تبیان، دستیار زندگی
هنوز زمان زیادی از ارائه نخستین روش برای اسکن کردن اشیاء یا انسان به صورت سه‌بعدی نمی‌گذرد و هنوز یک تکنولوژی نوپا به حساب می‌آید. اما شرکت مایکروسافت با معرفی یک روش بسیار ساده و موثر گامی بزرگ در این راه برداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسکن سه بعدی در خانه


هنوز زمان زیادی از ارائه نخستین روش برای اسکن کردن اشیاء یا انسان به صورت سه‌بعدی نمی‌گذرد و هنوز یک تکنولوژی نوپا به حساب می‌آید. اما شرکت مایکروسافت با معرفی یک روش بسیار ساده و موثر گامی بزرگ در این راه برداشته است.

اسکن سه بعدی در خانه

اسکن سه بعدی پیش از این نیز ممکن بود. اما چالش اصلی در این زمینه برای مهندسان و طراحان هرچه سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر کردن آن است. امری که به نظر می‌رسد سرانجام توسط این غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت میسر شده است.

این هفته در مرکز تحقیقاتی TechFest مایکروسافت، متخصصان نرم‌افزاری این شرکت از چندین روش نوین برای اسکن سه‌بعدی افراد یا اشیاء در هر شکل یا اندازه‌ای رونمایی کردند. او لازم به ذکر است که انجام این کار در هر روش بسیار سریع و آسان صورت می‌پذیرد.

در حالی که تصویر برداری و اسکن سه‌بعدی تنها یکی از هزاران زمینه‌ای است که تیم تحقیقاتی 800 نفره مایکروسافت بر روی آن کار می‌کنند. مایکروسافت سهم عظیمی از بودجه و توان خود را به عنوان یک تحقیق مهم و بخشی قابل توجه از نمایش عمومی این شرکت در نمایشگاه های علمی و تخصصی بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.

اگر یک پرینتر سه بعدی داشته باشید و بخواهید با آن چیزی بسازید اولین قدم این است که طرح سه بعدی مورد نظرتان را ایجاد کنید

به گفته پیتر لی (peter lee) سرپرست تمامی آزمایشگاه های مایکروسافت در ایالات متحده «داشتن چندین پروژه در یک زمان، حتی اگر یک میدان رقابتی را نیز در خود شرکت به وجود آورد، یکی از سنت های قدیمی مایکروسافت به حساب می‌آید».

در حال حاضر بسیاری از کاربران نیاز چندان مبرمی به اسکن سه‌بعدی در زندگی خود احساس نمی‌کنند اما کارایی این فناوری در چند سال آینده و در نرم‌افزار های واقعیت افزوده و بازی‌های کامپوتری بسیار به چشم خواهد آمد و به گفته پیتر لی در بسیاری از زمینه‌ها موجب افزایش کارایی پرینترهای سه‌بعدی خواهد شد.

اسکن سه بعدی در خانه

در آزمایشگاه TechFest مایکروسافت سه روش جالب برای اسکن سه‌بعدی بیان شده است، اما محققان این شرکت به دنبال گزینه‌‌هایی بسیار فراتر و بیشتر هستند. یکی از این تکنیک‌ها استفاده از یک نمایشگر سبز کوچک به همراه مجموعه‌ای از دوربین‌های قرار گرفته در یک آرایش خاص و منظم است که منجر به خلق تصاویر بسیار دقیقی می‌شود.

دو روش دیگر نیز خروجی مناسبی را ارائه می‌کنند در حالی که در آنها از ابزار های ساده‌تری استفاده می‌شود.

مثلا در روش اول از دوربین تشخیص عمق ( Depth-sensing) موجود در کینکت مایکروسافت و یک نرم‌افزار ویندوز فونی استفاده می‌شود. پس از تهیه تصاویر مورد نیاز با حرکت دادن کینکت در اطراف شخص یا شی مورد نظر تصویر سه‌بعدی آن ساخته خواهد شد و باید گفت که از کیفیت خوبی نیز برخوردار خواهد بود.

پیتر لی می‌گوید که مایکروسافت قطعا در آینده ویژگی‌های اینچنینی بسیاری را در نسخه بعدی بسته توسعه نرم‌افزاری و کینکت خواهد گنجاند چرا که روش اسکن سه بعدی توسط کینکت را بسیار جذاب و کاربردی می‌داند.

وی در پایان چنین گفت که «ما انچه را که مشتریانمان انجام خواهند داد خواهیم دید» که به احتمال زیاد به ارائه یک روش آسان و کاربردی برای خلق رندرهای سه‌بعدی توسط کاربران عادی اشاره دارد.

اسکن سه بعدی در خانه

اگر یک پرینتر سه بعدی داشته باشید و بخواهید با آن چیزی بسازید اولین قدم این است که طرح سه بعدی مورد نظرتان را ایجاد کنید. خیلی اوقات می خواهیم مشابه یک جسم را تولید کنیم اما آنقدرها در طراحی سه بعدی مهارت نداریم که بتوانیم آن را در کامپیوتر طراحی کنیم.

حالا شرکت MakerBot که قبلا با پرینترهای سه بعدی اش آشنا شده اید از طرح یک اسکنر سه بعدی رومیزی پرده برداری کرده. شرکت سازنده نام آن را Digitizer گذاشته و به عنوان یک مکمل در کنار پرینتر سه بعدی اش کار خواهد کرد. با کمک اسکنر جدید می توانید یک جسم را به راحتی اسکن کرده و کپی اش را با پرینتر بسازید.

اسکنر سه بعدی معرفی شده فعلا در مراحل تکمیل طراحی است و هنوز تاریخ و قیمتی برای ورودش به بازار اعلام نشده. اما با داشتن چنین چیزی حالا هر کسی می تواند طراح سه بعدی اشیا را به راحتی تولید کند و از پرینترهای سه بعدی لذت بیشتری ببرد.

شما فکر می کنید چند وقت دیگر این پرینترها را در خانه خواهیم داشت؟

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت، نارنجی