تبیان، دستیار زندگی
مدرسه علمیه آیت الله العظمی بروجردی یا مدرسه خان در ضلع شرقی میدان آستانه حضرت فاطمه معصومه و جنب بازارچه معروف گذر خان واقع شده است . سنگ بنای این مدرسه که در نوع خود یکی از ابنیه دیدنی و زیبای شهر قم بشمار می رود به سال1123(ه.ق) توسط شخصی بنام مرحوم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانیه ها و سخنرانی های مرجعی بزرگ

بیانیه ها و سخنرانی های مرجعی بزرگ
مدرسه علمیه آیت الله العظمی بروجردی یا مدرسه خان در ضلع شرقی میدان آستانه حضرت فاطمه معصومه و جنب بازارچه معروف گذر خان واقع شده است . سنگ بنای این مدرسه که در نوع خود یکی از ابنیه دیدنی و زیبای شهر قم بشمار می رود به سال1123(ه.ق) توسط شخصی بنام مرحوم مهدیقلی خان نهاده شده است.

در قسمت قبل توضیحاتی در مورد مسجد اعظم قم به عنوان یکی از بزرگ ترین یادگاری های آیت الله بروجردی داده شد.

در ادامه به  بعضی دیگر از آثار و ابنیه بجای مانده از ایشان اشاره می کنیم؛

مدرسه آیت الله بروجردی در قم

مدرسه علمیه آیت الله العظمی بروجردی یا مدرسه خان در ضلع شرقی میدان آستانه حضرت فاطمه معصومه  و جنب بازارچه معروف گذر خان واقع شده است .

سنگ  بنای این مدرسه که در نوع خود  یکی از ابنیه دیدنی و زیبای شهر قم بشمار می رود به  سال1123(ه.ق) توسط شخصی بنام مرحوم  مهدیقلی خان(١) نهاده شده است.

این مدرسه در کنار مدرسه آیت الله گلپایگانی و مدرسه های فیضیه و دارالشفاء یکی از مهم ترین مدارس علمیه قم است که در آن دروس عالی و سطح تدریس می شود. طلاب بسیاری در این مدرسه برای تحصیل و مباحثه گرد هم می آیند.

مدرسه علمیه آیت الله بروجردی در نجف اشرف

همانطور که بیان شد آیت الله بروجردی فقط به طلاب ایران فکر نمی کرد و فکر ایشان فراتر از مرزهای جغرافیایی بود و همه طلاب علوم دینی در همه جا از لطف ایشان بهره مند می شده اند.

یكی از آثار جالب آیت الله فقید مدرسه علمی نجف اشرف است كه در زمینی به مساحت پانصد متر در سه طبقه بابتون مسلح بنا گردیده و جمعا 64 اتاق دارد و یكی از نزدیكترین مدارس به حرم مطهر حضرت مولی الموالی امیرالمومنین است . این مدرسه كه به دستور آیت الله فقید و نظارت آقای حاج شیخ نصرالله خلخالی که خود از علمای سرشناس و وکیل عام آیت الله فقید در عراق بودند ، به سبكی بسیار جالب و زیبا و كاملا مجهز بنا گردیده و دارای تمام وسائل زندگی برای طلاب است ، لوله كشی آب و سردابهای بسیار خوب با پنكه‌های قوی و سایر امتیازاتی كه در ساختمان این مدرسه بكار رفته است موجب شده است كه مدرسه بزرگ آیت الله فقید از بهترین مدارس حوزه نجف ، بلكه همه عراق گردد ، بعد از بنای این مدرسه بود كه آیت الله فقید فرزند كوچك خود سید احمد را امر فرمودند به نجف اشرف مهاجرت و حدود چهار سال در آنجا توقف و در یكی از حجرات همین مدرسه ساكن گردیدند و زیر نظر آقای حاج شیخ علی محمد بروجردی كه خود مردی وارسته و بسیار مورد اعتماد آیت الله فقید بودند ، تحصیلات خود را ادامه دهند .(٢)

مدرسه آیت الله بروجردی در کرمانشاه

شهر کرمانشاه همیشه از نظر مذهبی و دینی سرآمد بوده است اما مدتی بود که مدرسه علمیه مستقلی در این شهر نبود و طلاب از امکانات خوبی بر خوردار نبودند. همین امر سبب شد تا آیت الله بروجردی بر مبنای همان فکر بلندی که دارد به فکر تاسیس مدرسه ای در این شهر بیفتد.

یکی از علمای محترم کرمانشاه، آقای حاج سید محمد میبدی هنگام تشرف به خدمت آیت الله فقید موضوع را مطرح و جداً از آن فقید سعید می خواهند دستور دهند مدرسه آبرومندی که در خور شأن محصلین علوم دینی باشد در کرمانشاه ساخته شود و حضرت آیت الله نیز عنایت بیشتری به وضع حوزه آن شهر داشته باشند.

آن پیشوای بیدار نیز منظور ایشان را اجابت نموده طی نامه ای که برای مرحوم حاج حسن ارجمند وکیل خودشان مرقوم داشته بودند، دستور دادند که باهمکاری آقایان علمای کرمانشاه وجوه لازمه را تأمین و از طرف ایشان شروع به ساختمان چنین مدرسه ای بنمایند، خودشان نیز مبلغ ده هزار تومان به این منظور اختصاص دادند.(٣)

 حسینیه تهرانیها در کربلای معلا

ارادت آیت الله به امام حسین علیه السلام همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. ایشان بر همین اساس سعی نمودند برای زائران حضرتش مکانی فراهم آورد تا زائران ایرانی آن حضرت بتوانند آسوده تر به زیارتش مشرف شوند.

این حسینیه به دستور آیت الله بروجردی و با کمک مالی جمعی از تجار تهران در زمینی به مساحت 2275 متر مربع در چهار طبقه به صورت زیبا و چشمگیر ساخته شد . این مکان مقدس حدود دویست اتاق دارد که شامل امکانات لازم برای زوار حرم امام حسین  علیه السلام است.


منابع:

خاطرات زندگانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی نوشته سید محمدحسین علوی بروجردی

اقتباس از کتاب زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت الله بروجردی نوشته علی دوانی

(١) مهدی قلی خان ، فرزند علیقلی خان بن قرچقای خان است . او مدتی در دوره شاه سلطان حسین یا شاه سلیمان متولی آستانه مقدسه بوده است . وی شاعر ،ادیب و دانشمند بوده و تخلص او در شعر صفا بوده است. دو اثر برای ا و نقل شده یکی دیوان صفا قمی و دیگری سماء الاسماء که در لغت عربی به فارسی است و کتاب مفصل و بزرگی می باشد.

(٢)علوی بروجردی، سید محمد حسین، خاطرات زندگانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی ،ص105.

(٣)دوانی ،علی، مفاخر اسلام ،ج12،ص431.

تهیه وفرآوری:احمد اولیایی-گروه حوزه علمیه تبیان