تبیان، دستیار زندگی
سرلشكر خلبان، «سیدعلی اقبالی دوگاهه» پس از دستگیری به دستور صدام بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دستور صدام پیکرش دو نیمه شد!

یادی از شهید دوگاهه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران


سرلشكر خلبان «سیدعلی اقبالی دوگاهه» پس از دستگیری به دستور صدام بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق دفن شد.

سیدعلی اقبالی

ما ایرانی ها همه تام كروز را می شناسیم ولی قهرمانان ایران را نمی شناسیم این داستان فیلم نیست واقعی است. قصد دارم با قهرمان واقعی وطن پرست گمنام ایرانی؛ جوان ترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش ایران سرلشكر خلبان « سیدعلی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیب شهادتش كه چطور برای ایران جان داد، بیشتر آشنا شوید.

او در 25 سالگی استاد خلبان جنگنده F-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان «عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش او بودند.

آموزش در آمریكا

او تكمیل دوره خلبانی را به مدت 220 ساعت در سال 1347 در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیكس ایالت آریزونای امریكا را به پایان رساند و كسب رتبه نخست در بین بیش از 400 دانشجوی خلبانی از كشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود کرد. همچنین در سال 1353 برایگذراندن دوره كارشناسی تفسیر عكس های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریكا اعزام گردید.

نیمی از پیكرش در کربلا خاك سپرده شد

این هموطن دلیر اكثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق از كار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث شده بود صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتكار به خون این شهید تشنه بود. از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد؛نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق به خاک سپرده شد.

به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید به طوری كه نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد.

شرح كامل شهادت

شرح كامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید تا بدانیم ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم كه حتی نام آنها را هم نشنیده ایم .

علی اقبالی دوگاهه پس از بمباران پادگان «العقره» در حالی كه زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلكی كه نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیكر ماشین جنگی عراق وارد کرده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید به طوری كه نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود كه رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می كرد و طی 22 سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛ تا این كه در خرداد سال 1370، بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی كمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پیكر مطهرش كه بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاك سپرده شده بود، با پیگیری كمیته جستجوی اسرا و مفقودین وكمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیكرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از 22 سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شكلی بسیار با شكوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار سایر همرزمانش آرام گرفت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: نوید شاهد