تبیان، دستیار زندگی
سرمایه گذاری بر روی گروه های معاند جمهوری اسلامی ایران و ساماندهی آنان از جمله اهداف سیاست خارجی آمریکا است که در طول سال های پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و این بار نیز با ایجاد دفتر منافقان در واشنگتن، ایجاد فشار بر ایران و بهره گیری از ابزار ترور و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفتر منافقین در واشنتگن!


سرمایه گذاری بر روی گروه های معاند جمهوری اسلامی ایران و ساماندهی آنان از جمله اهداف سیاست خارجی آمریکا است که در طول سال های پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و این بار نیز با ایجاد دفتر منافقان در واشنگتن، ایجاد فشار بر ایران و بهره گیری از ابزار ترور و تخریب علیه نظام مد نظر قرار گرفته است.

منافقین

از سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدارک، ساماندهی و تامین اعتبارات لازم برای گروههای معاند جمهعوری اسلامی ایران در صدر  سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته تا از یان طریق ضمن مقابله با جمهوری اسلامی ایران با اهداف نظام مقابله کرده و مانع از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی در منطقه شوند. در این راستا پس از ایجاد اختلافاتی در کشور در اوایل انقلاب و روشن شدن چهره نفاق سازمان مجاهدین خلق، زمینه برای حمایت از این گروهک توسط ایالات متحده فراهم شد. پس از استقرار این گروهک در عراق و انجام فعالیت های تخریبی و ترور تا حدودی اهداف آمریکا تامین شد و زمینه برای حمایت از آنان فراهم آمد. با فشار های بین المللی و اقدامات تروریستی این گروهک، آمریکا نام اسن سازمان را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد اما علی رغم این اقدام حمایت های لازم از آنان صورت گرفت. در این راستا با استناد به اطلاعات غلط و مغرضانه این گروهک در زمینه های مختلف، درصدد فشار بر جمهوری اسلامی برآمد. نمونه این مساله را می توان در بحث استنادات ادعاهای فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای ایران و مسایلی نظیر ماجرای آمیا و موارد دیگر اشاره کرد. اقدامات غیر انسانی این گروهک سبب شد که نام این سازمان در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد. پس از سقوط صدام در سال 2003 و همکاری های این گروهک با نظامیان آمریکایی برای برخی ترورها و سرکوب ها، زمینه های احیای این گروهک فراهم شد. در عراق نیز این گروهک به دلیل همکاری خبیثانه با رژیم بعث عراق در سرکوب قیام های ملت عراق و به ویژه در جریان سرکوب انتفاضه شعبانیه، مورد نفرت مردم عراق واقع شده اند و مردم و دولت این کشور به شدت خواهان اخراج این گروهک از خاک عراق می باشند. تصویب قانونی در پارلمان عراق در این راستا، بر عزم دولت عراق برای زمینه سازی اخراج این گروهک افزود و نهایتا در اقدامی از سوی پلیس و ارتش عراق، کمپ اشرف تعطیل و اعضای گروهک نفاق به کمپ لیبرتی منتقل شدند.

این دفتر در 100 متری کاخ سفید بنا شده و محل رفت و آمد همه سیاستمداران بازنشسته آمریکایی است که از مدت‌ها پیش در جهت کسب منابع مالی برای منافقین فعالیت دارند

ظاهر سازی ها و مظلوم نمایی این گروهک در انتقال از اشرف باعث شد برخی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در این زمنیه به واکنش بپردازند و در این راستا اقدامات دولت عراق را تقبیح کنند بدون اینکه حتی واکنشی به عملکردهای گذشته این سازمان داشته باشند. پس از این اقدام از سوی سازمان ملل متحد برای انتقال اعضا به یکی از کشورها اقداماتی صورت گرفت که نهایتا تنها آلبانی خواستار پذیرش پناهندگان این سازمان شد. در جدیدترین اقدام صورت گرفته دولت ایالات متحده با ایجاد دفتر گروهک نفاق در واشنگتن موافقت کرده است. به نظر می رسد این اقدام نه از روی حمایت از اعضای سازمان و مباحث حقوق بشری بلکه در جهت ایجاد فضایی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران می باشد. خروج نام این سازمان از لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و سپس آمریکا نشان می دهد که هیچ کدام از ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم صحت ندارد و در قبال این مساله استاندارد دوگانه ای وجود دارد. ضمن اینکه ارتباط با اعضای این گروهک خود نشان دهنده تمایل این کشورها به استفاده از ابزار ترور در برابر کشورهای دیگر است.

