تبیان، دستیار زندگی
«گالری ری را» این روزها میزبان آثار دو هنرمند صاحب سبك ایران، «پرویز كلانتری» و«علی شیرازی» است. در این مقاله می توانید از کم و کیف این نمایشگاه آگاه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخشش «خط ها و پیوندها»

استقبال از آثار كلانتری و شیرازی در گالری «ری را»


«گالری ری را» این روزها میزبان آثار دو هنرمند صاحب سبك ایران، «پرویز كلانتری» و«علی شیرازی» است. در این مقاله می توانید از کم و کیف این نمایشگاه آگاه شوید.

درخشش «خط ها و پیوندها»

«خط ها و پیوندها» (lines & links) عنوان نمایشگاهی است كه همزمان با «آرت فر دوبی» آغاز به كار كرد و این روزها در گالری ری را واقع در قلب تجاری خاورمیانه یا همان DIFC دوبی به كار خود ادامه می دهد.

در این نمایشگاه 12 نقاشی از پنج دوره برگزیده كاری «پرویز كلانتری» و هفت نقاشیخط از تازه ترین آثار «علی شیرازی» به روی دیوار رفته كه همنشینی این دو سبك ایرانی- اسلامی با استقبال جالب توجه هنردوستان از این نمایشگاه همراه بود.

«علی دولتشاهی» رییس هیات مدیره گروه «ری را» درباره شكل دهی این رویداد گفت: «هنر ایران همچنان مورد توجه ترین هنر در منطقه خاورمیانه است و به درستی كارشناسان خارجی معتقدند كه زوایای پنهان مانده یی از «هنر ایران» وجود دارد كه هنوز به تماشای دنیای هنر درنیامده است.»

به گفته او، بخشی از این زیبایی های در محاق مانده، غفلت در شیوه ارائه آثار هنرمندان شناخته شده ایرانی، انتخاب صحیح دوره های مختلف كاری، چیدمان حرفه یی و نیز تبلیغ و بازاریابی علمی روی آنهاست و گالری «ری را» با امید برای تحول در این زمینه، نمایشگاه «خط ها و پیوندها» را با حضور این دو استاد خوش نام ایرانی برپا كرده تا در زمینه بازمعرفی هنر مدرنیستی ایران قدم جدی بردارد.دولتشاهی خاطرنشان كرد: «كنار هم قرار گرفتن آثار این دو استاد برجسته از هویت دیرپای ایرانی- اسلامی می گوید كه چون نخ تسبیحی در نسل های مختلف هنری ایران جریان دارد و در قالب های گوناگون هنری تجلی می یابد اما در ذات و زیر بنا، همه شاخ و برگ یك درخت كهنسال اند.»

رییس هیات مدیره گروه ری را در پایان اضافه كرد: «با آگاهی، دوره هایی از نقاشی های استاد كلانتری را برگزیدیم كه در آنها خط نقش كاربردی پررنگی دارد و نقاشیخط هایی از استاد علی شیرازی را انتخاب كردیم كه معماری نوینی از چیدمان حروف و كلمات فارسی، عربی را بازتاب می دهد. این شیوه ارائه و همخوانی دو سبك كاملامتفاوت از دو هنرمند ایرانی شناخته شده است كه بسیار مورد توجه كارشناسان قرار گرفته است.»

پرویز كلانتری، نقاش 82 ساله صاحب سبك كشورمان كه با 12 نقاشی در ری را حضور دارد، درباره این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه سه اتفاق مهم همزمان رخ داد. در گام نخست گالری ری را به عنوان یك گالری ایرانی در قلب تجاری خاورمیانه DIFC دوبی روندی رو به تثبیت دارد كه این می تواند یك سكوی پرتاب برای هنر ایران تلقی شود. از سوی دیگر همنشینی آثارم در كنار نقاشیخط های علی شیرازی را بسیار دوست داشتم. گفت وگوی مفهومی معناداری میان آثارمان شكل گرفت كه برآیند آن، گوشه هایی از این قابلیت های هنر ایران بود.

شیرازی در عین حال تاكید كرد: «برپایی نمایشگاهی در كنار استاد كلانتری یك افتخار است. ایشان هنرمندی وارسته است كه شناخت تحلیلی وسیعی از شناسنامه هنری ایران دارد، برپایی نمایشگاه مشترك با ایشان فرصت ذیقیمتی بود. به ویژه كه ایشان در دوره اخیر كارهایشان خط های كوفی را نیز در معماری های كهن ایرانی وارد كرده اند و زمینه همنشینی هر چه بیشتر آثارمان فراهم شد.»

این هنرمند نقاش گفت: «علی شیرازی هنرمند شناخته شده یی در منطقه است و برپایی چنین نمایشگاهی جای خوشحالی دارد. همچنین با هوشیاری تیم كارشناسان «ری را» مجموعه یی از آثارم در دوبی به نمایش درآمد كه توان خلق مفاهمه میان فرهنگ ایرانی و عربی را داراست. در متاخرترین آثارم خط های اصیل كوفی راه یافته اند كه نمونه هایی از این كارها نیز در ری را ارائه شده اند، آنها ضمن هماهنگی با آثار علی شیرازی به جهت عنصر ناشناختگی شان كنجكاوی مخاطبان را برانگیختند.»

كلانتری افزود: «این نمایشگاه با آرت فر دوبی همراه بود و حضور مدیران گالری های بزرگ، دیلرهای فرا منطقه یی و انبوه بازدید كنندگان، اهمیت نمایشگاه «خط ها و پیوندها» را دو چندان كرده است.»علی شیرازی، هنرمند نقاشیخط كشورمان كه در كریستیز دوازدهم به عنوان پدیده حراج مطرح شد با هفت اثر بزرگ از تازه ترین دوره آثارش در ری را حضور دارد. او نیز درباره نمایشگاه «خط ها و پیوندها» گفت: «هنر ایران به هوا و آسمان تازه یی برای نشان دادن جلوه های نوظهوری از توانمندی های خود نیاز دارد. دوبی نیز به جهت داشتن موقعیت استراتژیك در منطقه می تواند یك سكوی مطمئن برای دیده شدن هنر ایران باشد و از این جهت خوشحالم گروه ری را با سابقه طولانی در امر تبلیغات، در این وادی قدم برداشته است.»

شیرازی در عین حال تاكید كرد: «برپایی نمایشگاهی در كنار استاد كلانتری یك افتخار است. ایشان هنرمندی وارسته است كه شناخت تحلیلی وسیعی از شناسنامه هنری ایران دارد، برپایی نمایشگاه مشترك با ایشان فرصت ذیقیمتی بود. به ویژه كه ایشان در دوره اخیر كارهایشان خط های كوفی را نیز در معماری های كهن ایرانی وارد كرده اند و زمینه همنشینی هر چه بیشتر آثارمان فراهم شد.»شیرازی در پایان خواستار كمك جدی نهادهای تصمیم ساز هنری كشور به گالری های ایرانی خارج از كشور نظیر ری را شد و گفت: « همه می دانند با مشكلات ارزی به وجود آمده، هزینه های حمل و نقل آثار هنری به خارج از كشور چندین برابر شده، علاوه بر این مخارج دایر كردن گالری با فضای ری را در DIFC بسیار هنگفت است، باید تمهیداتی اندیشید تا آنها در این مسیر تثبیت شوند و توان رقابت با رقبای پرقدرت خارجی را داشته باشند.»

این نمایشگاه تا 13 مه (23 اردیبهشت 92) در گالری «ری را» در ورودی سوم ساختمان DIFC دوبی دایر خواهد بود.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه اعتماد