تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه شاعر دوشنبه 26 فروردین در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما که هستیم که از ما بگویند؟

بزرگداشت علیرضا قزوه برگزار شد


مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه شاعر دوشنبه 26 فروردین در حوزه هنری برگزار شد.

مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه شاعر

علیرضا قزوه شاعری که چندی پیش به عنوان شاعر مردمی انتخاب شد در حوزه هنری تقدیر شد.

در مراسم بزرگداشت قزوه علاوه بر شاعران، محمد حسینی وزیر ارشاد مجتبی رحماندوست نماینده مجلس، محسن پرویز معاون فرهنگی سابق و همچنین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات حضور یافتند.

محسن مومنی رئیس حوزه هنری قزوه را شاعری دانست که همواره حرمت پیشکسوتان ادبیات را نگاه داشته و هیچ گاه بدگویی کسی را نکرده است و حتی به آن‌ها که در حقش جفا کردند نیز نیکی کرد.

او قزوه را شاعری دانست که به خاطر احساس وظیفه است و همواره در صحنه شعر و انقلاب حاضر بوده است. آن‌جایی هم که انحرافی در مسیر انقلاب بوده، تذکر داده و فریاد زده است.

در این مراسم همچنین حسین اسرافیلی، شاعر، گفت: «من از قزوه غیر از پاکی ندیده‌ام. در حوزه کاری‌اش همواره تلاش ‌کرده است. بسیاری شعر می‌گویند و کتاب دارند، مدیر فرهنگی هم هستند، اما کم‌تر کسی مانند قزوه دلسوزانه کار می‌کند.»

او با تأکید بر این‌که قزوه نسبت به انقلاب با تعهدی خاص حرکت کرده و آثار خوبی را در دفاع از ارزش‌های انقلاب خلق کرده است، به مرور خاطره همکاری‌اش با این شاعر انقلاب اسلامی در سال‌های دهه 60 در مجله «پیام انقلاب» پرداخت و همچنین اظهار کرد: «اعتراض قزوه از حنجره خودی است و اعتراض به کم‌رنگ شدن ارزش‌هاست.»

محمدرضا عبدالملکیان شاعر و مدیرعامل دفتر شعر جوان نیز در سخنانی گفت: «علیرضا قزوه به سبب اثرگذاری‌اش در شعر انقلاب از شاعران برجسته ماست و در شمار شاعران متفاوت است. او قلمی روان دارد و برخلاف بسیاری از شاعران که فقط بعضی‌ وقت‌ها شاعر هستند، علیرضا قزوه خیلی وقت‌ها در زندگی‌اش شاعراست. او با کم‌ترین ویرایش آثارش را چاپ می‌کند و نثر خوبی دارد.»

این شاعر به فعالیت قزوه در روزنامه اطلاعات اشاره کرد و گفت: «صفحه «بشنو از نی» در این روزنامه مۆثر بود و نخستین‌بار من بیژن نجدی را در این صفحه شناختم. قزوه بسیاری از شاعران و نویسندگان را به جامعه ادبی معرفی کرد و به اعتقاد من در عرصه فرهنگی انقلاب یکه‌تاز بوده است. »

در این مراسم همچنین کریم نجفی برزگر معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مرور خاطره‌هایی از همکاری‌اش با علیرضا قزوه در هند پرداخت.

در ادامه، مصطفی محدثی خراسانی شعر خواند و موسی بیدج، مترجم و شاعر، با بیان این‌که آشنایی‌اش با علیرضا قزوه به سال 65 برمی‌گردد، گفت: «با همکاری همدیگر صفحه «بشنو از نی» را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کردیم که طرحی نو درانداخت. با قزوه به سفرهای متعددی رفتیم و نخستین سفرمان سال 71 از همین حوزه هنری بود که به سوریه و لبنان رفتیم و زمینه دعوت و حضور سمیع‌ القاسم و مظفر نواب و دیگر شاعران عرب را به ایران فراهم آوردیم. در بیان صمیمیت و سادگی قزوه بگویم هروقت به جمعی می‌رسد، انگار همین الآن از سر زمین با بیلش آمده است. »

او سپس به مرور خاطره‌های هم‌سفری‌اش با قزوه پرداخت.

همچنین یوسفعلی میرشکاک دیگر شاعر انقلاب در سخنانی گفت: «هنگامی که علیرضا قزوه طلوع کرد، ظهور شاعر و هنرمند در ایران دشوار بود. اندک اندک برآمد و در بین شاعران نسل اول انقلاب قرار گرفت و در نهایت فرارفت. او مرا واداشت مجموعه به مجموعه شعر درباره‌اش تجدیدنظر کنم. در هیچ‌کدام از آثارش متوقف نشد و معتقدم هرگز کلاه سرش نمی‌رود. صدهزار مراسم هم برایش بگیرند، او در کارهای بعدی‌اش ضعیف‌تر نمی‌شود.»

