تبیان، دستیار زندگی
در زیارت امام عصر داریم: شهادت می دهم که با ولایت شما و پذیرش ولایت شما اعمال پذیرفته می شود، افعال ما قیمت پیدا می کند، حسنات ما مضاعف می شود و بدی ها ما محو می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اعمالمان ارزشمند می شود؟


یکی از مقامات وجودی حضرت مهدی این است که او جلوه ی رحمت الهی است. در زیارت آل یاسین داریم که سلام بر تو ای رحمت فراگیر الهی یعنی رحمتی که تمام عالم را گرفته است. ما برای جهت گیری به سمت خدا اول می گوییم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بعد می گوییم : بسم الله الرحمن الرحیم. حتی در نماز که معراج روح ما است، مستحب است که اول بگوییم : اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بعد بگوییم : بسم الله الرحمن الرحیم. در قرآن داریم که برای دریافت کلمات الهی (قرآن) اول اعوذبالله من الشیطان الرجیم بگویید. ما تا از زندگی شیطانی عبور نکنیم وارد زندگی رحمانی نمی شویم.


امام زمان (عج)

شرط ورود به آستان رحمت

شرط ورود به آستان بسم الله الرحمن الرحیم، کلمه ی اعوذبالله من الشیطان الرجیم است. وقتی ما از زندگی شیطانی وارستگی پیدا کردیم و از ولایت شیطان خارج شدیم به ولایت خداوند رحمان وارد می شویم. شعار اسلام بسم الله الرحمن الرحیم است. توصیه شده است که هیچ کاری را بدون بسم الله ... شروع نکنیم. حتی سر سفره هم، با گفتن بسم الله برکت به سفره اضافه می شود.

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: یک شیطان چاق به یک شیطان لاغر رسید. شیطان لاغر به شیطان چاق شد که به تو خیلی خوش می گذرد که این قدر چاق شده ای؟ شیطان لاغر گفت که من بر انسانی موکل شده ام که در هیچ کارش نام خداوند را جاری نمی کند و بسم الله ... نمی گوید. بنابراین دست ولایت من بر او باز است. شیطان لاغر گفت که من بر انسانی موکل شده ام که مومن است و همه ی کارهایش را با بسم الله ... شروع می کند و من بهره ای از لذت های زندگی او ندارم و بخاطر همین لاغر هستم. این واقعیت زندگی ماست.

وقتی ما از زندگی شیطانی عبور کردیم و وارد زندگی رحمانی شدیم، می بینیم که خداوند این مسیر را بدون رهبر و راهنما قرار نداده است و فرموده که باید دست تان را به رهبر راه برسانید. زیرا این مرحله خیلی خطرناک است و شیطان هم ما را رها نمی کند.

تا ما جان در بدن داریم شیطان برای ما نقشه می کشد تا ما را از مسیر خدا دور کند. خداوند برای این راه رهبرانی گذاشته است که همان پیامبران هستند. خداوند برای مردم هر عصری حجت و معصومی قرار داده است. خداوند هر حجت را معصوم قرار داده است تا وجود او از شائبه های شیطانی پاک باشد یعنی از منیت ها پاک باشد و سراسر عشق و محبت شده باشد.

تجلی بسم الله ... وجودی است که سرتاسر رحمانی شده است و حجت زمان می شود. اگر ما همگام با پیامبران معصوم حرکت کنیم سهم شیطان از ما کم خواهد شد. فلسفه ی وجودی پیامبران و امامان هم همین است. امامان و معصومین در بیراه ها می گردند تا انسانها را به راه بیاورند.

در قرآن داریم: ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمتی برای همه جهانیان باشی. وقتی پیامبر در جنگی پیروز شدند، تعدادی از کافران را در زنجیر کشیدند و آوردند. وقتی آنها رد می شدند پیامبر به آنها لبخند زد و یکی از کافران فریاد زد که چرا می خندی؟ امروز روز پیروزی توست که می خندی. پیامبر فرمود: لبخند من برای این نیست که تو مقهور شد و ما پیروز شدیم. لبخند من برای این است که ما شما را به زنجیر کشیده ایم که با اجبار به بهشت ببریم ،شما را به سعادت برسانیم و از دست شیطان نجات بدهیم. وجود حجت الهی وجودی خالص است و هیچ خودیتی ندارد و سرشار از عشق و محبت رحمانی است. حتی آنها برای هدایت بشر حرص می زنند.

خداوند تمام اعمال امت را جمع می کند و بواسطه ی ارتباطش با اعمال امام، آنها را قبول می کند، در این صورت اعمال ما ارزش پیدا می کند زیرا ما هم می گوییم که در این راه هستیم. اگر ما به این برسیم که اعمال ما به خودی خود ارزش ندارد این یک فضیلت انسانی است

چگونه در مسیر رحمانی ثابت قدم باشیم؟

اگر ما بخواهیم در مسیر رحمانی حرکت بکنیم، باید ارتباط وجود و زندگی مان را با امام زمان(علیه السلام) برقرار کنیم. در این مسیر بدون رهبر، آخرش گمراهی است. چون دنیاگرایی ها و خودیت ها وجود دارد، شیطان چنین کسی را از راه بیرون می کند. ما باید با ولی الله الاعظم ارتباط داشته باشیم .

