تبیان، دستیار زندگی
این طور که از خبرها بر می آید دولت در این ماه های پایانی کار خود قصد دارد ماجرای چندین ساله بیمه زنان خانه دار را که از ابتدای پیروزی انقلاب مطرح شده بود، به سر منزل مقصود برساند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای زنان خانه‌دار در انتظار تحقق!


این طور که از خبرها بر می آید دولت در این ماه های پایانی کار خود قصد دارد ماجرای چندین ساله بیمه زنان خانه دار را که از ابتدای پیروزی انقلاب مطرح شده بود، به سر منزل مقصود برساند و 20 میلیون زن خانه دار ایرانی را در پناه چتری به نام بیمه قرار دهد.

بیمه زنان خانه دار

بیمه زنان خانه دار قصه امروز و دیروز نیست

بر اساس تعاریف آماری، زنان خانه دار کسانی هستند که نه شاغل هستند و نه جویای کار و صرفا در محیط خانه و خانواده حضور دارند. بر این اساس در حال حاضر 20 میلیون زن خانه دار در کشور وجود دارد که از امکاناتی مانند بیمه بی نصیب هستند. شاید برخی تصور کنند که موضوع بیمه زنان خانه دار به تازگی مورد توجه قرار گرفته اما این مسئله در 4 دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده اما نبود بودجه همواره سد راه اجرای این طرح شده است.

زنانی که پناه مالی ندارند

این روزها در کشور ما 20 میلیون زن وجود دارند که در خانه هایشان بدون هیچ شغلی به کار خانه می پردازند. برخی از آنها شاید زودتر از زنان شاغل هر روز کارهای خانه را آغاز می کنند و از صبح تا شب به پختن غذا و شستن لباس ها و نظافت منزل و گردگیری و هزار کار دیگر می پردازند بدون اینکه کسی آنچنان که باید قدر زحماتشان را بدانند و برای خدمات هر روزه شان هزینه ای دریافت کنند.

این زنان برای خرید مایحتاج زندگی شان همواره به همسران و پدرانشان نیازمند هستند و اگر مبلغی از سوی آنها دریافت نکنند معلوم نیست زندگی را چگونه باید بگذرانند. در این میان چه بسیار افرادی که به دلیل وابستگی مالی به همسرانشان مجبور می شوند زندگی های نامناسب و مخربی را تحمل کنند و با آسیب های متعددی دست و پنجه نرم کنند.

19 اردیبهشت ماه سال 91 بود که مشاور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن اعلام این خبر که لایحه بیمه زنان خانه دار در حال گذراندن مراحل نهایی خود است گفت: طبق تحقیقات هر خانم خانه دار 600 هزار تومان ارزش افزوده تولید می کند؛ در نتیجه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان متولی امور زنان باید در جهت احقاق حقوق این قشر فعالیت کند

از طرف دیگر زمانی که سن و سالی از زنان خانه دار می گذرد تازه دردهای مفاصل و استخوان ناشی از دشواری های خانه داری سالیان سال به سراغشان می آید اما هیچ بیمه ای نیست که هزینه های درمانی این زنان را تقبل کند و اگر همسر این زنان نخواهند هزینه های درمانی آنان را بپردازد، مشخص نیست چه بلایی بر سر این زنان خواهد آمد.

هر زن خانه‌دار 600 هزار تومان ارزش افزوده تولید می‌کند

19 اردیبهشت ماه سال 91 بود که مشاور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفتگویی که با یکی از خبرگزاری ها داشت، ضمن اعلام این خبر که لایحه بیمه زنان خانه دار در حال گذراندن مراحل نهایی خود است گفت: طبق تحقیقات هر خانم خانه دار 600 هزار تومان ارزش افزوده تولید می کند؛ در نتیجه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان متولی امور زنان باید در جهت احقاق حقوق این قشر فعالیت کند.

بیمه زنان خانه دار

جزییات بیمه زنان خانه‌دار

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی 14 دی 1387 در خصوص جزئیات بیمه زنان خانه دار اظهار کرده بود: متقاضیان می‌توانند، با پرداخت حق بیمه 63 هزار و 416 ریال در هر ماه دفترچه درمان، دریافت كنند و چنانچه زن خانه‌دار بخواهد، تكفل فرزندان خود را داشته باشد، باید به ازای هر فرزند حق بیمه درمان یاد شده را بپردازد.

به گفته وی سن قانونی برای بیمه شدن زنان خانه‌دار در هنگام درخواست نباید از 45 سال تمام بیشتر باشد و در صورت بالاتر بودن سن زنان از شرط سنی یاد شده، برای استفاده از مزایای بیمه‌های اجتماعی همچون بازنشستگی، فوت و غیره باید دو برابر مازاد سنی‌ خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

زنان خانه‌دار با رعایت شرایط مقرر در بیمه «صاحبان حرف و مشاغل آزاد» از 17 آذر ماه سال 87، در زمره مشمولان تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و این افراد می‌توانند در صورت تمایل به صورت خود‌اظهاری به عنوان «خانه‌دار‌« و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر، از تعهدات قانونی این سازمان برخوردار شوند اما با اینکه حدود 5 سال از این خبر می گذرد هنوز هم اجرایی شدن طرح بیمه زنان خانه دار در هاله ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست بالاخره چه زمانی 20 میلیون زن خانه دار ایرانی قرار است از این بلاتکلیفی رهایی یابند.

سال 92 سال بیمه زنان خانه دار است یا نه؟

ماجرای ادامه دار بیمه زنان خانه دار که در ادوار زمانی متفاوت و دولت های مختلف بارها مطرح شده سال گذشته با تاکیدات مقام معظم رهبری انگار به مسیری تازه راه پیدا کرده است. رهبری سال گذشته با اشاره به سیر جمعیت کشور به سمت پیری و کاهش زاد و ولد بر سیاست های افزایش جمعیت تاکید کردند. در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح جامع جمعیت را تدوین كرد؛ که یکی از مفاد آن بیمه زنان خانه دار بود.

سن قانونی برای بیمه شدن زنان خانه‌دار در هنگام درخواست نباید از 45 سال تمام بیشتر باشد و در صورت بالاتر بودن سن زنان از شرط سنی یاد شده، برای استفاده از مزایای بیمه‌های اجتماعی همچون بازنشستگی، فوت و غیره باید دو برابر مازاد سنی‌ خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند

چند روز قبل هم دبیر ستاد ملی زن و خانواده اعلام کرده که قرار است نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در سال 92 تعیین تكلیف و وضعیت بیمه 20 میلیون زن خانه‌دار را در دستور كار قرار دهد. البته قرار بود ششمین جلسه ستاد ملی اسفند ماه سال گذشته برگزار شود و تکلیف بیمه زنان خانه دار را مشخص کند اما برگزار نشدن این جلسه باز هم باعث شد که بیمه زنان خانه دار به تعویق بیفتد.

روزهای پایانی سال گذشته هم  سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که دولت هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح تهیه کرده است. با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا تحقق وعده سالیان دراز دولت ها به زنان خانه دار، به عمر دولت دهم قد می دهد و کسی پیدا می شود  که به داد 20 میلیون زن خانه دار برسد یا نه؟

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان