تبیان، دستیار زندگی
فقط یك بار دیدن موزه‌ها شما را مجاب می‌كند كه آنها را جدی بگیرید و نام موزه‌ها را هم‌ردیف با كسالت تاریخ و غیره نگذارید. شهرهای مختلف ایران هم پر است از موزه‌های متنوع.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه گردی در گوشه و کنار ایران
موزه گردی


فقط یك بار دیدن موزه‌ها شما را مجاب می‌كند كه آنها را جدی بگیرید و نام موزه‌ها را هم‌ردیف با كسالت تاریخ و غیره نگذارید. شهرهای مختلف ایران هم پر است از موزه‌های متنوع. از آنها كه همچون گالری‌های هنری محل آثار هنری این مرز و بوم است تا آنهایی كه ردی از تاریخ را می‌توان در ویترین‌های شیشه‌ای شان به تماشا نشست. موزه‌ها را جدی بگیریم.

موزه‌ای برای هنرمندان

موزه صنعتی كرمان كه در خیابان شریعتی این شهر واقع است همچون یك گالری هنری میزبان دوستداران هنر است. این موزه به همت حاج‌علی‌اكبر صنعتی از خیرین كرمان برپا شده و امروز یكی از مراكز معتبر فرهنگی محسوب است. در این موزه آثاری از هنرمندان معاصر ایران و جهان نگهداری می‌شود.

موزه گردی

بیش از نیمی از آثار موجود در موزه صنعتی، متعلق به استاد سیدعلی‌اكبر صنعتی است و باقی آثار متعلق به تقریبا 83 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند خارجی است. در این موزه بیش از 1200 اثر هنری نگهداری می‌شود. بیشترین تعداد تابلوهای نقاشی سهراب سپهری نیز در این موزه قرار گرفته است. یكی دیگر از ویژگی‌های این موزه معماری ساختمان آن است كه یكی از زیبایی‌های هنر معاصر است و سردر آن یادگاری از علی محمد معماری راوری است.

ماركوپولوهای ایرانی

با میدان تجریش تهران كه غریبه نیستید. از میدان تجریش به خیابان سعدآباد می‌روید به موزه می‌رسید نامش به شهرت بسیاری از موزه‌های دیگر نیست، اما اگر گذارتان به این نقطه از شهر افتاد، موزه برادران امیدوار را از دست ندهید. ماركوپولوهای ایرانی با ماجراجویی هایشان این موز ه را بنا نهادند.

موزه گردی

برادران امیدوار سال 1333 پس از سه سال مطالعه و پژوهش، سفر خود را به دور دنیا با سرمایه 90 دلاری آغاز كردند. آنها در طول سفر با برپایی نمایشگاه‌های مختلف حاصل از دستاوردهای جهانگردی خویش و نوشتن مقالات و پژوهش‌های علمی توانستند باقی هزینه سفر خویش را تامین كنند. برادران امیدوار در طول ده سال سفر خویش به پنج قاره و جمعا 99 كشور گوناگون سفر كردند. مجموعه بی‌نظیری از عكس ها، فیلم‌ها صنایع دستی در این موزه نگهداری می‌شود. در اتاقكی شیشه‌ای در مقابل ساختمان موزه وسیله نقلیه برادران امیدوار نیز نگهداری می‌شود.

پرسه در‌ گیلان‌گذشته

اگر اهل دیدن سریال‌های تلویزیونی هستید شاید این موزه به‌چشم شما بسیار آشنا باشد، اما برای رفتن به این موزه باید 18كیلومتر از رشت به طرف تهران بیایید، به پارك جنگلی سراوان برسید و بعد به موزه بروید. موزه میراث روستایی گیلان كمی با تصویری كه در ذهن همگان در خصوص موزه وجود دارد متفاوت است. این موزه در زمینی به مساحت 263 هكتار و در فضای باز قرار گرفته و تمدن روستایی را در محیط طبیعی به معرض نمایش گذاشته است.

