به روز تعداد وام‌گیرندگان بیشتر می‌شود و ساختمان‌های بانکی بالاتر می‌رود که این نشان از مریض بودن سیستم بانکی دارد.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه محاکم باید حامی تولیدگر باشند، ابراز داشت: فردی را می‌شناسم که 25 سال شرکت تولیدی دارد که برای شکایت از وارد‌کنندگان اجناس چینی که مارک شرکت او را کپی می‌کنند، رفته‌ است، نماینده محکمه برای حل مشکلی که حق او است درخواست 70 هزار دلار کرد و با کمال پر‌رویی او را به پارک ساعی تهران فرا خوانده و گفته صبر کن تا پول‌ها را بشمارم.

وی ادامه داد: حمایت از تولید دادن یک ورقه برای تاسیس کارخانه نیست و باید به صورت پروسه‌ای تداوم یابد در باغ شرکت خودروسازی میتسوبیشی موتورز ژاپن مجسمه سازنده این شرکت نصب شده است که حجم تجارت و سرمایه این شرکت در دنیا بیش از تمام سرمایه‌های ایران است و این فقط یک شرکت در ژاپن است.

این دیپلمات تصریح کرد: در تحقیق از افسانه‌های ژاپن به معبدی روی تپه‌ رسیدم که در باغ آن به کشت برنج مشغول بودند، گفتند افسانه‌ای قدیمی داریم که هرسال خداوند برای تشکر از افرادی که در ژاپن کار می‌کنند به این تپه می‌آید، ژاپنی‌ها علاوه بر روز کارگر در تقویم خود روزی با عنوان Day Of Tanks  دارند که از یکدیگر به خاطر کار کردن تلاش می‌کنند.

متکی با بیان اینکه ژاپنی‌ها دائم در حال کار کردن هستند، گفت: در کتاب دبستان آنها درسی با نام ژاپن شناسی آمده است که می‌گوید، ژاپن کشوری کوچک است که در معرض بلاهای طبیعی قرار دارد، ژاپن فاقد نفت و منابع زیرزمینی است، ژاپن کشوری فقیر است که تنها سرمایه آن کار است و کار است و کار، این دانش‌آموز نتیجه می‌گیرد که اگر کار نکنم، کشورم زیر آب می‌رود و نابود می‌شود، تولید یک ین در ژاپن برای تمام مردم می‌ماند.

وی افزود: اما در کتاب دبستان ایران می‌خوانیم که ایران کشوری پهناور با دریاهای مواج و منابع غنی و سرزمین‌های حاصلخیز خدادادی است که دانش‌آموز تصور می‌کند، اگر من نبودم چه کسی این‌ منابع را مصرف می‌کرد در ژاپن فرهنگ تولید و در ایران فرهنگ مصرف را تعلیم می‌دهند.

متکی

در این لحظه دانشجویی با اعتراض خطاب به متکی اظهار داشت: اگر به اینجا آمدید و دو ساعت برای پرسش و پاسخ وقت دادید، بهتر است به جای توضیحات زیاد و مثال‌های ژاپنی درد و دل‌های دانشجویان را بشنوید، این صحبت‌ها را می‌توانید از طریق رسانه شخصی خود بیان کنید.

متکی ابراز داشت: این یک مدل است که شما تعریف می‌کنید و بهتر است به نفرهای بعدی دعوت شونده این مطلب را گوشزد کنید در ضمن سئوال‌ها را هم می‌شود در سایت پرسید و جواب گرفت و نیازی به آمدن نبود، اما خروجی جلسات پرسش و پاسخ این نیست، سئوال یک خطی است و جواب دهنده برای شفاف‌سازی نیاز به توضیحات دارد.

دانشجویی پرسید که آیا با این اوضاع تورم هزینه‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد؟ و تصمیم‌گیری‌های شما در پوشش به چه شکل است؟

متکی پاسخ داد: در این مورد مقاله‌ای نوشتم که به سایت شخصی‌ام مراجعه کنید، بنده معتقد نیستم که هزینه‌ها را جوری تحمیل کنیم تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیل شدن به دنبال تامین هزینه‌های تحصیل باشد و اعتقادی به افزایش هزینه‌‌ها به ویژه در دانشگاه‌های دولتی ندارم.

وی افزود: پوشش هم به نوعی برای آقایان وجود دارد که باید مرزهایی تعریف شود، اما به طور کلی اعتقادی به دخالت در دین و باور مردم ندارم.

یکی از اساتید پرسید چه مکانیزمی برای حضور نخبگان دانشگاهی در دولت دارید تا شعارهای مردم سالاری نیز حفظ شود؟ و چه تضمینی برای تحقق شعارها دارید؟

متکی عنوان کرد: اساتید و دانشجویان را به مطلبی که پنج روز پیش با عنوان تشکیل هیئت‌های علمی در وزارتخانه‌ها در سایت شخصی‌ام گذاشتم، ارجاع می‌دهم و معتقدم باید حوزه علم و اقتصاد را آشتی داد، امروز زمان تخصص‌ها و ریزتخصص‌ها است و در مقاله‌ای دیگر به کاندیداها پیشنهاد دادم تا برنامه‌های خود را به صورت مکتوب به مردم ارائه دهند.

وی افزود: از ابتدای مهر ماه سال گذشته هیئتی از مدیران اقتصادی شکل دادم که مطالعات ما تمام و در حال تدوین است در ادامه خطاب نامه‌ نخست به خانواده‌های ایرانی در نامه‌ دوم به 14 محور مهم مشکلات اقتصادی پرداختم که در حال ارسال به بیش از 150 مدیر اقتصادی کشور است.

متکی در ارتباط با شعار انتخاباتی خود گفت: عده‌ای می‌گویند که اکثر کاندیداها شعار انتخاباتی خود را اعلام کردند، شعار شما چیست و من شعار خود را عمل به شعارها می‌دانم که نیازی به شعار جدید نیست و هر کس باید همان باشد که می‌گوید.

وی بیان داشت: این جایگاه می‌تواند یک پله سقوط باشد که باید به خداوند پناه ببریم تا به بیراهه کشیده نشویم و مردم باید به سابقه افراد رجوع کنند تا قول و فعل آنها با هم تطابق داشته باشد در نهایت بر اساس رأی دل به کاندیدای مورد نظر رأی دهند.

آن‌کس که می‌گوید در کشور تحریم‌ها اثرگذار نبوده، شعار داده است و آن‌کس هم که می‌گوید، باید تسلیم تحریم‌ها شویم از شناختن ظرفیت انقلاب بی‌بهره مانده است، مسائل کشور ناشی از فشارهای خارجی و بد تدبیری‌های داخلی است

جایگاه اخلاق در کار شما چگونه است؟

متکی با اشاره به اینکه گاهی بداخلاقی و دفاع از فکر خاصی منجر به واکنش‌های ناپسند می‌شود، اظهار داشت: مهم‌ترین پند من به مسئولان ضرب‌المثل «ادب از که آموختی از بی ادبان» است.

با توجه به اختلاف مسئولان تشکیل دولت ملی در پیشبرد فضای برادری چه تاثیری دارد؟

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: تعبیر دولت ملی را به دلیل آن که قالب سیاسی به خود گرفته نمی‌پسندم، اما اگر از ظرفیت‌های صلاحیت‌دار استفاده شود، ارزشمند است، دولت باید هویت فراحزبی داشته باشد نه ضد حزبی.

در پایان این جلسه متکی ضمن تشکر از جسارت دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کرمان در بیان صریح سئوالات‌شان گفت: آن دانشجوی معترض را نمی‌بینم، اگر خودش جلسه را ترک کرده که آزاد است و هیچ، اما اگر او را مجبور به ترک جلسه کردند، صدایش بزنید تا با هم خداحافظی کنیم.

متکی در سالن دانشگاه با این دانشجوی جوان روبوسی کرد و گفت که روی حرف‌هایت فکر می‌کنم و دانشجوی با جسارتی هستی که به من جسارت نکردی.

بخش سیاست تبیان


منبع : مشرق