تبیان، دستیار زندگی
عرفی مختصر کتاب های: 70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه، بانکداری اسلامی از منظر مراجع تقلید عظام و وحی نبوی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه


معرفی مختصر کتاب های: 70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه، بانکداری اسلامی از منظر مراجع تقلید عظام و وحی نبوی.

70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه

کتاب 70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه به زبان ساده با قلم سید جعفر موسوی نسب منتشر شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر موسوی نسب، پیرامون نظریه ولایت فقیه گفت:  یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه و فرهیختگان و دانشگاهیان امروز پاسخ به سوالات وشبهات است، و امروز بیش از گذشته به تبیین اسلام ناب نیازمندیم .

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب یکی  از هجمه های دشمنان به طور شاخص ولایت فقیه بوده است و آن مقداری که دشمنان می بینیم در تضعیف ولایت فقیه در رسانه کار می کنند به موضوعات دیگر آن قدر حساس نیستند، زیرا جایگاه ولایت فقیه هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و جریانات سیاسی کاملاً مشهود است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شعبه خراسان رضوی اظهار داشت: ما قائل هستیم به این که ولایت فقیه در امتداد حکومت خداوند متعال،حکومت پیامبر خدا(ص)، عصمت و حکومت طهارت و جامعه را دیده بودم و جامعه بدون رهبر رها نشده است و یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبری  جامعه توسط ولایت فقیه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر روز نیاز به تبیین و معرفی ولایت فقیه در جامعه اسلامی داریم ، افزود: حوزه و دانشگاه باید  تلاش کنند تا بیش از هر موضوعی  جایگاه ولایت فقیه  و نقش مۆثر آن  در پیش برد اهداف اسلام ناب برای جامعه تبیین شود.

نویسنده کتاب 70 پرسش وپاسخ پیرامون ولایت فقیه، درباره این کتاب گفت: از دوران غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) به اهمیت نقش ولایت فقیه توسط علما هر عصر کتاب های بسیار خوبی نوشته شده است وبعد از انقلاب هم کتاب های بسیار خوبی و قابل استفاده برای فرهیختگان در حوزه و دانشگاه نگاشته شده است.

وی درباره این کتاب گفت: من احساس کردم نسبت به سطح عموم جامعه  و جوانان به خصوص نوجوانان یک کار روان تری انجام شود، لذا برخی از سوالاتی که در بین جامعه  مطرح بوده در دانشگاه و مدارس در این کتاب به صورت روان عنوان شده است .

حجت الاسلام و المسلمین موسوی نسب ادامه داد:  اگر کسی این کتاب را مطالعه کند سوالاتی که در ذهنش نسبت به ولایت فقیه و حکومت اسلامی وجود دارد به  راحتی دست پیدا می کند، پرسش ها و پاسخ ها به زبان روان تری در این کتاب عنوان شده است .

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه ولایت فقیه برای همه سنین و اقشار كارهای بیشتری صورت گیرد، افزود: اکثر گرفتارهای های ما این است که جایگاه امامت و ولایت فقیه را نتواسنیتم را در جامعه به خوبی  تبیین كنیم،لذا نیاز هست  حوزه و دانشگاه و رسانه ها  معرفی جایگاه ولایت فقیه در جامعه  کاربیشتری کنند.

"كتاب 70 پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه به زبان ساده" به قلم حجت الاسلام و المسلمین سیدجعفر موسوی نسب در 144 صفحه در قطع رقعی با تیراژ سه هزار جلد از سوی انتشارات وفایی منتشر شد.

بانکداری اسلامی از منظر مراجع تقلید عظام

به تازگی کتاب «بانکداری اسلامی از منظر مراجع تقلید عظام» نوشته محمدرضا راضی منتشر شده است. بر این کتاب حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان مقدمه نوشته است.

در مقدمه کتاب آمده است:

کارشناسی در ابعاد نظری و اجرایی نظام بانکی ایران نشان می‌دهد در کنار موفقیت‌ها و خدمات گسترده نظام بانکی اشکالات و خلاهایی وجود دارد که با اصلاح و تکمیل آنها می‌توان گام‌های موثری را در رشد و شکوفایی صنعت بانکداری ایران برداشت. بدون تردید تصویب قانون عملیات بانکداری  بدون ربا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ربا از سیستم بانکی، موفقیت بزرگی برای مسئولان اقتصادی وقت به حساب می‌آید اما به معنای پایان کار و رسیدن به قانونی کامل و بی عیب و نقص نیست. بلکه مانند بسیاری از قانون‌های بشری باید به صورت پیوسته مورد اصلاح و مطالعه قرار گیرد.