میرشکاک تأکید کرد: «قزوه شعر را در دایره اصلی فعالیت‌هایش قرار داده‌ است و دائم رو به جلو حرکت می‌کند. اگر زنده باشم، در پی آن‌ام کارنامه شاعران نسل اول انقلاب را از انتها به ابتدا بنویسم. قول می‌دهم این بررسی‌ را با آثار قزوه آغاز کنم. امیدوارم هیچ‌وقت دلمشغولی پیدا نکند و از شعر بازبماند.»

مرتضی امیری اسفندقه دیگر شاعر حاضر در مراسم، هم گفت: «هرگاه هر جای دنیا صحبت ازانقلاب باشد و بخواهیم شاعری معرفی کنیم، از علیرضا قزوه یاد می‌کنیم. من از او یاد گرفتم می‌توان در مرتبه عالی از شاعری بود، اما همچنان شاگرد ماند.

مرتضی امیری اسفندقه دیگر شاعر حاضر در مراسم، هم گفت: «هرگاه هر جای دنیا صحبت ازانقلاب باشد و بخواهیم شاعری معرفی کنیم، از علیرضا قزوه یاد می‌کنیم. من از او یاد گرفتم می‌توان در مرتبه عالی از شاعری بود، اما همچنان شاگرد ماند

مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس، نیز علیرضا قزوه را مصداق شعری دانست که می‌گوید موجیم که آسودگی ما عدم ماست و متذکر شد: «خواص ما یا عملگرا هستند یا علمایی هستند آن هم از نوع خیلی تنبلش، اما علیرضا قزوه هم فردی عملیاتی و عملگرا و هم هنرمند است. او خستگی‌ناپذیر بودن و امیدواری را توأمان دارد. آدمی است که حرکت می‌کند و دیگران را به حرکت درمی‌آورد. از آن دسته شاعرانی است که هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا و هم دین‌دار و بی‌دین او را قبول دارند و همواره مورد اعتماد اهالی انقلاب بوده است و شعرش مورد توجه مقام معظم رهبری است که خود شاعر برجسته‌ای هستند. قزوه آدمی صادق است و مصداق کسانی است که با پشتکار بدون نق زدن کار می‌کنند. او حجت است بر کسانی که متخصص نق زدن هستند، زیرا نشان داد می‌توان نق نزد و کار کرد. »

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسۆول روزنامه اطلاعات، نیز در سخنانی گفت: «فرهیختگانی در جمع ما بودند که وقتی رفتند، جای‌شان خالی شد. در سال‌هایی صفحه‌ «بشنو از نی» بود به مدیریت علیرضا قزوه و موسی بیدج که بعد از آن تکرار نشد و دیگری ستون «دو کلمه حرف حساب» گل‌آقا بود، که این عزیزان وقتی رفتند، جای‌شان خالی شد. جالب است هر دو این عزیزان در سال‌های دهه 60 در مۆسسه اطلاعات که بودند، ازدواج کردند. علیرضا قزوه فردی فروتن و جامع‌نگر بود و در اعتقاد به ولایت شهره است و هر چقدر به او طنز و متلک گفتند، بر سر باورش ماند و اعتنا نکرد و در دفاع از ولایت باقی ماند.»

محسن پرویز نویسنده و معاون فرهنگی پیشین وزارت ارشاد نیز با بیان این‌که من و علیرضا قزوه هم‌سن و سال هستیم، گفت: «ایامی که از جبهه برگشته بودیم، آماده می‌شدم به دانشگاه بروم و از این‌رو در کنار هم قرار گرفتیم.»

او در ادامه به مرور خاطراتی از آن روزها پرداخت. همچنین از چگونگی شکل‌گیری کتاب‌های تکا مطالبی را مطرح کرد و گفت: «من از آن سال‌ها تا کنون همواره از نزدیک و دور شاهد رشد و بالندگی این شاعر متعهد انقلابی بودم؛ از آن روزهایی که چندان توجهی به وی نمی‌کردند تا امروز که با خلوص نیت به این جایگاه رسیده است، شاهد تلاش‌هایش بوده‌ام. این نشان می‌دهد اگر اجازه بدهیم بدون تنگ‌نظری جوانان فعالیت کنند، حتما به آدم‌های مۆثری برای شعر و ادبیات انقلاب بدل می‌شوند.»

