تبیان، دستیار زندگی
آیات زیادی از کلام الله مجید به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اشاره دارد که سوره کوثر از جمله آنهاست. این سوره مبارکه از اعطای کوثر که همان وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله علیها) است به پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه وآله) خبر می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عفت و مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) به روایت آیات


آیات زیادی از کلام الله مجید به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اشاره دارد که سوره کوثر از جمله آنهاست. این سوره مبارکه از اعطای کوثر که همان وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله علیها) است به پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه وآله) خبر می دهد.(إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ)


حضرت فاطمه

درباره ویژگی ها و آداب رفتاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روایات زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

پیغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) به اصحاب خود فرمود :به من بگویید كه چه چیزی برای زنها از همه چیز بهتر است، اصحاب همگی ساكت ماندند، امیرالمومنین به خانه آمد و فاطمه (سلام الله علیها) را از گفتار رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آگاه كرد، آن حضرت فرمود: چرا نگفتی بهترین چیز برای زنان این است كه مردی او را نبیند و او مردی را نبیند. چون امیرالمومنین(علیه السلام) مراجعت كرد و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را آگاه نمود پیامبر اعظم فرمود: "فاطمة بضعة منی".

گویند مردی نابینا بر امیرالمومنین وارد شد، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آن مجلس بودند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) برخاست و پشت پرده رفت. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: این مرد نابینا است. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) عرض كرد اگر او نابینا است، من او را می بینم و او قوه سامعه اش قوی است و بینی اش بوی خوش را استشمام می نماید.

قرآن مجید و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

آیه مباهله

وقتی نصاری نجران قرار را بر دعا و نفرین گزاردند تا این كه هر كس بر حق است نفرینش به اجابت رسد و دیگری را از بین ببرد، آیه شریفه 61 سوره آل عمران نازل گردید : (فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ)

طبق این آیه به پیامبر(صلی الله علیه وآله) دستور داده شده است که به نصاری نجران بگو شما پسرها و زنان و آنان كه به منزله جانتان هستند بیاورید ما هم می آوریم، آن وقت نفرین می كنیم.

نصاری گفتند اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) با اصحاب و انصار آمد ما بر او غلبه می كنیم و اما اگر منحصراً چند نفر را آورد او بر ما غالب است و از در صلح بیاییم و جزیه دهیم، در وقت مقرر مشاهده نمودند كه رسول الله (صلی الله علیه وآله) دست دو فرزندش حسن و حسین را گرفته و می آورد و در پشت سرش فاطمه (سلام الله علیها) دختر او و علی (علیه السلام) هم به دنبال می آید، دانستند كه او بر حق است. (منحصراً از تمام زنها، پیامبر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را با خود آورد.)

این آیه در مورد غضب فاطمه (سلام الله علیها) است. آنان كه خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را به عصیان و مخالفت خود آزار و اذیت می كنند خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن كرده و بر آنان عذابی با ذلت مهیا ساخته است

آیه تطهیر

خداوند در آیه 33 سوره احزاب می فرماید : (وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرً : و در خانه‏هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینت هاى خود را آشكار مكنید و نماز برپا دارید و زكات بدهید و خدا و فرستاده‏اش را فرمان برید. خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند. )

در این آیه انحصاراً پاكی و پاكیزگی به اهل بیت پیامبر اختصاص داده شده است که یکی از بارزترین افراد اهل بیت پیامبر ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.

آیه مودت (آیه 23 سوره شوری)

ابن عباس سوال كرد یا رسول الله خویشان و عترت شما كه مودت و دوستی آنها واجب است كدامند؟ رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و دو پسر آنان حسن و حسین(علهما السلام)

(ذَلِكَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ : این همان [پاداشى‏] است كه خدا بندگان خود را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند [بدان‏] مژده داده است. بگو: «به ازاى آن [رسالت‏] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان.» و هر كس نیكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهیم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.)

آیه یلتقیان( آیات 19 و 20 سوره الرحمن)

به اتفاق مورخین و محدثین این آیه به وجود حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تفسیر شده و نزولش در این خاندان است. ( مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ،بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ )

امام صادق (علیه السلام) فرمود :دو بحر عمیق ، ولایت و عصمت هستند و مراد از برزخ رسول الله (صلی الله علیه وآله) است و منظور از لۆلۆ و مرجان حسن و حسین می باشند.

سوره كوثر

به اتفاق مفسرین درباره رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده كه خداوند كوثر یعنی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را به او عطا كرد.

ابن عباس سوال كرد یا رسول الله خویشان و عترت شما كه مودت و دوستی آنها واجب است كدامند. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و دو پسر آنان حسن وحسین، هر كس نیكی درباره آنان نماید، خداوند چند برابر به او اجر دهد و من از شما مزد رسالت نمی خواهم

آیه 54 سوره فرقان

وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَكَانَ رَبُّكَ قَدِیرًا  :

و اوست كسى كه از آب، بشرى آفرید و او را [داراى خویشاوندىِ‏] نَسَبى و دامادى قرار داد، و پروردگار تو همواره تواناست.

این آیه مباركه هم در تحت خطبه نكاح حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نازل گردیده است.

آیه 5 سوره دهر

إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا :همانا نیكان از جامى نوشند كه آمیزه‏اى از كافور دارد،

این آیه درباره ایثار این خانواده نازل گردید كه خود افطار نكردند و طعام خود را در روز اول به یتیم و روز دوم به اسیر و روز سوم به مسكین دادند.

آیه 5 سوره لیل

فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى :امّا آنكه [حقّ خدا را] داد و پروا داشت،

روایت شده كه شان نزول آیه درباره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) است كه از مال خود در راه پیشرفت اسلام دریغ نداشتند و گویند ابوذر را هم شامل است، زیرا چهل هزار درهم با هر چه داشت خدمت پیغمبر نهاد تا بین فقرا تقسیم نماید.

آیه57 سوره احزاب

إِنَّ الَّذِینَ یُۆْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا :بى‏گمان، كسانى كه خدا و پیامبر او را آزار مى‏رسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت كرده و برایشان عذابى خفّت‏آور آماده ساخته است.

این آیه در مورد غضب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. آنان كه خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را به عصیان و مخالفت خود آزار و اذیت می كنند خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن كرده و بر آنان عذابی با ذلت مهیا ساخته است.

بخش قرآن تبیان


منبع: شیعه نیوز