این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه شامل 5 بخش است. تحریم ربا از منظر قرآن کریم و روایات، اهداف و وظایف بانک، فتاوای مراجع عظام درباره بانکداری، نظرات غالب مراجع و چالش‌ها و نظرات عنوان بخش‌های کتاب هستند.

در بخش چالش‌ها و نظرات نویسنده موضوع‌هایی چون ضرورت‌ آموزش‌های ویژه بانکداری، فقدان اهرم قوی و موثر برای جذب سپرده‌ها، محدودیت بهره گیری از عقود، سنگین‌تر بودن هزینه تسهیلات، مشکلات بانکداری بدون ربا، کاهش انگیزه سپرده گذاری در مردم، پایین بودن نرخ سود سپرده بانکی و مهم‌ترین چالش‌های بانکداری اسلامی، بررسی شده است.

انتشارات سپید برگ این کتاب را در 360 صفحه با قیمت 9900 تومان منتشر کرده است.

وحی نبوی

کتاب وحی نبوی با هدف پاسخ گویی به پرسش های بسیاری درباره وحی و قرآن کریم منتشر شد. این کتاب به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.

مسئله وحی در اندیشه و باور دینی از جایگاه مهمی برخوردار است. اهمیت این مسئله در نگاه ادیان وحیانی، به ویژه اسلام، مضاعف است. وحی پدیده غیبی و خارق العاده‌ای است که پیامبران الهی از آن بهره مند گردیده و از این طریق به معارف و حقایقی دست یافته و بر اساس مأموریت الهی خویش آنها را به بشر ابلاغ کرده اند.

کتاب حاضر بر آن است که از قدسی و ماوراءالطبیعی بودن وحی و آورده های وحیانی دفاع کند؛ دیدگاهی که همواره مورد قبول بیشتر مسلمانان و بلکه مورد اجماع آنان بوده و نظریه های مخالف آن به عنوان نظریه هایی شاذ و بدعت آمیز به شمار آمده است. و در آن به پرسش های بسیاری درباره وحی و قرآن کریم پاسخ داده شده است.

آیا پیامبر(ص) در معنا و محتوای وحی نقش فاعلی داشته است؟

آیا معارف و احکام دینی تحت تأثیر عقاید و معرفت های عصر پیامبر(ص) و جزیرةالعرب پدید آمده است؟

آیا دانش پیامبر(ص) در زمینه طبیعت شناسی، تاریخ و انسان شناسی در حد دانش و آگاهی مردم عصر او، به خصوص جزیرةالعرب بوده است؟

آیا وحی از مقوله احساس و الهام شاعرانه است؟

آیا وحی از سنخ تجربه های دینی مۆمنانه و عارفانه است؟

آیا در پیروی از پیامبر(ص) نسبت به احکام عبادی و غیر عبادی تفاوتی وجود دارد؟. از جمله سوالاتی است که در این کتاب پاسخ داده شده است.

پیامبران الهی در وحی، نقش قابلی داشته اند، نه نقش فاعلی. آنان وحی را در عالی ترین مرتبه و متناسب با ظرفیت وجود خود فهم کرده و برخورداری از ویژگی عصمت بدون کم و کاست آن را دریافت نموده و به بشریت ابلاغ کرده اند.

براساس گزارش سازمان انتشارات  پژوهشگاه ،تحقیق حاضر از سه بخش تشکیل شده است:

در بخش اول بررسی دیدگاه دکتر سروش درباره وحی تبیین و دلایل وی نقل شده در  بخش دوم وحی و تجربه های بشری ودر  بخش سوم تحقیق نتایج و پیامدهای نظریه دکتر سروش در باب وحی   تبیین و تحلیل  شده است.

این کتاب به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی، گروه علمی کلام در شمارگان 2500 نسخه، و 320 صفحه منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب وکتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری حوزه، خبرگزاری فارس