تبیان، دستیار زندگی
حتما تا به حال در مورد مسابقات فرمول یک و خودرو های آن چیزهایی شنیده اید. خودرو هایی که در این مسابقات استفاده می شوند از همه لحاظ (موتور، بدنه، تعلیق و ... ) و حتی از لحاظ رانندگی با خودرو های دیگر بسیار متفاوتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراری؛ ایده‌آل فرمول یک


حتما تا به حال در مورد مسابقات فرمول یک و خودرو های آن چیزهایی شنیده اید. خودرو هایی که در این مسابقات استفاده می شوند از همه لحاظ (موتور، بدنه، تعلیق و ... ) و حتی از لحاظ رانندگی با خودروهای دیگر بسیار متفاوتند. در اینجا می خواهیم به یکی از خودرو های ایده آل برای مسابقات فرمول یک، یعنی فراری F138 بپردازیم.

فراری فصل جدید مسابقات فرمول یک را با خودروی F138 آغاز می‌کند. با توجه به تغییرات اندک قوانین مسابقات فرمول یک امسال، تفاوت خودرو سال قبل و خودروی امسال فراری به جای آنکه انقلابی باشد بیشتر تکاملی است.

فراری ایده آل فرمول یک

فصل جدید مسابقات فرمول یک در تاریخ 17 مارس / 27 اسفند در آلبرت پارک ملبورن استرالیا آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه تغییرات اندکی در قوانین مسابقات فرمول یک امسال داده شده، تفاوت میان خودرو سال قبل فراری (F2012) و خودروی امسال آنها، F138، به جای آنکه انقلابی باشد بیشتر تکاملی است. اگرچه چشمان ناآشنا تفاوت چندانی در فراری F138 مشاهده نمی‌کنند؛ اغلب بخش‌ها و سامانه‌های این خودرو بهبود یافته‌اند تا در عین حالی‌که اعتمادپذیری افسانه‌ای خودروهای فراری را حفظ می‌کند، عملکرد آن را به بیشینه خود برساند.

فراری ایده آل فرمول یک

اگر از قسمت‌های خارجی خودرو شروع کنیم، دماغه پله‌ای سرپهن ورودی‌های هوای جلو فراری F2012 تا حدی در خوردوی F138  مسدود شده است که به ادعای مهندسان فراری علاوه بر ظاهر خودرو، آیرودینامیک آن را نیز بهبود داده است. با این حال، مهم‌ترین تغییرات در قسمت عقب خودرو رخ داده است، که باریک‌تر و مخروطی‌تر از F2012 است.

وقتیDRS فعال باشد، باله عقب در حالت باز قرار دارد. این سیستم نیروی عمودی برروی باله عقب را کاهش می دهد و به همین دلیل فشار برروی تایرها کاهش پیدا می کند و کلا وضعیت ماشین به نحوی می شود که می تواند راحت تر سرعت بگیرد

آیرودینامیک F138 هنوز در حال پیشرفت و بهبود است و انتظار می‌رود که آزمایش تونل باد حداقل تا آغاز مسابقات تعیین خط گراند پریکس استرالیا ادامه داشته باشد. باله‌های جلویی و عقبی F138 تقریبا چیدمانی مشابه خودرو فصل قبل فراری دارد. در زیر بدنه خودرو، میل کششی‌های سیستم تعلیق فنری جلو و عقب کماکان وظیفه نگهداری خودرو را بر عهده دارند؛ اما به نحوی تنظیم شده‌اند که تحت شرایط خاص خودرو را اندکی بلند کنند تا آیرودینامیک آن را بهبود بخشد.

فراری ایده آل فرمول یک

موتور F138، موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری فراری است که از زمان صدور مجوز استفاده از موتورهای V8 توسط FIA در سال 2006 / 1385، انواع مختلف آن توسط فراری مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به سیاست‌های سبز  FIA امسال آخرین سالی است که این موتور تنومند در مسابقات فرمول یک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال 2014 / 1393، موتورهای خودروهای فرمول یک به موتورهای توربوشارژ 1.6 لیتری 6 سیلندر تغییر خواهد کرد.