در اخلاص، امام زمان(عج) الگوی ماست و ما به برکت وجود ایشان نفس می کشیم .اصل وجود ما به طفیلی وجود اوست. اعمال ما شائبه ی غیر الهی زیادی دارد و ممکن است که از آسمان اول هم رد نشود .کسی که غیبت می کند اعمالش از آسمان اول رد نمی شود.

روایت داریم: کسی که غیبت می کند از ولایت حضرت رحمان خارج می شود و به ولایت شیطان می رود. این در مقام عدل الهی است یعنی اگر خداوند بخواهد در مقام عدل الهی با ما رفتار کند بیشتر اعمال ما از آسمان اول بالاتر نمی رود.

ما باید نسبت به بندگی مان مراقبت های جدی داشته باشیم و دقت های مان را بالا ببریم. ما چه چیزی را پرستش می کنیم ؟ خدا یا خود یا شیطان ؟ به کدامین سو می رویم ؟ البته ظرفیت ها متفاوت است.

امام زمان (عج)

در مقام فضل، خداوند وجودی را که خودش خالص کرده است بعنوان رهبر راه می گذارد و می فرماید که ارتباط قلبتان را با او برقرار کنید و دستتان را به او بدهید. بواسطه ی خالص بودن او ،خداوند ناخالصی های اعمال شما را می بخشد.

داریم: مقداری از نماز قبول می شود که در آن حضور قلب باشد. اگر ما با این ملاک حساب کنیم چند درصد نمازهای ما قبول شده است؟ این جواب ناامید کننده است ولی خدا جبران کننده ای گذاشته است و می فرماید که به تربت حسین سجده کنید به برکت این تربت، خداوند نواقص نماز را می بخشد. در مورد نافله داریم که نافله ها جبران کننده نماز ما هستند. یکی از رمز و قبولی نمازهای ما نافله هاست. وجود امام زمان(علیه السلام) تمام هستی و وجود ماست .

معیاری برای محاسبه ارزش اعمال

تمام ارزش اعمال ما بسته به ارتباط با اعمال اوست. یکی ازعرفا نقل می کند که شبی در رابطه با اخلاص و حدیث آسمان هفتگانه فکر می کردم و خیلی نگران و ناامید شدم(البته اگر انسان از خودش ناامید بشود خوب است ولی اگر ما از خدا ناامید بشویم ،باید از این عمل بترسیم)،صبح به محضر آیت الله طباطبایی مشرف شدم و سوال کردم. ایشان فرمود که شما فکر می کنید اعمال ما ارزش قبولی در محضر خدا را دارد ؟

کسی که غیبت می کند از ولایت حضرت رحمان خارج می شود و به ولایت شیطان می رود. این درمقام عدل الهی است یعنی اگر خداوند بخواهد در مقام عدل الهی با ما رفتار کند بیشتر اعمال ما از آسمان اول بالاتر نمی رود

خداوند تمام اعمال امت را جمع می کند و بواسطه ی ارتباطش با اعمال امام، آنها را قبول می کند، در این صورت اعمال ما ارزش پیدا می کند زیرا ما هم می گوییم که در این راه هستیم. اگر ما به این برسیم که اعمال ما به خودی خود ارزش ندارد این یک فضیلت انسانی است(یعنی اگر از اعمال خودمان ناامید بشویم)

فضیلت این است که تمام تلاش خودمان را برای خالص کردن عمل بکنیم اما امیدمان به عمل خودمان نباشد بلکه به فضل خداوند و بزرگ ترین فضل خداوند یعنی امام زمان(عج) باشد. ما بگوییم : خدایا نماز ما را به واسطه ی نماز امام عصر بپذیر. صفرها وقتی معنا پیدا می کنند که عدد کنار آنها باشد. وجود امام زمان(عج) همان عددی است که کنار صفرها قرار می گیرد و به صفرها معنا می دهد. معنای وجود ما به امام زمان(عج) است .

در زیارت امام عصر داریم: شهادت می دهم که با ولایت شما و پذیرش ولایت شما اعمال پذیرفته می شود، افعال ما قیمت پیدا می کند، حسنات ما مضاعف می شود و بدی ها ما محو می شود.   

جبرانی برای ناخالصی های وجودی

فرق کسی که ولایت امام عصر را پذیرفته باشد با کسی که سرخود عمل می کند و ارتباطی ندارد، این است که خداوند بخاطر این ارتباط به عمل او قدر و ارزش می دهد. در ادامه زیارت داریم :هر کس با ولایت شما آمد اعمالش پذیرفته می شود. کسی که از ولایت شما خارج بشود (یعنی کسی که به تحت ولایت شیطان برود) باید جایگاه خودش را در آتش آماده بداند ، خداوند هیچ عمل او را قبول نمی کند و در روز قیامت هیچ کدام از اعمال ارزش ندارد. پذیرفتن امامت امام عصر باعث پذیرفتن وجود ما و بالا رفتن ارزش اعمال ما می شود. با اتصال به امام می توانیم ناخالصی اعمال مان را جبران کنیم.

فرآوری: زهرا اجلال

بخش مهدویت تبیان


منبع: بیانات حجت الاسلام حیدری کاشانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.