تبیان، دستیار زندگی
همان طور که همه روزه شاهد تغییرات گسترده ای در همه ابعاد زندگی خود هستیم، آموزش نیز از این تغییرات مصون نمانده و آموزش الکترونیکی به عنوان راه حلی برای مشکلات قرن بیستم پدید آمده و روندی تکاملی را طی می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی ساده در آموزش الکترونیک

تکنولوژی آموزشی به سرعت رو به گسترش است و می تواند جوابگوی نیاز مردم و سازمانها باشد و این پیشرفت فتح بابی برای روش های تدریس آموزگاران است، چرا که روش های جدیدی را برای آموزش ارائه داده است. در آینده ای نه چندان دور شاهد یادگیری از طریق ماهواره ها خواهیم بود که ارتباط بین کشورها و ایالت ها را میسر می سازد .

گفتگویی ساده در آموزش الکترونیک

در قرن بیستم آموزش الکترونیکی، افراد را با گونه ای خاص از آموزش به نام آموزش از راه دور آشنا کرده است که شرایط را برای کسانی که امکان حضور در کلاس درس را ندارند مهیا کرده تا بتوانند به آموزش خود در منزل و یا محل کار ادامه دهند، و این مراکز سعی دارند کیفیت آموزش را به گونه ای ارایه دهند که با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد.

آموزش الکترونیکی می تواند به ارتقاء سطح کیفی آموزش کمک کرده و به نیاز دانش آموزندگان رسیدگی کرده و رۆسا را ترغیب می نماید تا شرایط لازم را برای توسعه مهارت های کارکنان فراهم نمایند.

نیاز به آموزش الکترونیکی

رشد روزافزون جویندگان دانش و افزایش کیفیت صنعتی علم از سویی دیگر مسئولان آموزشی را وادار می نماید تا نظام خاصی برای آموزش جامعه تدارک ببینند، آموزش الکترونیکی می تواند به ارتقاء سطح کیفی آموزش کمک کرده و به نیاز دانش آموزندگان رسیدگی کرده و رۆسا را ترغیب می نماید تا شرایط لازم را برای توسعه مهارت های کارکنان فراهم نمایند. این شیوه آموزش به کسانی که قادر به ادامه تحصیل به روش سنتی نبودند امکان ادامه تحصیل می دهد.

گفتگویی ساده در آموزش الکترونیک

آموزش الکترونیکی به دلایل زیر در کشورهای مختلف بوجود آمده است:

فرصت تحصیل برای کسانی که شرایط و امکان ادامه تحصیل نداشته اند.

بالا بردن سطح دانش علمی و عملی افراد

بهبود بخشیدن به سطح آموزش

ایجاد شرایط مناسب آموزشی برای کارمندان

نقش آموزگاران در آموزش الکترونیکی:

ارتباطات انسانی در آموزش مجازی می تواند به طرق زیر انجام پذیرد:

1.  آموزگاران می توانند با فراگیران و با دانشکده در ارتباط بوده و به برپایی سمینارها کمک کنند.
2.  ارتباط از طریق کارکنان آموزشی
3.  معلمانی که از طریق ارتباط رادیویی با فراگیران در ارتباط هستند به حل مسایل آنان کمک می کنند.
4.  کمک گرفتن از مشاوران
5.  کسانی که وظیفه هماهنگ کردن فعالیت های معلمان و فراگیران را بر عهده دارند.
گفتگویی ساده در آموزش الکترونیک

آموزگاران در آموزش الکترونیکی وظایفی را برعهده دارند که عبارتند از :

آماده سازی مطالب: که شامل آماده سازی مواد آموزشی دیداری و شنیداری خود آموزان می باشد.

نحوه ارایه مطالب: که این کار می تواند توسط ایمیل و یا تلفن و یا ابزارهای ارتباطی دیگر باشد که مربی باید توانایی ارتباط از طریق نوشتاری با فراگیر را داشته باشد که انتقال مفاهیم از مطالب به فراگیر را راحت تر نماید.

آزمون گیری: مربیان برای اطمینان یافتن از فرایند یادگیری فراگیران آزمون ارزشیابی برگزار می کنند که بهترین معیار برای سنجش می باشد.

نیازهای کارمندان که توسط اینترنت قابل حل است:

نقل و انتقال پرونده های کامپیوتری

اطلاع رسانی الکترونیکی

استفاده از اینترنت به مثابه یک مسیر ارتباطی چندکاناله

دستیابی به اطلاعات توسط فهرست های مختلف

ثبت اطلاعات از راه دور

ایمیل

گفتگویی ساده در آموزش الکترونیک

ایمیل:

یکی از مطمئن ترین راه ها برای برقراری ارتباط در اینترنت است که شامل نوشتن، اصلاح کردن، خواندن و ذخیره و فرستادن مطالب است که این امکان را دارد که به هر تعداد که بخواهیم می توانیم ایمیل برای فرد یا افراد بفرستیم و از این نظر محدودیت ندارد و برای تبلیغات و اطلاع رسانی روش خوبی می باشد و با استفاده از سامانه ی ذخیره اطلاعاتش می توانیم اطلاعات را جمع آوری کنیم و کارهای لازم را روی آن انجام دهیم که بیش ترین کاربرد را در ثبت نام آموزش الکترونیکی دارد.

نتیجه گیری:

آموزش الکترونیکی کیفیت آموزش را بالا برده و در کاهش هزینه های رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت کمک شایانی کرده است که بیشترین نفع را برای دانشجویان و کارمندان سازمان ها داشته است، و سهم به سزایی در کارآمدی نیروی انسانی و بالا بردن سطح کیفیت آموزش و ایجاد فرصت های شغلی و آموزشی برای دانشجویان و کارکنان داشته است.

بخش آموزش الکترونیکی

تهیه: سید خاموشی