فراری ایده آل فرمول یک

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به مسابقات فرمول یک چند سال اخیر گرفته شده است، مشکلاتی است که خودروها برای طی کردن مسیر پیست با آنها مواجه هستند که باعث شده است مسابقات برای تماشاگران خسته کننده باشد. در پاسخ به این مشکل، قوانین مسابقات تغییر یافته‌اند تا سرعت خودروها در مسیرهای مستقیم افزایش یابد. خودرو F138 مجهز به سامانه فعال کاهش پسا (ADRS) است که توسط راننده کنترل می‌شود و فشار رو به پایین باله‌ها را در مسیرهای مستقیم کاهش می‌دهد. در نتیجه سرعت خودرو در مسیرهای مستقیم بین 14 تا 16 کیلومتر افزایش می‌یابد.

فراری ایده آل فرمول یک

همچون همیشه، رقابت فراری در روی پیست تیوینیگ دقیق خودروهای فرمول یک خود است. زمانی‌که حاشیه امنیت بردن یک مسابقه یک ساعت و نیمه تنها چند ثانیه است، افزایش سرعت تنها به میزان 80 متر بر ساعت (که به اندازه سرعت حرکت حلزون است) می‌تواند نتیجه مسابقه را عوض کند.

سیستم کاهش پسا (DRS) چیست؟

سیستم قابل تنظیم آیرودینامیک بدنه خودرو که به نام سیستم کاهش درگ مرسوم است معادل فارسی شده کلمه DRS یا drag reduction system  است. این سیستم در فصل 2011 فرمول یک معرفی شد تا سیستم سبقت گیری در فرمول یک بهتر شود و شاهد سبقت های بیشتری باشیم. این سیستم در باله عقبی خودرو نصب می شود و حالت باز و بسته شدن دارد. وقتی سیستم باز است جریان هوا مستقیم از روی باله عبور می کند و وقتی سیستم بسته است هوا با سمت بالا و سپس رو به پایین نیرو وارد می کند.

فراری ایده آل فرمول یک

وقتیDRS  فعال باشد، باله عقب در حالت باز قرار دارد. این سیستم نیروی عمودی برروی باله عقب را کاهش می دهد و به همین دلیل فشار برروی تایرها کاهش پیدا می کند و کلا وضعیت ماشین به نحوی می شود که می تواند راحت تر سرعت بگیرد و راننده می تواند راحت تر به ماکزیمم سرعت خودرو دست پیدا کند. در تصویر بالا می توانید وضعیت باز و بسته بودن این سیستم را مشاهده کنید .

قوانین کلی استفاده از این سیستم به این شکل است:

*پس از اتمام سه دور اول این سیستم می تواند فعال شود.

*راننده ای که در فاصله یک ثانیه ای از راننده جلویی خودش در منطقه فعال سازی DRS قرار داشته باشد می تواند از این سیستم برای سبقت گرفتن استفاده کند و راننده مقابل حق ندارد سیستم خودش را فعال کند.

*در صورت بروز مشکل در حین انجام مسابقه، داوران می توانند DRS را غیرفعال کنند .

* در شرایط بارانی و حتی تر بایستی سیستم غیر فعال باشد.

*در پشت خودروی ایمنی نباید رانندگان از این سیستم استفاده کنند.

*در هنگام پرچم زرد، هیچ راننده ای نباید از DRS استفاده کند.

* در دور زمان گیری هر طور که رانندگان می خواهند می توانند از این سیستم استفاده کنند تا زمانشان بهتر شود.

* باز و بسته شدن DRS توسط سیستم رایانه ای و هوشمند کنترل می شود و قابل غیرفعال سازی هم از داخل گاراژ و هم توسط داوران است.  رانندگان با زدن دکمه ای آن را فعال می کنند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: خبر آنلاین، فرمول یک