تبیان، دستیار زندگی
تجملگرایی روی کردن به یک عادت ناپسند است که طبق آن افراد معتاد میشوند تا مرتبا بر اساس مدلهای عرضه شده در بازار ها کالاهای لوکسی را برای زینت زندگی تهیه کنند سوای اینکه به آنها نیاز دارند یا نه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز منهای آرامش


تجملگرایی روی کردن به یک عادت ناپسند است که طبق آن افراد معتاد میشوند تا مرتبا بر اساس مدلهای عرضه شده در بازار ها کالاهای لوکسی را برای زینت زندگی تهیه کنند سوای اینکه به آنها نیاز دارند یا نه. یا حتی اینکه آیا خرید این کالاها به لحاظ اقتصادی به مصلحت خانواده شان هست یا نه.

تجمل گرایی

تجمل گرایی مرد و زن نمی شناسد اما معمولا در بین زنان بیشتر دیده می شود. ثروتمند و فقیر هم نمی شناسد بلکه گاهی فقرا در اعتراض به احساس حقارت ناشی از فقر خودشان را بیشتر از دیگران برای تهیه تجملات به دردسر بیندازند.

البته امروزه نمی توان مرز ورود به آستانه ی تجملات را در کشور ما تعیین کرد. مثلا شاید داشتن تلویزیون lcd در شهری جزء تجملات محسوب شود و در شهر دیگری جز معمولی ترین وسایل زندگی تعریف شود. بنابراین تجملات را باید با توجه به فرهنگ مردم یک منطقه و میزان درامد و ... تعریف کرد.

تجملات و دردسرهایش

تجملات، سطح استانداردی ندارد که با رسیدن به آن به آرامش برسیم و بعد از  آن بتوانیم حواس و عواطفمان را روی معنویات زندگی متمرکز کنیم. بلکه اگر در این مسیر بیفتیم مجبوریم طبق جو زمانه در این راه بتازیم و بدون فکر کردن به فلسفه ی آن فقط پیش برویم تا عقب نمانیم. دکورهای ما همیشه خیلی زود کهنه و بی اثر می شوند و ما را دلزده می کنند و باز انرژی بیشتری برای کسب سطح بالاتر طلب می کنند. و همه ی اینها یعنی یک دنیا حرص و نگرانی و ...

تجملات از آزادگی ما کم می کند و ما را اسیر تهیه و نگهداری از چیزهای بی ارزش می کند و فرصتهای طلایی مان را برای پیشرفتهای علمی و اخلاقی از بین می برد.

بنابراین اگر چه تجمل گرایی به شکل جدی به اقتصاد خانواده ها و جوامع ضربه می زند اما مهمترین  آسیب آن در عرصه ی اقتصادی نیست بلکه آسیب روانشناختی آن مخرب تر است. تجمل گرایی بیش از آنکه احساس شادی بیافریند ،تولید احساسات منفی می کند. احساس حقارت و حسادت نسبت به بالاترها و احساس تفاخر نسبت به زیردست ها از جمله آفات تجمل پرستی است. بسیاری از اوقات تجمل گرایی ،یک عقده می شود و شخص را دچار آسیبهای جدی روحی _ روانی می کند و از او انسان پستی می سازد. عادت کردن به خرید چیزهای غیر ضروری صرفا برای تجمل زندگی یکی از رفتارهای عصبی است که در حیطه ی روانشناسی از آن به عنوان بیماری یاد شده است.

آسیبهای تجملات در زندگی فقرا و ثروتمندان

تجملات، زندگی فقرا و اقشار متوسط را به چالش می کشد. فقرا و قشر متوسط برای تامین هزینه های تجملات، گاهی خود را تا مرز زندان و دردسرهای بزرگ گرفتار می کنند. چکهای بی محلی که امروزه بابت خرید کالاهای لوکس کشیده، و از طرف فروشندگان به دادگاهها عرضه می شود، خود شاهد این مدعاست. تجمل گرایی فقرا را بیشتر در دام رفتارهای نابهنجار اجتماعی می اندازد و آنها را روز به روز هم فقیر تر از گذشته می کند.

تجمل گرایی اخلاق ما را ضعیف می کند و دلیل بسیاری از سوء رفتارهایمان می شود. مثل اینکه بسیاری از اوقات مهمانی می دهیم تا داشته هایمان را به رخ دیگران بکشیم یا مهمانی نمی دهیم تا وسایل گرانقیمتان آسیب نبیند

ثروتمندان هم اگر چه به اندازه ی فقرا برای تامین تجملات دچار دردسر و آسیب نمی شوند، اما آنها نیز به کلی از دایره ی آسیبهای تجملات به دور نیستند. گاهی تفاخر، ثروتمندان را به شکل بی چون و چرایی در دام تجمل گرایی گرفتار می کند و فرصت کسب لذتهای اصیل زندگی را از آنها سلب می کند و از آنها افراد پست و بی هدفی می سازد. بسیاری از لذتها در طبیعت به گونه ای نهفته شده است که تا خودمان را از شر مصنوعات و تشریفات زندگی خلاص نکنیم، آنها را درک نخواهیم کرد.  البته تجملات در زندگی ثروتمندان آسیبهای اقتصادی هم می تواند به دنبال داشته باشد زیرا افراد در هر طبقه معمولا با مقایسه خود با طبقه های برتر، به تهیه تجملات زندگی می پردازند.

 برخی از مضرات تجمل گرایی در خانواده

* هر چه کالاهای لوکس و گران قیمت در خانه بیشتر باشد اعضای خانواده مجبورند وقت بیشتری برای تمیز کردن و نگهداری از آنها بکار گیرند. امروزه بسیاری از زنان وقت و انرژی قابل توجهی را صرف همین کار می کنند. همین مسئله موجب خستگی مفرط ایشان و ریشه بسیاری از بدخلقی ها و پرتوقعی ها می شود.

* نگهداری از بسیاری از وسایل لوکس در خانواده موجب آزار کودکان می شود. کودکان حق دارند در فضای خانه بدوند، کنجکاوی کنند، و ... اما وجود وسایل اضافی و گران قیمتی که معمولا هم برای دکور تهیه می شوند، این حق را از کودکان سلب می کند و موجب تقریر قوانین خسته کننده و دست و پا گیری می شوند که تحمل آن جدا برای کودکان سخت و آزار دهنده است.  این مشکل مخصوصا در خانه های کوچک و آپارتمان ها بیشتر احساس می شود.

زندگی فقرا و ثروتمندان

* تجمل گرایی اخلاق ما را ضعیف می کند و دلیل بسیاری از سوء رفتارهایمان می شود. مثل اینکه بسیاری از اوقات مهمانی می دهیم تا داشته هایمان را به رخ دیگران بکشیم یا مهمانی نمی دهیم تا وسایل گرانقیمتان آسیب نبیند.

* تجمل گرایی، بر ازدواج هم تاثیر زیادی گذاشته و بازار ازدواج را  هم راکد کرده  است. یکی از مهمترین دلایل افزایش سن ازدواج، ناتوانی خانواده ها در تهیه هزینه های تجملات زندگی جوانانشان است. حدود هشتاد درصد هزینه های ازدواج در جامعه ما صرف تهیه تجملات می شود. به اطمینان می توان گفت امروزه تجملات یک جهیزیه چندین برابر کالاهای ضروری جهیزیه هزینه بردار است.

همه ی اینها نشان دهنده ی عمق نیاز جامعه به تبلیغ شعارهای دینی و اخلاقی است تا با گسترش معارف دینی و اخلاقی ، روحیه تجمل گرایی از بین برود و خانواده ها با کمک قناعت و سادگی بتوانند آرامش را درک کنند.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.