تبیان، دستیار زندگی
شاید بیشترین جمله‌ای كه دختران نوجوان به دیگران می‌گویند این جمله باشد: «باور كنید هیچ كس ما رو نمیفهمه. پدر و مادرمونم اصلا ما رو درك نمیكنن.»ویژگیهای آنها و راههایی برای درك و برقراری ارتباط با آنها را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذهن‌خوانی دختران نوجوان


شاید بیشترین جمله‌ای كه دختران نوجوان به دیگران می‌گویند این جمله باشد: «باور كنید هیچ كس ما رو نمیفهمه. پدر و مادرمونم اصلا ما رو درك نمیكنن.»ویژگیهای آنها و راههایی برای درك و برقراری ارتباط با آنها را بخوانید.

دختر نوجوان

خیلی از مادران با مراجعه به اتاق مشاوره دبیرستان به دنبال جواب این سوال هستند: نمی دانم با دختر نوجوانم چطور رفتار كنم؟ دیگر خسته شده ام. هر كاری كه فكرش را بكنید انجام داده ام اما او عوض شده، دیگر حرف ما را گوش نمی دهد، مدام با ما جر و بحث میكند. همیشه روبروی آینه نشسته. مدام گوشی موبایلش دستش است. به حرف دوستانش بیشتر از ما گوش می دهد و...

در مقابل، اتاق مشاوره دبیرستانها همیشه پر است از دختران نوجوانی كه معتقدند درك نمیشوند.

شاید بیشترین جمله ای كه از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است: خانم باور كنید هیچ كس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درك نمی كنند.

اصلیترین ویژگیهای دوره نوجوانی

برای اینكه وارد جهان نوجوانتان شوید، قبل از هر چیز باید این جهان را بشناسید.

تغییرات جسمی

شاید اولین تغییری كه در دختر نوجوانتان ببینید، تغییرات جسمی است كه در اثر تغییر و تحولات هورمونی در بدن او رخ می دهد. دخترتان ظاهری زنانه پیدا میكند اما رفتارهایش گاهی هنوز كودكانه است. شاید یكی از بزرگترین وظایف مادرانه شما آگاهی دادن و صحبت كردن با دخترتان در مورد تغییرات جسمی او باشد.

تغییرات شناختی

هوش نوجوان در این دوره حالت انتزاعی دارد. میتواند قواعد و قضایای منطقی را درك كند و قدرت استدلال كردن دارد. بنابراین گاهی ممكن است با شما بحث كند و شما و افكار و عقایدتان را به چالش بكشد. حتی در مورد افكار خودش هم شك دارد. دخترتان دیگر خواسته‌های شما را براحتی نمیپذیرد، بلكه باید برایش دلیل بیاورید و استدلال كنید. این همه شك و بحث و تردید برای مقابله و دعوا با شما نیست، بلكه می خواهد همه چیز را از اول و بر اساس استدلال و منطق بازسازی كند.

جستجوی هویت

یكی از ویژگیهای نوجوانی به دنبال هویت گشتن و رسیدن به پاسخ سوال «من كیستم؟» است. او به دنبال كسب شناخت از خودش در همه ابعاد زندگی است. تلاش می كند به یك من مستقل دست یابد. خلاصه كلام اینكه می خواهد خودش را تعریف كند.

نگران نباشید! بودن در گروه همسالان و اهمیت و نفوذ همسالان برای دختر شما یك ویژگی طبیعی دوران نوجوانی است. نوجوان با بودن در گروه همسالانش، احساس استقلال را خواهد آموخت

خودمركزیت

اكثر نوجوانان در دوران بلوغ تصور می كنند زیر ذره‌بین دیگران مخصوصا همسن و سالهای خودشانند و به همین دلیل وقت زیادی را صرف تفكر در مورد خصوصیات ظاهری خود میكنند و زمان زیادی را روبروی آینه می گذرانند. دخترتان فكر می كند هنگام رفتن به مهمانی همه به او نگاه می كنند و اگر یك لكه كوچك روی لباسش باشد همه متوجه خواهند شد!

تصور آسیب ناپذیری خود

نوجوانان در این سن فكر می كنند اتفاقات بد فقط برای دیگران می افتد و فقط دیگران آسیب می بینند و آنها به اندازه كافی عاقل هستند و بخوبی می توانند از مشكلات بگریزند. البته این افكار چیزی نیست جز یك توهم مخصوص دوران نوجوانی. این توهم می تواند پایه خطرات و انحرافات بسیاری در دختر نوجوان شما باشد. مثلا اگر سوار ماشین یك غریبه هم باشم برای من هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. من میدونم چطوری باید رفتار كنم.

همسالان، پادشاهان ذهنی

در این سنین دوستان و همسالان برای فرد اهمیت زیادی پیدا میكنند و برای پذیرفته شدن و تعلق داشتن به همسالان خود، همنوایی و شبیه شدن با آنها را انتخاب میكنند، به طوری كه بودن در میان همسالان و تشابه با آنان به یك نیاز اساسی در دوران نوجوانی تبدیل می شود. نگران نباشید! بودن در گروه همسالان و اهمیت و نفوذ همسالان برای دختر شما یك ویژگی طبیعی دوران نوجوانی است. نوجوان با بودن در گروه همسالانش، احساس استقلال را خواهد آموخت.

كاهش علاقه به درس

معمولا اكثر نوجوانان با افت تحصیلی روبرو می شوند. یكی از اصلی ترین دلایل این افت تحصیلی ورود فعالیت ها و موقعیت های جدید به زندگی است. باید در كنار او باشید و به او كمك كنید تا استعداد و علائق تحصیلی و تواناییهای خود را بشناسد.

داختران به دلیل روحیه حساس ،نیاز به توجه و حمایت بیشتری مخصوصا در دوران بلوغ دارند،از آنها غافل نشوید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سپیده دانایی

مطالب مرتبط:

سرگرمی لازمه ی روزهای بلوغ

ناسازگاری در نوجوانان

کنار آمدن با روزهای برزخی

عزت نفسی که ته‌نشین می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.