در این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر اهمیت برگزاری جلسه‌های بزرگداشت و نکوداشت، نسبت به آن دسته از کسانی که در برگزاری این دسته برنامه‌ها تشکیک می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «برخی افراد برای برگزاری بزرگداشت‌ها نکاتی را از مسائل زندگی فردی مطرح می‌کنند و بیرون می‌کشند که این نگاه سخت‌گیرانه درست نیست و اگر این‌طور باشد، ما فقط درباره معصومین می‌توانیم مراسم بگیریم و این‌که ممکن است کسی در آینده موضع‌گیری‌ای کند که صحیح نباشد، بر اساس این دسته از سخت‌گیری‌ها و احتمال‌ها نباید رفتار کرد؛ باید روحیه قدرشانسی را تقویت کنیم. ای بسا کسانی که زحمت کشیده‌اند، نیاز نداشته باشند؛ اما خب این فرصتی برای الگوسازی فراهم می‌آورد.»

وزیر ارشاد تأکید کرد: «باید بین آن شاعرانی که متناسب با شرایط نیاز جامعه و برای اهداف انقلاب و رهبری در صحنه آمدند تا کسانی که کنار نشستند و گفتند خب آب‌ها از آسیاب بیفتد، بعد هم ما موضعی می‌گیریم،‌ حتما تفاوتی باشد. کسانی که در آن لحظه‌های سرنوشت‌ساز مایه می‌گذارند، مهم‌اند و اهمیت‌شان بیش‌تر از کسی است که چیزی نگوید تا مبادا به کسی بربخورد.»

حسینی متذکر شد: «علیرضا قزوه از اول انقلاب در کنار بزرگان شعر انقلاب خدمت کرده است؛ در کنار چهره‌هایی چون قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی،‌ و اکنون خودش نیز مشوق جوان‌هاست. او از آن دسته شاعرانی است که توفیق داشته است آثار متعددی درباره انقلاب خلق کند.»

همچنین ابوالقاسم حسینجانی، شاعر و پدر همسر علیرضا قزوه، خطاب به این شاعر گفت: «بگذار «مولا ویلا نداشت» شناسنامه‌ات باشد و نگذار هیچ چیز مهر ابطال بر روی این ماجرا بزند.»

علیرضا قزوه نیز با تشکر و قدردانی از سخنران‌های مراسم بزرگداشتش گفت: «ما کی هستیم که دیگران درباره ما بگویند؟ خیلی از عزیزان برای من معلم هستند. خاطرم هست خدمت علامه حسن‌زاده آملی رسیدیم تا برای ایشان مراسم بزرگداشتی برگزار کنیم. آن مراسم در آمل بود و علامه 20 کیلومتر مانده به آمل به استقبال ما آمد و اگر من به معیار آن استاد می‌خواستم عمل کنم، باید دست تک تک شما را ببوسم. همچنین خانم صفارزاده استاد من بود. واسطه بودم که از وی به عنوان چهره ماندگار تجلیل شود. خدمت ایشان رسیدم. به من تشر زد و گفت: «در شرایطی که مردم این وضعیت را دارند، من بروم جایزه بگیرم؟ و یا سیدحسن حسینی در دوران جنگ می‌گفت، خجالت می‌کشم که نامم از من جلوتر می‌رود و من باید پا به پای آن بدوم. همین‌طور زنده‌یاد قیصر در حالی‌که درد داشت و مدام باید به دیالیز می‌رفت، پیش می‌آمد در هنگام درد می‌ایستاد و با علاقه شعر شاعران جوانان را گوش می‌داد. من از این‌ها یاد گرفته‌ام و شرمنده‌ام. این برنامه تقدیر از شعر انقلاب است. من خودم می‌دانم کاری نکرده‌ام. بسیاری از هنرمندان گم‌نام هستند که بی نام و نان کار می‌کنند؛ ما که هم نان و نام داریم و این را شما هدیه کرده‌اید. »

در پایان مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه که با اجرای سعید بیابانکی همراه بود، با حضور سیدمحمد حسینی‌، کریم نجفی برزگر‌، سیدمحمود دعایی‌، محسن مۆمنی،‌ محمدرضا سنگری‌، امیر خوراکیان‌، محمد حمزه‌زاده‌، علی انسانی‌، جواد محقق‌، ابوالقاسم حسینجانی‌، وحید جلیلی‌، علی‌محمد مۆدب‌، عبدالرحیم سعیدی راد،‌ مرتضی امیری اسفندقه‌، علی داوودی، محمد سرشار‌، همسر علیرضا قزوه‌، محمدرضا ترکی و محسن پرویز، هدایایی به این شاعر انقلاب اسلامی تقدیم شد.

بخش ادبیات تبیان

منبع: ایسنا