موزه گردی

بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است كه قدمت بناهای آن به طور متوسط به 15  سال می‌رسد. هدف موزه‌ میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلكه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است كه در روستاهای گیلان وجود داشته است. قدم‌زدن در این موزه حس آشنایی قدم‌زدن در گیلان یكصد سال پیش است و در این عصر تغییر لذت كمی نیست.

قدم‌زدن در حیاط شاه

قدم زدن در حیاط شاه شاید برایتان كمی غریب باشد. مجموعه عفیف‌آباد شمال یك كاخ سلطنتی است كه در میان یك باغ ایرانی قرار دارد. باغ عفیف‌آباد یكی از باغ‌های تاریخی شیراز است كه در عصر صفویه به عنوان گردشگاه شاهی ساخته شده است. در زمان قاجاریه كاخ سلطنتی زیبایی در وسط این باغ توسط قوام‌الملك بنا شد. علت نامگذاری این باغ به عفیف‌آباد، به ارث رسیدن این باغ و عمارت در اواخر دوره قاجار به خواهرزاده صاحب باغ عفیفه خانم است. مجموعه عفیف‌آباد درحال حاضر در اختیار ارتش است. همزمان با روز ارتش سال 1370 موزه‌ای تحت عنوان موزه نظامی در داخل كاخ برقرار شد. در موزه نظامی مجموعه‌ای از سلاح‌های قدیمی شامل تفنگ‌های شكاری، تپانچه، انواع تفنگ‌های سرپر، شیپورهای جنگی، انواع سلاح‌های سرد، نیزه، انواع شمشیر، سلاح‌های خودكار و نیمه خودكار، زره، كلاهخود، سپر و سایر ادوات جنگی نگهداری می‌شود.

رختشوی‌خانه زنجان از نظر كاربری، هیچ بنای مشابهی در ایران ندارد؛ موزه‌ای یگانه در ایران. نكته جالب دیگر در خصوص این بنای تاریخی، عام‌المنفعه و شبانه‌روزی‌بودن آن است

موزه رختشویخانه

رختشوی‌خانه زنجان از نظر كاربری، هیچ بنای مشابهی در ایران ندارد؛ موزه‌ای یگانه در ایران. نكته جالب دیگر در خصوص این بنای تاریخی، عام‌المنفعه و شبانه‌روزی‌بودن آن است.

مجموعه تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان قرار دارد. این بنا در اواخر دوره قاجار توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اكبر معمار و مشهدی اسماعیل با هدف تامین امنیت و آسایش برای زنان در یك مكان سرپوشیده، بخصوص در زمستان‌های سرد زنجان ساخته شده است.

موزه گردی

مجموعه رختشوی‌خانه سال 1377 به عنوان موزه مردم‌شناسی استان زنجان تغییر كاربری داد. در این موزه انواع لباس‌های محلی، زیورآلات، ابزار و وسایل مورد استفاده بانوان به نمایش گذاشته شده است. موزه رختشویخانه مهم‌ترین موزه استان زنجان محسوب می‌شود و سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی از آن بازدید می‌كنند.

دریا در ویترین

دریا و دریانوردی زندگی همه ایرانیانی است كه در خطه جنوب و در كرانه‌ها خلیج فارس زندگی می‌كنند. بوشهر هم یكی از آن شهرهاست. همین است كه دریا و دریانوردی در این شهر موزه دارد؛ موزه‌ای كه خود جنوبی‌ها با علاقه بسیار به تماشایش می‌نشینند زیرا انگار گذشته زندگی تك‌تك‌شان را در جایی متمركز كرده باشد.

موزه گردی

این موزه به دو بخش مجزا تفكیك شده است. در بخش نخست كه شامل محوطه بیرونی عمارت است و كشتی پرسپولیس مهم‌ترین اثر در میان آثار به شمار می‌رود. بخش دوم موزه در ساختمان كلاه‌فرنگی دایر است و انواع تجهیزات جنگی، مخابراتی، كنترل و هدایت دریایی، ابزارهای پزشكی، ظروف نقره‌ای و سفالینه‌های كشف‌شده از دوران‌ مختلف تاریخی بندر بوشهر در آن به نمایش گذاشته شده است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم