تبیان، دستیار زندگی
تا به حال فضاهای ابری متفاوتی مانند دراپ باكس، اسكای درایو، گوگل درایو و ... ارائه شده اند كه شما به وسیله آن ها می توانید ذخیره سازی آنلاین را تجربه كنید. به هنگام استفاده از فضاهای ابری می بایست امنیت را نیز در نظر بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت در استفاده از فضاهای ابری


فضاهای ابری خدماتی را ارائه می دهند كه برای كار كردن با آن ها نیازمند اینترنت هستید. فضاهای ابری علاوه بر نگه داری فایل های شما به صورت آنلاین، می توانند برای آن ها نام كاربری و رمز عبور نیز در نظر بگیرند.

قسمت اول

تا به حال فضاهای ابری متفاوتی مانند دراپ باكس، اسكای درایو، گوگل درایو و ... ارائه شده اند كه شما به وسیله آن ها می توانید ذخیره سازی آنلاین را تجربه كنید. به هنگام استفاده از فضاهای ابری می بایست امنیت را نیز در نظر بگیرید.

به هنگام استفاده از فضاهای ابری می بایست امنیت را نیز در نظر گرفت چرا كه تمامی اطلاعات شما و سایر كاربران بر روی یك سرور ذخیره شده اند و در صورتی كه شركت ارائه دهنده این سرویس دچار اختلال و یا مشكل شود تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت. بهتر است از اطلاعات خود همواره یك بكاپ داشته باشید.

امنیت در استفاده از فضاهای ابری

زمانی كه اطلاعات خود را بر روی فضاهای ابری ذخیره می كنید از كنترل شما خارج می شوند. اگرچه دسترسی به اطلاعات به صورت امن انجام می گیرد اما در صورتی كه فایل های حساسی را بر روی آن ذخیره كرده اید بهتر است از رمز عبور قوی استفاده كنید.

همچنین تعداد شبکه هایی که این فضاها را به طور مجازی در اختیار کاربران می گذارند،  روز به روز بیشتر می شوند و با افزایش یافتن تعداد آنها این سوال پیش می آید که تا چه اندازه می توان به این فضاهای ابری اطمینان کرد.

بررسی كارشناسان نشان می دهد كه حملات متعدد هکرها به سرورهای شرکت های ارائه دهنده فضاهای ابری هر روزه در حال افزایش است.

علاوه بر فایل ها می توان موارد دیگری همچون برنامه ها را در فضاهای ابری قرار داد و از آنها استفاده كرد.

هر چیزی می تواند در فضای ابری اجرا شود، البته این بدین معنی نیست که همه چیز باید روی این فضاها اجرا شود. هر نرم افزاری که به کاربر منفعت می رساند بهتر است در این فضاها مورد استفاده قرار گیرد. مانند: ابزارهای تجزیه و تحلیل سیستم.

امنیت در استفاده از فضاهای ابری

امنیت در استفاده از فضاهای ابری

فضاهای ابری برای برنامه های کاربردی مانند مدیریت فناوری اطلاعات، کسب و کار، ساخت و گسترش نرم‌افزار و یا ذخیره‌سازی و ... بسیار  مناسب هستند.

ارائه دهندگان سرویس های ابری باید فناوری های استانداری را بکار بگیرند تا جابجایی و تبادل اطلاعات به راحتی صورت گیرد.

در سرویس های ابری یك سری از برنامه ها مانند Google Docs به صورت آنلاین ارائه داده می شود اما اگر بتوانیم از برنامه هایی كه در طول روز بسیار با آن ها سرو كار داریم مانند OpenOffice استفاده كنیم، جذابیت استفاده از این سرویس و فضا افزایش می یابد.

یكی از سرویس های ارائه دهنده این نوع خدمات Spoon.net است كه تا حدودی متفاوت تر از سرویس های دیگر ایفای نقش می كند. در این سرویس علاوه بر این كه می توانید از برنامه های از پیش تعیین شده توسط خود سرویس استفاده كنید، می توانید از بین برنامه هایی كه می شناسید با آن كه راحت تر هستید كار كنید.

زمانی كه اطلاعات خود را بر روی فضاهای ابری ذخیره می كنید از كنترل شما خارج می شوند. اگرچه دسترسی به اطلاعات به صورت امن انجام می گیرد اما در صورتی كه فایل های حساسی را بر روی آن ذخیره كرده اید بهتر است از رمز عبور قوی استفاده كنید

این سرویس برنامه هایی مانند مرورگرهای وب تا برنامه‌های ویرایش عکس و پخش کننده‌های صوتی و تصویری و حتی بازی‌ها را پشتیبانی می كند.

زمانی كه شما در این سرویس ثبت نام می كنید و وارد حساب كاربری خود می شوید از طریق یك آیكن كه مانند منوی استارت ویندوز 8 است به برنامه ها دسترسی داشته باشید و در آن برنامه ها برای جستجوی راحت تر دسته بندی شده اند.

در ویندوز زمانی كه از یك برنامه استفاده می كنید به لیست برنامه ها تازه استفاده شده می پیوندد در این سرویس نیز ترتیب كار همین گونه است. با انجام شدن این كار شما می توانید در صورتی كه نیاز به همان برنامه داشتید آن را جستجو نكنید.

برنامه ها در این سرویس به صورت نسخه كامل وجود دارند. منظور از كامل بودن نسخه برنامه این است كه علاوه بر این كه می توانید از همه قابلیت های برنامه استفاده كنید می توانید از آن به گونه ای بهره ببرید كه انگار آن را بر روی سیستم عامل خود استفاده می كنید. یعنی می توانید از ترکیب Alt+Tab برای جابجایی بین برنامه ها استفاده کنید، یا حتی پنجره ها را تغییر اندازه دهید و جابجا کنید.

امنیت در استفاده از فضاهای ابری

همچنین قسمتی هم برای جستجوی برنامه مورد نظر وجود دارد که با شروع تایپ در آن، نتایج مرتبط به نمایش درخواهند آمد. اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد مدت زمانی طول می كشد تا برنامه مورد نظر لود شود.

اگر یک برنامه را بیش از یک بار استفاده کنید متوجه خواهید شد که در دفعات بعدی، برنامه خیلی سریع تر اجرا می شود. همچنین شما می توانید با ورود به حساب کاربری خود به مقایسه برنامه ها بپردازید و بهترین برنامه را انتخاب کنید.

در این سرویس یك قابلیت به نام Sandbox وجود دارد كه كارایی های خاص خود را داراست. با کلیک برروی  Fork a sandbox می توانید به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

از جمله قابلیت های این سیستم دسترسی به ابزارهای از راه دور، مرورگرهای وب، برنامه های کاربردی مرتبط با ایمیل و…. می توان نام برد كه بدون آن كه مشکلات امنیتی احتمالی به وجود آید می توانید از آنها استفاده کنید.

البته به این نكته نیز توجه داشته باشید كه همواره می بایست امنیت را جدی گرفت و استفاده از این برنامه ها در فضای مجازی ابری به این معناست که هیچ نگرانی امنیتی هم به دلیل استفاده از آنها متوجه شما نخواهد بود.

توجه داشته باشید كه با حساب کاربری رایگان نمی توانید از برنامه های مهم مانند Microsoft Office  یا Adobe Creative Suite استفاده کنید و نیاز به پرداخت مبلغی مشخص دارید.

دراپ باکس، گوگل درایو، اسکای درایو مایکروسافت و باکس هر یک می توانند بر اساس نیاز شما بهترین انتخاب ها باشند.

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

howtogeek

Using web-based tools to work more efficiently and effectively and lower costs

How Cloud Computing Works "by Jonathan Strickland"