منافقین

این دفتر در 100 متری کاخ سفید بنا شده و محل رفت و آمد همه سیاستمداران بازنشسته آمریکایی است که از مدت‌ها پیش در جهت کسب منابع مالی برای منافقین فعالیت دارند. در این راستا اقدام آمریکا در مورد خارج کردن نام این گروهک تروریستی از لیست سازمان های تروریستی غیر از اینکه باعث آزاد شدن منابع مالی و گسترش فعالیت‌های مالی این گروهک در آمریکا شده است، بلکه امکان رفت و آمدهای علنی این گروهک را نیز برای آنها فراهم کرده است. افرادی همچون جان بولتون، معاون دادستان کل در وزارت دادگستری، دانا روهرا باکر، عضو فعلی کنگره آمریکا، رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، هاوارد دین، رئیس سابق حزب دموکرات آمریکا و جیمز جونز، مشاور پیشین امنیت ملی باراک اوباما، در مراسم افتتاح این دفتر نیز شرکت داشته اند. این دفتر به نام شورای ملی مقاومت (شورای ساخته دست منافقین)، تاسیس شده و مدیریت آن را سونا صمصامی یکی از سخنگویان سابق منافقین بر عهده دارد.

این سازمان تروریستی نیز قطعا در آینده برای تامین منافع خود دست به جنایت در آمریکا خواهد زد و امنیتش را به خطر خواه انداخت. ضمن اینکه تاثیرات ویژه ای بر سیاست خارجی این کشور خواهد گذاشت و اوضاع آن را وخیم تر خواهد کرد

با توجه به سطح فعالیت های این دفتر، آمریکا قصد دارد تا در سطحی گسترده‌تر اهداف این گروهک تروریستی را پیاده کند و حتی به عنوان مرکزی برای ایجاد ارتباط و امتیاز‌گیری از کنگره و وزارت خارجه آمریکا فعالیت کند. آمریکا از این طریق قصد دارد تا اطلاعات ناقص و غلطی به سازمان های بین المللی به نام این دفتر ارائه دهد و زمینه را برای فشا بر ایران بیشتر نماید. از سوی دیگر با بهره گیری از این گروهک به اقدامات تخریبی و حتی ترور در خاک ایران دست بزند و با فراهم کردن امکان ورور اعضا این سازمان به کشور زمینه تشنج را فراهم نماید. در این راستا برخی صاحب نظران بر این اعتقادند که ممکن است از نقش و فعالیت این گروهک به عنوان یک عروسک خیمه شب بازی برای ایجاد فضای ناامنی و تشنج در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری بهره گرفته شود و به نوعی فتنه سال 88 تکرار شود. در حالی که باز هم ارزیابی هایشان غلط از آب در خواهد آمد چراکه ملت ایران تجربه  های گذشته را فراموش نمی کند و اجازه تکرار چنین فضایی را نخواهد داد.تاسیس این دفتر شاید در وهله و نگاه اول به نفع آمریکا و برای پیگیری سیاست هایش مطلوب ارزیابی شود اما این کشور باید به خاطر داشته باشد که سازمان القاعده نیز توسط آمریکا برای مقابله با شوروری در دهه 80 میلادی ایجاد شد و مورد حمایت قرار گرفت اما امروز به عنوان بزرگترین دشمن این کشور مطرح شده است. این سازمان تروریستی نیز قطعا در آینده برای تامین منافع خود دست به جنایت در آمریکا خواهد زد و امنیتش را به خطر خواه انداخت. ضمن اینکه تاثیرات ویژه ای بر سیاست خارجی این کشور خواهد گذاشت و اوضاع آن را وخیم تر خواهد کرد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان