تبیان، دستیار زندگی
دختری كه به خواستگاری اش رفته ام و بسیار بسیار به او علاقه مند شده ام جزء بیماران خاص است. نمی دانم كه می توانم با او ازدواج كنم یا نه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج و بیماری‌های خاص


دختری كه به خواستگاری اش رفته ام و بسیار بسیار به او علاقه مند شده ام جزء بیماران خاص است. نمی دانم كه می توانم با او ازدواج كنم یا نه؟

ازدواج و بیماری‌های خاص

بیماری های خاص چیست؟

بیماری های خاص به بیماری هایی گفته می شود که صعب العلاج بوده و قابل درمان نمی باشند و لازم است این بیماران تا آخر عمر تحت مراقبت های خاص قرار بگیرند.

انواع بیماری خاص

- هموفیلی

- تالاسمی

- MS

-  بیماری ها و نارسایی های كلیوی

- دیالیز

- و ...

در ذیل برخی از این بیماری ها به اجمال توضیح داده خواهد شد.

هموفیلی

هموفیلی یا خون تراوی نوعی بیماری ارثی است كه در آن خون در محل بریده شده بند نمی‌ آید. این بیماری از نقص یا فقدان فاكتورهای انعقادی در خون ناشی می شود.

انواع هموفیلی:

-  هموفیلی A یا كلاسیك: به دلیل كمبود یا فقدان فاكتور انعقادی 8 (VIII)

-  هموفیلی B یا كرسمیس: به دلیل كمبود یا فقدان فاكتور انعقادی 9 (IX)

در خون انسان 13 ماده انعقادی وجود دارد كه فاكتورهای 8 و 9 دو ماده از آنها می باشند.

تالاسمی

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به علت اختلال در کارایی گلبولهای قرمز خون پدید می آید. گلبولهای قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را از ریه ها به سایر بافت های بدن منتقل می کنند. در این بیماری چون هموگلوبین به میزان لازم ساخته نمی شود اکسیژن کافی به بافتهای بدن نمی رسد.

آنچه در این راستا حائز اهمیت است توجه و دقت بسیار و تصمیم گیری اصولی و منطقی قبل از ازدواج است تا مبادا فرد پس از ازدواج و با روبه رو شدن با مشكلات دچار خمودگی شده و تصمیم بر رهایی از شرایط سخت موجود را بگیرد كه در این حالت هم به خود و زندگی شخصی اش آسیب وارد كرده و هم فرد مقابل را با خود به ورطه نابودی كشانده است

انواع تالاسمی:

- تالاسمی مینور (خفیف): حالتی است که در آن گلبولهای قرمز شخص کمی کوچکتر از حالت عادی خود هستند اما به مقدار کافی وجود دارند و به طور طبیعی کار می کنند. این افراد ناقل ژن تالاسمی بوده وآن را به نسلهای بعدی منتقل می كنند.

این حالت زمانی خطرناک است که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج نمایند. در این صورت احتمال دارد که فرزندان آینده آنها، به تالاسمی ماژور مبتلا شود.

- تالاسمی ماژور (شدید): در این بیماری، فرزند دو ژن معیوب را از پدر و مادر خود به ارث برده و دچار اختلال خونی شدید شده است به طوری که بدن وی قادر به ساختن هموگلوبین به مقدار کافی نبوده و نیازمند تزریق خون و سایر درمانهای طبی می باشد.

MS

بیمارى ام اس یك بیمارى دستگاه عصبى مركزى بوده كه در آن پوشش محافظ اعصابى كه در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارد تخریب شده و باعث ایجاد علائمی چون از دست دادن كنترل عضلات و هماهنگى بین آنها، اختلالات بینایى و ... مى شود.

ازدواج و بیماری‌های خاص

ازدواج با فرد دارای بیماری خاص

یقینا برای برخی از افراد به خصوص افراد مبتلا به بیماری های خاص این سوال مهم بسیار مطرح می شود كه  تكلیف بیماران خاص در ازدواج چیست؟ آیا آنها به دلیل بیماری شان ناگزیرند تا پایان عمر تنها زندگی كرده و ازدواج نكنند؟ آیا آنها حق داشتن یك زندگی خوب را ندارند؟ و ... .

در پاسخ به این سوالات باید گفت كه ازدواج و زندگی با افراد مبتلا به بیماری های خاص نه تنها غیر ممكن نمی باشد بلكه در جامعه امروزمان به وفور به چشم می خورد. آنچه در این راستا حائز اهمیت است توجه و دقت بسیار و تصمیم گیری اصولی و منطقی قبل از ازدواج است تا مبادا فرد پس از ازدواج و با روبه رو شدن با مشكلات دچار خمودگی شده و تصمیم بر رهایی از شرایط سخت موجود را بگیرد كه در این حالت هم به خود و زندگی شخصی اش آسیب وارد كرده و هم فرد مقابل را با خود به ورطه نابودی كشانده است.

در این راستا آگاهی و توجه به برخی نكات كاملاً لازم و ضروریست:

- آگاهی كامل نسبت به بیماری فرد مقابل

- مشورت با پزشك فرد مقابل و پرسیدن شرایط موجود و آگاهی از شرایط آینده وی

- مشورت با مشاور متخصص

- آماده كردن خود برای تحمل سختی ها و شرایط بد.

- آماده سازی خانواده ها برای تحمل شرایط خاص آینده

- تصمیم گیری در مورد فرزندان آینده چون ممكن است در برخی از موارد افراد نتوانند بچه دار شوند و یا فرزندانشان نیز به صورت ارثی بیمار شوند.

- در نهایت تصمیم گیری براساس منطق نه از روی ترحم و دلسوزی برای فرد مقابل.

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.