تبیان، دستیار زندگی
تا چند سال قبل، شبکه های کامپیوتری بیشتر موجودیت سازمانی و مستقل داشتند. بدین معنا که یک شبکه برای رفع نیاز یک گروه یا تشکلات پیاده و نصب می شد و تکنولوژی سخت افزار ارتباطیریال متناسب با نوع نیاز آن سازمان بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت یا اینترانت؟


تا چند سال قبل، شبکه های کامپیوتری بیشتر موجودیت سازمانی و مستقل داشتند. بدین معنا که یک شبکه برای رفع نیاز یک گروه یا تشکلات پیاده و نصب می شد و تکنولوژی سخت افزار ارتباطیریال متناسب با نوع نیاز آن سازمان بود.

اینترنت یا اینترانت

با وارد شدن شبکه های کامپیوتری به سازمان ها و تشکیلات اداری و اقتصادی، نقش پرارزش آنها در کاهش گردش کاغذ و نامه نگاری های بیهوده آشکار شد. صرفه جویی در نیروی انسانی و به کار گیری دانش انسان به جای قدرت بدنی او، افزایش سرعت انجام کارها، دقت بی نظیر و کاهش هزینه های جاری، هدیه ی علم شبکه های کامپیوتری به سیستم مدیریت سنتی بود. به فاصله ی زمانی اندک، اتوماسیون اداری جزو ساختار مدیریت جدید شد و نقش کاغذ در مدیریت سازمان ها آرام آرام رو به افول گذاشت.

با رشد تکنولوژی، سخت افزار لازم برای ارتباطات بین شبکه ای فراهم و ارزان شد. از طرفی دولت های غربی سرمایه گذاری لازم را برای ایجاد یک زیر ساخت ارتباطی در شبکه ی داده، انجام دادند. این دو عامل شرایط را برای اتصال شبکه های مستقل به یکدیگر و رشد هماهنگ آنها فراهم کرد و به تدریج شبکه اینترنت بدون آنکه یک متولی انحصاری داشته باشد، شکل گرفت. حتی در حال حاضر هم هیچ کسی صاحب اینترنت نیست!

این شبکه که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده، حاصل رشد سریع، متعادل و خودجوش شبکه های مستقلی است که توسط مجموعه ها و نهادهای مختلف نصب و راه اندازی شده اند.

اینترنت یا اینترانت؟

اینترنت مجموعه ای از شبکه های مستقل و مرتبط با یکدیگر است که ارتباطات همگانی را میسر کرده است. تکنولوژی اینترنت نیز مجموعه ای از مکانیزم ها و استانداردهای ارتباطی است که در خلال این سال ها سعی بر آن داشته تا روشی را عرضه کند که شبکه های مختلف بتوانند فارغ از جزییات سخت افزاری و نرم افزاری، با یکدیگر مبادله داده داشته باشند.

اینترنت در یک رشد هماهنک با علوم مخابرات و کامپیوتر به ناگاه تبدیل به شبکه ای از کل شبکه های جهان شد. با توجه بدانکه رشد اینترنت به دولت خاصی وابسته نیست، هیچ شاخص معینی برای رشد اینترنت وجود ندارد. یک فرد حقیقی نیز می تواند به نوبه خود اینترنت را توسعه بدهد. کثلا یک هنرمند یا بازگان می تواند با سرمایه گذاری و نصب شبکه ی محلی و ارائه آکاهی و دانش به سهم خود به گسنرش اینترنت کمک کند.

اینترانت زاده همین تفکر بود. اینترانت شبکه ای داخلی (با تملک سازمانی و یا خصوصی) است که از پروتکل های مرتبط با اینترنت و مخصوصا تکنولوزی وب برای سازماندهی شبکه استفاده می کند

مجتمع شدن صدا و تصویر در کنار داده ها، امکان ارتباط دو طرفه و انتخاب موضوع، اینترنت را به مکانی تبدیل کرد که میلیون ها دوست و غریبه در کنار هم گرد آمده و اهداف خود را ورای مرزهای جغرافیایی دنبال می کنند.

سال 1992 میلادی یکی از پر فروغ ترین سال های گسترش اینترنت بود. تا قبل از این تاریخ بیشتر افراد به تناسب نوع نیاز خود از شبکه استفاده می کردند. با عرضه محیط وب (world wide wed / www) در این سال توجه مردم عادی نیز به اینترنت جلب شد و بدینگونه از اینترنت یک رسانه ارتباط جمعی پدید آمد و سیل سرمایه کذاری ها را به سوی خود کشید.

وب روشی برای سازمان دهی اطلاعات است به گونه ای که غیر از کنار هم قرار دادن متن، صدا، تصویر، فیلم و گرافیک بزرگترین حسن آن سادگی دسترسی به اطلاعات پراکنده در دنیا از طریق مفهومی به نام ابرپیوند (hyperlink) است.

اینترنت و وب در میان مردم عامه مترادف تلقی می شود در حالی که اشتباهی رایج است. اینترنت یک زیر ساخت برای حمل و جا به جایی اطلاعات به شمار می اید که از چهار دهه قبل وجود داشته است در حالی که وب معماری سازماندهی و دسترسی به اطلاعات توزیه شده در سطح جهان (یا به عبارتی یک ابزار بر روی اینترنت) است که از عمر آن حدود بیست سال می گذرد.

اینترنت یا اینترانت؟

توسعه وب بر روی اینترنت سازمان ها را بر آن داشت که سیستم شبکه های داخلی خود را متحول کنند. اینترانت زاده همین تفکر بود. اینترانت شبکه ای داخلی (با تملک سازمانی و یا خصوصی) است که از پروتکل های مرتبط با اینترنت و مخصوصا تکنولوزی وب برای سازماندهی شبکه استفاده می کند. هیچ لزومی ندارد که اینترانت حتما به اینترنت متصل باشد. مثلا اداره پست می تواند برای خود شبکه ای داخلی و مستقل از شبکه ی اینترنت تدارک ببیند ولی در پیاده سازی این شبکه از پروتکل های حاکم بر اینترنت مثل www/HTTP/TCP/IP و پایگاه داده ی مبتنی بر وب استفاده کند. در حقیقت اینترانت مقیاس بسیار کوچکی از اینترنت است. با این فرق که اینترانت در مالکیت فرد یا سازمان می تواند باشد در حالی که هیچ کس صاحب اینترنت نیست.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Internet engineering / E.Malekian

Computer network

A top-down approach / Kurose & Ross